Start-up-mentor: alustavad ettevõtjad peaks tegutsema, mitte rääkima

Kalev Aasmäe
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tristan Kromer.
Tristan Kromer. Foto: swmty.org

1.-2. oktoobril Tallinnas toimuval StartSmart! Execute4Success nime kandval  üritusel annavad Eesti idufirmadele nõu mitu erineva taustaga ettevõtjat ja start-up-spetsialisti. E24 teeb üritusest ka videostriimi abil otseülekande, ühte esinejat, pikaaegse Silicon Valley kogemusega start-up-mentorit  Tristan Kromerit õnnestus toimetusel ka intervjueerida.

Millised on Teie teadmised Eesti kohta? Mida teate eesti start-up'idest ning kas mõni on ehk Teile juba ka silma jäänud?

Ma olen kohtunud Ivar Siimari ja Herty Tammoga, kes on mulle kohalikust idufirmade keskkonnast palju rääkinud, kuid selleks, et saada neist hea ülevaade, on mul vaja asju oma silmaga näha. Ma ei ole veel eriti paljude Eesti idufirmadega tutvunud, kuid näiteks Marinexplore.com on kindlasti väga huvitav ettevõtmine. Neil on suurepärane tegevjuht, suurepärane idee ja nad tegutsevad kasvaval turul. Ma panen nende peale palju lootusi.  

Millised on Teie arvates Eesti start-up'ide eelised ja puudused globaalsetel turgudel?

Eestis paistab olevat palju tehnilist talenti ning see on muidugi suureks eeliseks. Samuti on regioonis palju häid kiirendiprogramme ja heade tehnoloogiateadmistega mentoreid. Suurimaks puuduseks on aga vähene juurdepääs rahastusele, mis pärsib ideede suuremaplaanilist rakendamist. Mõned ettevõtjad nagu näiteks Marinexplore.com lähevad hoopis San Franciscosse, et seal rahastust leida.

Teie kasutajaprofiil StartSmarti veebileheküljel peegeldab väga huvitavat karjääri –olete töötanud muusikatööstuses, seejärel IT-turbe alal, õppinud olete nii filosoofiat, kui ka ärindust. Kas näiliselt nii erinevatelt aladelt teadmiste ja töökogemuste omamine on pigem eeliseks või teeb see hoopis mingile kindlale põhialale keskendumise raskemaks? 

Ma ei leia, et need alad oleks nii erinevad . Ma olin kümme aastat muusikatööstuses ning sealt õppisin ma peamiselt meeskonnaehitamist ja loomingulist koostööd. Sellised teadmised on lihtsalt üleviidavad ka start-upindusse. Minu filosoofiataust paneb mind asjadele lähenema väga otseselt ja loogiliselt ning otsima nn kirjutamata eeldusi. Samuti ei ole näiteks peale A.J. Whiteheadi (Kromer peab silmas ilmselt Inglise filosoofi ja matemaatikut Alfred North Whiteheadi, toim.) lugemist enam keeruliste juriidiliste dokumentide lugemine probleemiks. Wittgenstein (Austria-Inglise matemaatik ja filosoof Ludwig Wittgenstein, toim.) aga räägib nn keelemängudest, mis aitasid mul mõista krüptograafiat.

Mis on eduka start-up'i kõige olulisem koostisosa? On selleks idee, toode, ärimudel, meeskond, turundus või hoopis midagi muud? 

Kindlasti meeskond. Suurepärane meeskond halva äriideega halval turul suudab aru saada, et tegu on halva ideega ning leiab ruttu õige turu ja õige viisi, kuidas oma toodet turustada. Hea meeskond keskendub kiirele õppimisele, selles pole ruumi egoistidele ega laisklejatele.

Kui Te asutaks täna omaenda idufirma, siis mis alal või aladel see tegutseks?

Ilmselt oleks selleks alaks 3D-printimine.

Millised on  alustavate ettevõtjate kõige suuremad vead?

Rääkimine, selle asemel, et tegutseda. 

Mis on kõige tähtsam õppetund, mille olete oma kogemustest Silicon Valley’s õppinud?

Ükskõik millise äri kõige tähtsam osa on inimesed. Sinu kliendid, sinu meeskonnaliikmed, sinu nõuandjad, sinu investorid. Kui sa ei suuda olla paindlik suhtleja, ei ole sul ärisse asja.

Millised on kõige huvitavamad firmad, millele olete nõu andnud? 

Ma veetsin veidi aega Soldsie.com-ile nõu andes. Nad on väga paeluvad ning nende äri on fenomenaalne, hoolimata sellest, et nende äriidee tundub tõeliselt imeliku ja mõttetuna.  Ma ei suuda isegi kirjeldada, kui imelikuna see mulle tundub. Vaadates, millega nad tegelevad, tekib paratamatult mõte: «Inimesed ostavad asju läbi Facebooki kommentaaride? See on tõeliselt veider.»

Mõned vaatlejad ütlevad, et tehnoloogiatööstus on liikumas uue dot-com mulli suunas, kuna investorid paigutavad hiigelsummades raha alustavatesse ettevõtetesse, millel puuduvad reaalses elus toimivad äriplaanid. See aga viivat jällegi tehnoloogiaettevõtete väärtuste ülehindamiseni. Milline on Teie arvamus antud teemal?  

Kui me oleksime tõelises mullis, siis poleks Facebooki aktsia hetkel nii madala väärtusega. Start-upide varajastes rahastusstaadiumites on küll palju tegevust, mis võib tekitada nende väärtuse hindamisel küsitavusi, kuid samas on investeerimist mõjutamas paljud erinevad faktorid. Viimaste IPO-dega on tekkinud palju uut raha, intressimäärad on madalad ning inimesed otsivad kohti, kuhu oma raha paigutada. Samuti on Wall Street hakanud uuesti Silicon Valley vastu huvi tundma ja nii edasi. Tegu ei ole aga kindlasti mulliga või sektori ülekuumenemisega, pigem on tegu «aeglasel tulel soojenemisega» (i.k simmer, toim.).  Kuigi ma olen päris mitu korda kuulnud Eric Riesi (Silicon Valley start-up-guru) ütlemas, et «talv on tulekul» (i.k «winter is coming», viide populaarsest Game of Thrones’i telesarjast pärinevale hoiatavale käibefraasile, toim), ei usu ma eriti sektori massiivsesse kokkukukkumisse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles