Rikas hiinlane vahetab autosid nagu sokke

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rikas hiinlane vahetab autosid nagu sokke.
Rikas hiinlane vahetab autosid nagu sokke. Foto: SCANPIX

Hiina rikkurid vahetavad autosid nagu mõni mees sokke: Pekingi suurimas kasutatud autode kaupluses seisab üle 500 maailma kalleima auto, müüjate sõnutsi on mõnega neist sõidetud vaid paar päeva.

Külg külje kõrval ootavad uut omanikku kolm 2011. aasta Porsche Panamerat – niivõrd uus mudel, et paljud pole sellest veel kuulnudki. Sealsamas seisab sisuliselt uus Bentley.

Neid ümbritseb «teise ringi» Ferraride, Mercedeste, Audide, BMWde ja Lamborghinide meri, kõik hinnaga üle 100 000 dollari tükk.

Aga miks ometi omanikud nad nii uuest peast tagasi müüki panid?

«Nad väsisid neist ära,» ütleb üks müüja.

«Hiinlased on väga rikkad,» ütleb teine. Ja lisab, et «kui äri läheb hästi, tahavad nad midagi kallimat. Ja kui äri läheb halvasti, siis müüvad maha».

Mille tulemuseks on kaapides kiirendav kasutatud autode turg.

Mullu kasvas kasutatud autode müük Hiinas, maailma suurimal autoturul, kiiremini kui uute autode müük.

Hiina automüüjate liidu andmetel kasvas kasutatud sõidukite müügimaht 12,5 protsenti – palju kiiremini kui uute sõidukite müügi 2,5-protsendiline kasv.

Samas on kasutatud autode müük (4,3 miljonit) ikkagi alla veerandi uute autode müügist, mis on 18,5 miljonit – peaaegu pöördvõrdeline seis võrreldes USAga, kus kasutatud autode müük on uute omast neli korda suurem.

Kuid Hiina elanikkonna vananedes peaks kasutatud autode müük dramaatiliselt tõusma. Ja analüütikud ütlevad, et see võibki olla üks suurimaid faktoreid, mis määrab ära, kui palju uusi autosid globaalsed autotootjad Hiinas müüa saavad.

General Motorsi juht Hiinas Kevin Wale ütleb, et kasutatud autode turu tõus on «Hiina autoturu varjatud element».

«Need päevad, kui saadi auto lihtsalt pereliini pidi edasi anda, hakkavad jõudma oma loomuliku lõpuni. See on klassikaline võimalus kasutatud autode turu loomiseks,» ütleb ta. «Selle mõju saab olema suur.»

Aastaks 2014 on keskmine auto Hiinas neli aastat vana, ütles konsultatsioonifirma AlixPartnersi Shanghai osakonna juhataja Ivo Naumann. «Siis hakkavad inimesed edasimüügiväärtust uurima,» ütles ta. Mis aga annab eelise välismaistele markidele, mille väärtus säilib kauem Hiina omadest kauem. «Kui nad ostsid auto, mille edasimüügiväärtus on väike, siis see mõjutab järgmist ostuotsust,» ütles ta.

VW Hiina müügijuht Soh Weiming ütles, et mõju turule tervikuna saab olema «hiigelsuur». Tema sõnutsi ehitavad globaalsed autotootjad süsteeme, mis tagavad elujõulise kasutatud autode hulgi- ja jaemüügi.

Weiming lisas, et see on küpseva turu puhul loomulik ning «mängib võtmerolli kasvu genereerimisel».

Kuid see on alles algus, selgitab Roland Bergeri autoanalüütik Shanghais John Shen. «Kasutatud autode turg Hiinas on veel lapsekingades... ning ees on pikk tee,» ütles ta.

Shen selgitab, et suureks probleemiks on usalduse puudumine ostja ja müüja vahel. Ta lisab, et seda probleemi «ei saa lahendada ainult ühe-kahe aastaga».

34-aastane Xu Changchun, kes tuli läinud nädalal Pekingi kasutatud autode turule Audit või BMWd otsima, ütles, et paranenud riiklik kontroll aitab tal kasutatud autode müüjaid rohkem usaldada. Kuid kui hinnavahe uuega ei ületa 30 000-50 000 jüaani (4700-7900 dollarit), siis eelistab ta osta uue auto.

«Kui kasutatud autoga on mingi probleem, siis ei ole kliendil kindlustunnet, kes selle eest vastutab,» ütleb ta.

See suhtumine tuleb kasuks välismaistele autotootjatele, kes on käivitamas programme müümaks sertifitseeritud ja garantiiga kasutatud autosid.

Hetkel on kasutatud autodele hinna määramine Hiinas tume maa: puudub USA-stiilis «sinine raamat», mis aitaks ostjatel autosid hinnata. Analüütikute sõnutsi on vajaka ka kogemustega mehaanikutest, kes oskaksid autosid sõltumatult ja objektiivselt hinnata.

See kasutatud Bentley seal Pekingis (hind: 4,5 miljonit jüaani) ilmselt varastatud ei ole. Panamerad (1,28-1,68 miljonit jüaani) samuti mitte. Kuid isegi Hiinas ei pruugi iga Ferrari päris uus olla.

Ja kui koidab päev, mil hiinlased hakkavad autosid pigem transpordivahendite kui staatusesümbolitena võtma, siis on vaid aja küsimus, et nemadki harjuvad vanu kasutatud kolusid ostma. Nagu meie sinuga.

Copyright The Financial Times Limited 2012

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles