Prantsuse valitsus kaalub taas autotootjate toetamist

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Renault tehas
Renault tehas Foto: SCANPIX

Prantsusmaa uus sotsialistlik valitsus kaalub raskustes autotööstuse abiprogrammide taaskäivitamist. Tõuke selleks andis Renault’ appihüüd.

Tööstusminister Arnaud Montebourg ütles: «Me uurime seda ideed. Meil on siin ministeeriumis käimas selle ettepaneku ja autotööstuse olukorra erakorraline arutelu.»

Renault’ tegevjuhi parem käsi Carlos Tavares tõstatas küsimuse riigiabist teisipäeval, tuues põhjenduseks känguva automüügi Euroopas ja eriti Prantsusmaal.

«Ma sooviksin [riiklikku] toetust Prantsuse turule ja Euroopa turule,» ütles Tavares reporteritele. «Igat liiki meetmed, mis edendaksid nõudlust, oleksid teretulnud.»

Tavares näis eelistavat eelkõige nn «romuprogrammide» taaskäivitamist, mis juurutati pärast 2008. aasta finantskriisi nii Prantsusmaal kui mitmes teises riigis, öeldes, et teedel liikuv autodekogum ei ole veel «piisavalt moderniseeritud».

2009. aastal aitas Prantsusmaa 6 miljardi eurose odavlaenusummaga välja nii Renault’ kui PSA Peugeot Citroëni – pärast seda, kui kriis oli müügi alla kiskunud.

Ühtlasi käivitas valitsus tookord romuprogrammid ja täiendavad stiimulid, turgutades automüüki ajaperioodil 2009-2010.

Kokku läks ettevõtmine riigile maksma 2,2 miljardit eurot.

Montebourgi sõnutsi oleks «ülimalt keerukas liikuda» turgudel puhuvate «negatiivsete tuulte vastu» ning hetkel olevat veel vara öelda, milliseid meetmeid valitsus rakendaks.

Prantsusmaal on töötusmäär kerkinud juba 10 protsendi peale ning valitsus seisab silmitsi pika koondamiste nimekirjaga mitmes tööstussektori lõigus.

Valitsusel on kavas muuta tööliste vallandamine ja tehaste sulgemine ettevõtjate jaoks vastavate seaduste abil raskemaks.

Samas on Montebourg piiratud eelarvepuudujäägi kärpimise kohustustega. Ühtlasi võib tekkida Brüsseliga konflikt tootmise doteerimise pärast.

Maikuus kukkus Prantsusmaa automüük aastatagusega võrreldes 16 protsenti. Konsultatsioonifirma LMC Automotive’i andmetel vähenes automüük aastapõhiselt 1,86 miljoni auto peale aastas, mis on madalaim tase alates 2008. aasta detsembrist.

Analüütikute hinnagul on kõige riskantsemas seisus Renault’st suurem Peugeot, kuna viimase müük on suuremal määral keskendunud Prantsusmaale ja Lääne-Euroopale. Renault’ on saavutanud suurema turuosa tärkavatel turgudel.

Peugeot' põhiturud peale kodumaa on Hispaania ja Itaalia, kus nõudlus autode järele on tänavu samuti teravas languses. Perefirma koondab tuhandeid töötajaid ning müüb 1,5 miljardi euro eest varasid, et parandada rahavoogusid ja tulla toime kasvavate võlgadega.

PSA tegevjuht Philippe Varin ütles Financial Timesile veebruaris, et nende tööjõukulud on ligi 35 eurot tunnist – kõrgemad kui Saksamaal – ning andis mõista, et kuludega toimetulekuks on võib-olla tarvis sulgeda ka tehaseid.

Copyright The Financial Times Limited 2012

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles