Kas inimjuhita autod säästavad kütust?

BMW i3

FOTO: SCANPIX

Tänapäeval sõltub aina kütusesäästlikemate mootorite ja hübriidautode disainimine ja juhtimine juba arvutitest, kuid infotehnoloogia potentsiaal kütusesäästmisel ei piirdu ainult auto enda kütusetarbimise vähendamisega. Kütust saab säästa ka auto juhtimisel inimese osa vähendamisel ning lõpuks ka juhi eemaldamisega auto juhtimise otsesest protsessist, kirjutab Technology Review.

Autojuhid põhjustavad kõiksugu probleeme – nad vajutavad liiga palju pidureid ning kiirendavad liiga järsult, ning tavasõidu puhul raiskab see ühe juba ühe kolmandiku kütusekulust.

Halb autojuhtimine tekitab ka ummikuid – Texase Transpordiinstituudi uuringu väitel raiskavad Ameerika Ühendriikides autojuhid liiklusummikutes igal aastal üle kolmekümne miljardi liitri kütust.

Tänaseni on autojuhi asendamine tehnoloogiaga tundunud alati kauge tulevikuvõimalusena, see aga on nüüd muutumas.

Veidi aega tagasi töötati General Motorsis välja kompleksne liiklussüsteemi mudel, milles kõik liikluses osalevad sõidukid olid ühe keskarvuti poolt kontrollitavad. Detroiti inseneride idee ei läinud käiku, kuna infrastruktuuri rajamine oleks läinud liiga kulukaks ning süsteemi töötamiseks oleks kõik sõidukid pidanud olema varustatud ka vajaliku tehnoloogiaga.

Lawrence Burns, endine General Motorsi uuringu- ja arendusüksuse juht  ütleb, et erinevate firmade poolt loodud uued tehnoloogiad võivad unistuse inimjuhtimise vähendamisest autojuhtimisel varsti palju lähemale tuua. Protsessorid on aina kiiremad, sensorid aina odavamad ning pea iga autotootja on võimeline varustama oma uusi mudeleid adapteeruva kiirushoidmissüsteemiga, mis kasutab radarit, et hoida vahemaa eesolevate sõidukitega ohutuna ning ära hoida kiirusest tulenevaid õnnetusi. Esimesi isejuhtivaid autosid võib liikluses näha juba varsti - 2013. aastal alustab BMW müüma oma kontseptauto i3 tavaversiooni, mis suudab ise sõita ning juhtida end kiirusel kuni 40 kilomeetrit tunnis.

Tagasi üles
Back