Blogi: Estonian Airi lõpp

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
7. novembri õhtul 17.30 paiku saabus Tallinna lennujaama viimane Estonian Airi lend.
7. novembri õhtul 17.30 paiku saabus Tallinna lennujaama viimane Estonian Airi lend. Foto: Erik Prozes
  • 24 aastat lennanud Estonian Air lõpetas 8. novembril tegevuse.
  • Eesti riigi uus lennufirma Nordic Aviation asendab enamuse Estonian Airi lende.
  • Pühapäevast-teisipäevani vahetatakse Estonian Airi piletid uute vastu.
  • Alates 11. novembrist peavad reisijad endale ise uued lennud leidma.

Laupäeval, 7. novembril täpselt kell 16.00 saatis Euroopa Komisjoni konkurentsi peadirektoriaat välja pressiteate, milles hindas Eesti riigi poolt Estonian Airille antud riigiabi ebaseaduslikuks ja käskis kokku ligi 125 miljonit eurot riigile tagasi maksta. Rahvuslik lennufirma teatas vaid minutite jooksul, et lõpetab tegevuse, kuna seda raha neil pole. Mis juhtus enne ja mis saab edasi?

​Pühapäev, 8.11

Uue rahvusliku lennufirma lend jäi ära tehnilise rikke tõttu. Tallinna lennujaama andmeil hilineb kell 17.30 Kopenhaagenist väljuma pidanud Adria Airwaysilt tellitud Nordic Aviationi lend Tallinna. Postimehe lugeja sõnul on tänane lend üldsegi ära jäänud ja seda tehnilistel põhjustel.

Pühapäeva õhtul on endiselt selgusetu, mis saab Estonian Airi personalist. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantsler Ahti Kuningas ütles, et EA-l on kindlasti vaja palju inimesi ka ettevõtte lõpetamise protsessis. Riigi uue lennufirma Nordic Aviationi juhatuse liige Erik Sakkov sõnas Postimehele, et lähipäevad annavad selguse, missugused on ettevõtte käivitamise etapid ning mis ajaraamis inimesi värbama hakatakse. «Esimeses järjekorras palgatakse piloodid, pardapersonal, kaptenid,» sõnas Sakkov.

Estonian Airis töötab 160 inimest, kellest 10 on esitanud lahkumisavalduse.

Euroopa Parlamendi saadik Indrek Tarand imestas uue lennufirma hindade üle. Tarand küsis sotsiaalmeedias, miks tuleb riigi uuele lennufirmale Nordic Aviation Groupile maksta pileti eest poole kallimat hinda ning mis saab nüüd tegevuse lõpetanud Estonian Airi personalist.

Adria Airways lennuki mudel. Foto:
Adria Airways lennuki mudel. Foto: Foto: Erik Prozes

Eestlastele appi tõtanud Sloveenia lennufirma Adria Airways teatas eile, et koostööprojekt Eestiga on planeeritud kestma 12-18 kuud. Millises majanduslikus seisundis see ettevõte on ja mis on nende huvid Eestiga koostöös, loe SIIT.

Olukord Tallinna lennujaamas täna kell 11.20. Foto:
Olukord Tallinna lennujaamas täna kell 11.20. Foto: Foto: Lauri Linnamäe

Tallinna lennujaama meediapartner Lauri Linnamäe teatas, et olukord terminalis on rahulik ning seni on reisijate teenindamine kulgenud sujuvalt. Lennujaama töötajad on ka pühapäeval terminalis suurendatud meeskonnaga, küsimuste tekkimisel palutakse julgelt küsida abi. 

Nordic Aviation esimene lend. Foto:
Nordic Aviation esimene lend. Foto: Foto: Toomas Tatar

6.50 väljus uue lennufirma Nordic Aviation esimene lend, mis suundus Amsterdami. Lend toimus koostöös Adria Airwaysiga ning lendajaks oli BMI.

Laupäev, 8.11

Tallinna lennujaam teatas hilisõhtul oma Facebooki lehel, et kellel on pühapäevane asenduslend Nordic Aviation Groupiga, peaks reisiterminali kohale tulema kaks tundi enne lennu väljumist. «Asenduslennule end veel internetis registeerida ei saa ning check-in tuleb seetõttu teha reisiterminalis,» põhjendas lennujaam.

Sotsiaalmeedia on täis järelhüüdeid:

Õhtul asusid reisibürood täishoos tööle, et klientide lennupileteid ümber vahetada. Paari tunniga oli ainuüksi Eesti uus lennufirma müünud juba üle 300 pileti.

Tallinna lennujaam kinnitas, et neile Estonian Airi pankrot kriisi kaasa ei too.

Infortari üks omanikke Ain Hanschmidt ütles BNSile, et esialgu nad uude lennufirmasse investeerida ei kavatse.

Tallinna lennujaamas avati juba uue lennufirma kassa. «Meil on lennujaamas uus klient! Nordic Aviation Groupi kassa on püsti, internetis on piletid juba müügis,» teatas lennujaam Facebookis.

Nordic Aviation Groupi vastavatud kassa. Foto:
Nordic Aviation Groupi vastavatud kassa. Foto: Foto: Erik Prozes

Valitsus korraldas «sidevahendite teel» erakorralise istungi ning eraldas MKMile 6,2 miljonit eurot, et tasuda Estonian Airi klientide piletite eest ning ministeeriumile anti ka volitus Estonian Air likvideerida. 

Foto:
Foto: Foto: Erik Prozes

19.00 Uus lennufirma Nordic Aviations andis oma esimese pressikonverentsi. Seda saad järele vaadata ja üleskirjutust lugeda SIIT.

Foto:
Foto: Foto: Erik Prozes

17.30 paiku saabus Tallinna lennujaama Estonian Airi viimane lend. Dramaatilisuse ja sümboolsuse lisamiseks hakkas sadama vihma.

Uue lennufirma juhatuse liige Erik Sakkov palub inimesi oma pöördumises, et need uue lennufirma pileteid ostaks!

Nn laip polnud veel jahtunud, kui konkurendid airBaltic ja Finnair saatsid välja pressiteated, lubades, et aitavad Estonian Airi kliente nii palju kui saavad - kas sooduspiletite või suuremate lennukitega.

Foto: Erik Prozes
Foto: Erik Prozes Foto: Toomas Tatar

17.00 Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis algas pressikonverents, kus rääkisid kõik südamelt ära majandusminister Kristen Michal, MKMi asekantsler Ahti Kuningas ja töötuks jäänud Jan Palmer. Pressikonverentsi saad järgi vaadata ja üleskirjutist lugeda SIIT.

Foto:
Foto: Foto: Erik Prozes

Vaevalt pool tunnikest pärast Estonian Airi tegevuse lõppu kleebiti lennujaamas juba nende piletimüügi kassa silte üle.

16.16 Saabus põhjalik teade, et uus riigi lennufirma Nordic Aviations alustab lendude vahendamist juba pühapäeval.

Foto: Majandusministeerium

Kohe avaldasime riigipoolse juhendi, kuidas Estonian Airi kliendid peaksid edasi käituma. Kolme päeva lennud asendatakse, edaspidi makstakse kuu kuni kolme jooksul piletite hind inimestele tagasi.

16.04 Estonian Air teatas, et lõpetab täna kogu oma äritegevuse.

16.00 Saabus kaks ja pool aastat oodatud Euroopa Komisjoni pressiteade, milles kästi Estonian Airil riigilt saadud 85 miljonit eurot koos intressidega tagasi maksta ning keelati kasutada 40 miljoni suurust laenu.

Foto:
Foto: Foto: Erik Prozes

Veidi pärast keskpäeva väljusid Tallinna lennujaamast lennud, mis jäid Estonian Airi viimasteks. Pardameeskond jättis ühispilti tehes firmaga hüvasti.

Reede, 6.11

Foto: Liis Treimann
Foto: Liis Treimann Foto: LIIS TREIMANN/PM/SCANPIX BALTICS

Rahasüstide andmise ajal majandusminister olnud Juhan Parts selgitas Postimehele antud intervjuus, miks seda kõike tegelikult tehti ja kes ikkagi Estonian Airi saatuses süüdi on.

Postimees tegi suure kokkuvõtva kirjelduse Estonian Airi viimasest kümnest kahjumiaastast, mis firma pankrotini viisid.

Erinevad eksperdid selgitasid õhtustes telesaadetes, mis võib meid laupäeval ees oodata.

Siim Kallas andis Postimehele intervjuu, milles ütles, et otselendudeks ei ole tingimata vaja rahvuslikku lennufirmat.

Tallinna lennujaamas küsitletud reisijate seas valitses segadus ja teadmatus - kas tagasilennu ajaks on enam üldse lennufirmat?

BNS teatas veidi enne tööpäeva lõppu, et nende andmetel on Brüsselis negatiivne otsus sündinud ja koostama on asutud pressiteadet.

Vandeadvokaat Carri Ginter selgitas põhjalikult, miks ei saa otsus Euroopa Komisjonist tulla positiivne.

Neljapäev, 5.11

Selgus, et mitmed portaalid ei vahenda enam Estonian Airi pileteid, kuid osa lende on justkui asendatud teiste lennufirmadega, sh Adrian Airlines.

Majandusminister Kristen Michal ei kinnitanud peatset uudist, kuid rõhutas, et Eesti riik on igasugusteks otsusteks valmis ja reisijad ei pea muretsema, kuna riik maksab negatiivse otsuse korral nende piletid kinni.

Neljapäevaks olid jutud, et Euroopa Komisjoni negatiivne otsust saabub juba sel nädalal, paisunud nii valjuks, et ajakirjandusväljaanded otsustasid lõpuks selle ka ilma ametlike kinnitusteta välja öelda.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles