Bentley maastur tembeldati peletiseks

Bentley Motors EXP 9F.

FOTO: SCANPIX

Harva on üks auto nii koledaid kommentaare välja võlunud, kui sel nädalal Genfis rahva ette veeretatud Bentley uus ideemaastur EXP 9 F.

«Räppari rõõm» ja «inetu pikapipoeg» (ingl. k. vastavalt «rapper’s delight» ja «ugly truckling») olid ühed viisakamatest hüüdnimedest, mille Volkswagenile kuuluv Briti bränd pälvis.

Üüratu maastur seisab 23-tollistel valuvelgedel ning jõllitab näitusekülastajaid pungis esilaternate ja haigutava iluvõrega.

Bentley tegevjuhi Wolfgang Dürheimeri jaoks pole salvavad märkused midagi uut. Omal ajal, veel Porsche peainsenerina, vastutas tema Cayenne’i eest, mis debüteeris Genfi näitusel aastal 2002.

«Cayenne’iga oli palju hullem. Meedia andis meile [Porschele] selle pärast korraliku koosa, müüjad ja kliendid samuti. Meid ei koheldud just hästi, aga ma võtsin kriitika vastu ja me ei muutnud oma kurssi ning oleme nüüd edukad.»

Ja tõesti: Cayenne’i, mida Porsche algselt plaanis müüa umbes 20 000 tükki aastas, osteti mullu kolm korda rohkem. Mis andis Stuttgarti autotootja müügist tervelt poole.

Nüüd ootab Dürheimer Bentleyle samasugust maasturiõnne, kui VW juhatus vaid plaanile oma õnnistuse annab.

«Praegu on nii, et kui sa tahad tõesti kalli maasturi osta, siis sa üle 160 000 euro kulutada ei saa,» ütles Dürheimer viitega Porsche Cayenne Turbo S-ile. «Meie lahendame selle probleemi, nii et inimesed saavad maksta natuke rohkem.»

Maasturid on autotööstuse ühed kasumlikumad mudelid ning lähevad eriti hästi kaubaks USAs ja Hiinas – maailma suurimatel autoturgudel. Aga neil on hea minek ka Suurbritannias ja Lähis-Idas.

BMW kandis eile ette oma veebruarikuised müüginumbrid, millest selgus, et X seeria käsi oli kõvasti mängus. Nii kerkis X3 müük ligi 50 protsendi jagu 11 000 eksemplari peale, X seeria tervikuna andis peaaegu 30 protsenti BMW müügist.

Jaguar Land Rover teatas, et on saanud oma luksuslikule Range Rover Evoque’ile juba 50 000 tellimust. Evouqe tuli turule mullu.

Bentley äriplaan on müüa 3500 maasturit aastas – mis oleks oluline hüpe firma jaoks, mis müüb aastas vaid 7000 autot. «See ei ole lihtsalt soov elust rõõmu tunda – vaid ka soov raha teha,» ütles Dürheimer.

2010. aastal kaotas Bentley raha, kuid teenis mullu taas ärikasumi.

Kuulujutud räägivad, et maasturimõtteid mõlgutavad ka teised luskautotootjad, et käivet ja kasumit kasvatada ning murda välja oma väikeste tsükliliste tootevalikute kammitsatest.

FT vestles Genfis Lamborghini pealiku Stephan Winkelmanniga, kes keeldus kinnitamast spekulatsioone, et neil on mõte aretada maasturi LM002 järeltulija, mille Lamborghini 1980ndatel välja käis. Ja mis militaristliku väljanägemise pärast peatselt «Rambo-Lamboks» ristiti.

Samas oleks kolmas mudel mõistlik, kuna Lamborghinil on neid vaid kaks – võrreldes konkurentidega, mis pakuvad tavaliselt kolme või nelja mudelit.

«Kolmandat mudelit me kindlasti tahame. See puudutab ka autode elutsüklit, et firma oleks tulevikus stabiilsem... Me mõistame seda vajadust,» ütles ta.

«Aga selget otsust kolmanda mudeli osas pole... Me kaalume erinevaid segmente, muuhulgas ka maastureid,» ütles Winkelmann.

On ka erandeid.

Ferrari, mis aasta tagasi Genfis neliveoga sportautot tutvustas, maasturiplaane ei hau. «Ma väga vabandan, aga vastus on ei,» ütles Financial Timesile Ferrari boss Amedeo Felisa.

«Üks Ferrari edu võtmeid ongi, et me jääme iseendale truuks,» ütles Felisa. «Ferrari on sportauto. Kaks ust. Mõnikord mootor ees ja mõnikord mootor taga. Aga kaks ust ja sportauto.»

Copyright The Financial Times Limited 2012

Tagasi üles