Iraan teeb tankeritega teatrit

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Iraan teeb tankeritega teatrit.
Iraan teeb tankeritega teatrit. Foto: SCANPIX

Hiljuti haihtus otsekui imeväel enamik Iraani supertankereid. Kui värskelt ülevõõbatud alused taas maailma meredele ilmusid, olid neil mastis uued plagud ning dokumentides teised kodusadamad.

Näiteid: Hoda, Honar ja Nesa seilavad nüüd nimedega Precious, Victory ja Truth.

Kassi ja hiire mäng Teherani ja nende naftaeksporti seiravate Lääne ametnike vahel jätkub.

Alates aasta algusest teeb Teheran trikke varjamaks oma naftaekspordi sihtjaamu – olukorras, kus Lääs pitsitab islamiriigi naftamüüki ning üritab neid tuumaprogrammi läbirääkimiste laua taha tirida.

Laevade ümberristimine seirajaid siiski ei peata, keerukamaks on nende amet aga läinud küll.

Naftakauplejad ja laevandusmaailm on Iraani NITCi tankerite uuenevast sulestikust hämmingus. Ühtlasi teeb teater neile nalja.

«Nagu endine asepresident Cheney ikka öelda tavatses, on see nagu notsule meigi peale panemine... Keda sa ikka lollitad,» ütleb Citigroupi juhtiv tooraineanalüütik ja endine USA välisministeeriumi naftaametnik Ed Morse.

Iraani naftaeksport on suure surve all, alates 1. juulist keelab Brüssel ära kaitse ja kahjukindlustuse müügi sealset naftat transportivatele tankeritele. Maaklerite sõnutsi on eksport juunis järsult langenud, kuna peatselt jõustuv keeld on ostjate indu jahutanud. Käesoleva nädala alguses teatas Lõuna-Korea, et lõpetab antud meetme tõttu Iraani nafta importimise.

NITC, varasema nimega National Iran Tanker Company, ei ole USA ega Euroopa sanktsioonide all ning lubab kasutada nafta vedamiseks Iraani oma kindlustust. Lääne maaklerite sõnutsi peavad Aasia importijad nagu Hiina ja India nüüd usaldama Iraani kindlustusega tankereid.

Viimase seitsme nädalaga on NITC ümber nimetanud 24 laeva ehk enam kui pooled oma 44 tankerist, nähtub ametlikest laevandusregistritest. Peamiselt puudutavad nimevahetused NITCi suuremaid aluseid, mis võivad võtta pardale 2 miljonit barrelit naftat (laias laastus Iraani päevane eksport).

Samal ajal on Teheran vahetanud välja enamike oma tankerite lipud alates Iraanist, Maltast ja Küproselt kuni Tansaaniani Aafrikas ja Tuvalu saareni Vaikses ookeanis.

NITCi käest Financial Timesil eile kommentaari saada ei õnnestunud, kuna Teheranis käib juba nädalavahetus. Varasemalt on ettevõte öelnud, et respekteerib kõiki rahvusvahelisi konventsioone ega ole kunagi sattunud ühegi ÜRO, ELi ega USA sanktsiooni alla. Tegevjuht Hamid Behbahani kirjutab NITCi veebilehel, et firma «rõhutab oma pühendumust läbipaistvusele».

NITC erastati aastal 2000, selle kapitali võtsid oma kontrolli alla kolm Iraani pensionifondi. Lääne nafta- ja laevamaaklerid ütlevad aga, et NITC on säilitanud lähedased sidemed Teherani režiimiga. Firma on juba kerkinud maailma suuruselt kaheksandaks supertankerite omanikuks ja käitajaks (10,6 miljoni tonnise kandevõimega), edestades  Saudi Aramco laevandusdivisjoni Velat (14. kohal 6,6 miljoni tonnise kandevõimega).

Maaklerite ja konsultantide hinnangul langeb Iraani naftamüük pärast 1. juulil jõustuvat kindlustuskeeldu umbes 400 000 barreli jagu päevas. Varasemate Euroopa ja USA sanktsioonide tõttu on müük juba kahanenud 600 000 barreli võrra päevas.

Copyright The Financial Times Limited 2012

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles