Tehnoloogiahiidude mure: inimesed on meist sõltuvad

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Suurfirmad muretsevad inimeste arvutisõltuvuse pärast.
Suurfirmad muretsevad inimeste arvutisõltuvuse pärast. Foto: Ants Liigus / Pärnu Postimees

Silicon Valley suured tehnoloogiafirmad on üha enam mures, et inimesed satuvad nende pakutavatest toodetest sõltuvusse ja arutlevad aina rohkem teemadel, millised on nende kohustused tarbijate ees.

Üks Facebooki juhtidest,  Stuart Crabb hoiatab inimesi: logige ometi kord välja netist välja ja pange arvutiseadmed eemale, kirjutab NYTimes.

Mure üha enam arvutimängude ja internetisõltuvusse langevate inimeste pärast on jutuks paljudel ka paljudel konverentsidel ja samuti vestlustes tehnoloogiafirmade juhtidega.  «Kui paned konna külma vette ja hakkad aeglaselt vett üles soojendama, siis lõpuks keeb konn surnuks. Siin on analoogia arvutisõltuvusega,» ütleb Crabb. «Inimesed peaksid mõistma, et aeg, mille nad kulutavad onlines, mõjutab nende töötulemusi ja inimsuhteid.»

Kuuldes sellist juttu Silicon Valley mõjukaimatelt ettevõtjateilt, kelle kasum sõltub sellest, et inimesed veedaksid rohkem aega onlines, kõlab see umbes samamoodi nagu muskliautode müüjad hoiataksid ostjaid autode kiirendusega seotud ohtude eest.

Veebruaris Wisdom 2.0 konverentsil osalenud Facebooki, Twitteri, eBay, Zynga, PayPali asutajad ja Google, Microsofti, Cisco jt juhid arutasid vähemalt ühe sessiooni jooksul selle üle, millised on nende kollektiivsed kohutused tarbijate ees, keda nad netti mängima ja muidu aega raiskama meelitavad.

Teaduslikud uuringud mängude ja arvutirakenduste mõjust inimese psüühikale on alles algusjärgus, kuid teadlased usuvad, et mõju on olemas ja selle täpsemaks uurimiseks on vaja edasisi uuringuid. Tõsi, mitte kõik ei ole nõus, et internetimängusõltuvus on probleem, isegi kui on teada, et online-tegevus elavdab neoroloogilisi mehhanisme. Farmville online-mängu looja Zynga asutaja Eric Schiermeyer on öelnud, et on aidanud selle mänguga miljonitel inimestel suurendada ajus dopamiini tootmist. Dopamiin on aine, mis tekib kui inimene tegeleb millegi meeldivaga, kuid samas mängib see aine ka põhilist rolli sõltuvuste puhul. «Silicon Valley`t ei saa süüdistada vastupandamatute tehnoloogiate loomises,» ütles Schiermeyer. «See oleks umbes sama nagu süüdistada kiirtoidurestorane selles, et inimesed ennast paksuks söövad.»

Facebooki juht Crabb ütleb, et tema peamine mure on see, kuidas inimesed leiavad tasakaalu oma elus. Ta tunnistab ka, et see sõnum on vastuolus Facebooki ärimudeliga, mis just julgustab inimesi rohkem aega internetis veetma.

Tehnoloogiafirmade juhid räägivad ka, kuidas nad oma töötajate puhul jälgivad, et need teeksid tööst pause ja tegeleksid kasvõi näiteks joogaga. Padmasree Warrior, Cisco tehnoloogia ja strateegiajuht ütleb, et mediteerib igal õhtul, laupäeviti maalib ja kirjutab luuletusi ning lülitab selleks ajaks oma telefoni välja.

Stanfordi meditsiinikooli psühholoogia õppejõud Kelli McGonigal ütleb, et räägib neist teemadest tehnoloogiafirmade liidritega pidevalt. «Avatud diskussioon innovatsiooni varjukülgedest on muljetavaldav,» ütleb ta. «Inimesed, kes neid firmasid juhivad, soovivad, et nende pakutavad uuendused tõstaksid inimeste elukvaliteeti, kuid nendeni hakkab ka jõudma probleemi teine külg – see et inimesed ei suuda neist rakendustest enam välja logida.»

McGonigali sõnul loovad interaktiivsed «vidinad» ajus püsiva avariiolukorra tunde. «Inimestel on tekkimas patoloogiline suhe oma seadmetega ja nad tunnevad, et pole mitte lihtsalt sõltuvuses, vaid lõksus.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles