Simson: EVR Cargo plaan Venemaal vajab riskide hajutamiseks erainvestori kaasamist (6)

Kristi Malmberg
, majandustoimetuse juht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Minister Kadri Simson.
Minister Kadri Simson. Foto: Madis Sinivee/

Majandus- ja taristuministri Kadri Simsoni sõnul vajab EVR Cargo Venemaal kavandatav vaguniäri plaan riskide hajutamiseks erainvestori kaasamist.

Tänane Postimees kirjutas EVR Cargo ambitsioonikast äriplaanist: võtta laenu, tellida Venemaa tehastest 35 miljoni euro eest vaguneid ja hakata sealset vagunipõuda ära kasutades neid suurfirmadele välja rentima.

Majandus- ja taristuminister Kadri Simson ütles, et oma tegevust laiendamata jätkaks EVR Cargo kahjumis ka edaspidi. «Võetavate riskide hindamiseks ning omaniku huvide kaitseks on ettevõttele määratud nõukogu. EVR Cargo plaan on kinnitatud nõukogu eelmise koosseisu poolt. Juba tookord sõnasin juhatusele ja nõukogule, et minu hinnangul vajab plaan riskide hajutamiseks erainvestori kaasamist, » selgitas Simson, lisades, et talle teadaolevalt ettevõte tegeleb sellega.

Neljapäeval koguneb ettevõtte uus nõukogu koosseis, et tegevuste kava uuesti üle vaadata, märkis minister. «Mis puudutab EVR Cargo vaguniäri plaane, siis tegemist ei ole ju uue ärisuunaga. Ka eelmisel aastal tegeleti seesuguse renditeenusega ning siis oli ministriks reformierakondlane, » rääkis Simson. «On oluline märkida, et vagunirendi osas on peamiselt huvi tuntud Aasia-Euroopa kaubamahu teenindajate poolt.»

Simson kinnitas, et temale teadaolevalt pole tegemist plaaniga, mis oleks vastuolus Euroopa sanktsioonidega. «Vagunid ja vagunite äri ei ole sanktsioonide all. EVR Cargo juhtide kinnitusel ei ole sanktsioonide all ka nende rentnikud. Sanktsioonid on kehtestatud eelkõige sõjatehnoloogia ning Krimmi annekteerimist toetavatele ettevõtetele. Nendega EVR Cargo koostööd ei tee."

Endise majandus- ja taristuministri Kristen Michali sõnul poleks plaan investeerida Venemaale 35 miljonit eurot temalt toetust saanud.  "Eesti riigile kuuluv ettevõte läheb sanktsioonide all olevale Venemaale raudteeäris 35 miljonit eurot viima, et anda tellimus Vene tehastele uuteks vaguniteks ja vastu saada võimalus neile Venemaal kõrge riskiga ning aegamööda rentnikke otsida? Tule taevas appi!," ütles Michal.

Michali sõnul ei saa vaguniäri plaanile tulla üllatusena ega olla õigustuseks, et EVR Cargo on oma olemasolevat vara varem rentinud. "Küll on aga kentsakas mõte minna suuremalt Venemaale vaguneid ostma ja neid rentima. Majanduslik ja terve mõistus paneks igaühe küsima, kas peale raha äraandmise on meil Vene vaguniturule viia midagi sellist, mis on meie ainuomane konkurentsieelis. Midagi, mida Venemaa raudteeturgu kontrollivad pagunid ei tea? Vagunihindu oskavad nad muuseas ka ise arvutada," ütles Michal. "Sellel turul toimuvat, nagu sealseid reegleidki ei suuda keegi peale Putini sõpruse pälvinute ette ennustada."

Michal lisas, et tõusetub tõsine küsimus: kui eeldame, et teised EL ja NATO riigid on Venemaaga suheldes meiega samal liinil, siis mis mulje selline käitumine loob? "Plaanitav tehing tuleb kindlasti üle vaadata, vestelda alustuseks välis-, kaitse- ning siseministeeriumi ekspertidega ja küsida omavahel ka nõu eraettevõtjatelt, kes sellist äri teevad. Simsoni suur vaguniäri tuleks katki jätta," rõhutas Michal.

Täpsemalt on EVR Cargol plaanis osta kahelt Lääne-Venemaa tehaselt 600 konteinerplatvormi ja 400 poolvagunit.  Esimeses jaos pooled, ja kui kõik läheb plaanipäraselt, siis ülejäänu. Riskide maandamiseks loodaks Venemaal EVR Cargo tütarfirma, mis hakkab vaguneid välja rentima.

Eesmärk on tabada kullasoont. Nimelt kehtestas Venemaa transpordijärelevalveasutus Rostransnadzor mullu kohalike vagunitootjate toetamiseks piirangu, mis ei luba riigis üle 22 aasta vanuste vagunite kasutuslube enam pikendada. Euroopas üsna ennekuulmatu piirang tähendas aga, et enam kui 200 000 vagunit tuli maha kanda. Pakkumises tekkis puudujääk ja vagunite rendihinnad tõusid Venemaal lakke.

Mitmed Venemaa eksperdid on aga selle plaani suhtes väga kriitilised. Pikalt Venemaa transiidiäriga kokku puutunud Alexela Grupi juht Andreas Laane rõhutas, et oht pole mitte ainult poliitiline, vaid ka majanduslik: vagunite rendiäri on ülimalt kõikuv. 

Ka transiidiekspert ja pikaaegne Eesti Raudtee nõukogu esimees Raivo Vare ütles tehingut kommenteerides esimese hooga, et see tekitab kõhedust, sest otsustava tähtsusega küsimus on see, kui suur risk meil on. «Kui pikad on rendilepingud, mis tingimustel me vagunite ostuks laenu saame ja kuidas on kõik tekkivad riskid Vene operaatorite ja meie vahel jaotunud,» loetles Vare.

Kommentaarid (6)
Copy
Tagasi üles