Kuidas masu ajal motiveerida?

, OÜ Celestis
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Saarepeedi volikogu kinnitas rahvamajas kasutult seisvate sööklaruumide rentimise Enelin Meiusile.
Saarepeedi volikogu kinnitas rahvamajas kasutult seisvate sööklaruumide rentimise Enelin Meiusile. Foto: Elmo Riig / Sakala

Väikeses toitlustusettevõttes on olnud juba kolmveerand aastat madalseis. Kliente on vähe, palka vähendati, kuid päriselt pole mõtet söögikohta veel kinni panna.

Töötajatel pole motivatsiooni nende väheste klientide pärast pingutada. Töötajate omavahelised suhted on samuti jahenenud. Öeldakse, et see situatsioon on tingitud majandussurutisest.

Aeg-ajalt kliendid kaebavad, et toit on maitsetu ning teenindus aeglane.

Juhataja Rain on olnud selle toitlustusettevõtte eestvedaja kaheksa aastat ning tahab töötajatesse uuesti tööindu süstida. Ta organiseeris töötajatele motivatsioonikoolituse, kuid erilisi muutusi see endaga kaasa ei toonud. Töötajad andsid mõista, et nii väikse töötasu eest pole nad motiveeritud rohkem töötama.

Probleem tuli uuesti päevakorda, kui ühel päeval tegi klient märkusi halva teeninduse kohta ning lubas sellest maakonnalehte artikli kirjutada. See artikkel mõjuks halvasti söögikoha mainele.

Mida peaks juhataja Rain ette võtma, et töötajaid motiveerida paremini ja innukamalt töötama?

Lahendusvariant:

Sellest üksi ei piisa töötajate motiveerimiseks, kui juhatajal Rainil endal on indu ettevõtet juhtida. Kindlasti märkavad alluvad juhataja töötahet ning see mõjub üldisele töömeeleolule positiivselt. Kuid ta peab olema hea inimestetundja, et suuta oma alluvaid motiveerida majandussurutise ajal.

Kõige olulisem on juhatajal rääkida oma töötajatega, luua ( kui ei ole) ja hoida inimlikku kontakti, kuulata töötajate nägemust olukorrast ning ettepanekuid selle parendamiseks. Väikeses ettevõttes on oluline, et töötajate vahel on ühtne meeskonnatunne. Juhataja saab selleks palju ära teha.

Raini jaoks on oluline teada, kui palju on tema töötajad rahul praeguse olukorraga ning millega nad rahul ei ole. Sellest pole juhatajal kuigi palju praktilist abi, kui ta mõtleb oma peas, et ega töötajad väga rahul pole. Kui juhataja kuulab ära, millega on töötajad rahul ja millega mitte, siis õpib ta oma töötajaid paremini tundma, mõistab paremini, kuidas neid motiveerida. Väga oluline on, et töötajad saavad oma arvamust avaldada ja emotsioone väljendada.

Töötajatega vesteldes on oluliseks vestlusteemaks motivatsioon ning juhatajal on hea teada, mis motiveerib töötajaid. Inimesi motiveerivad erinevad asjad:
 

  • palk
  • tunnustus
  • eneseteostusvõimalus, töö sisukus
  • karjäär, erialane areng
  • suhted, meeskond, kuulumine
  • tulemuse nägemine
  • vajalik olemine
  • eesmärgid, nendega kursisolek
  • kord
  • järjepidevus, stabiilsus
  • organisatsioonikultuur (ühisüritused, sümbolid, lojaalsus)
  • ametialane areng 
  • töö vastutusrikkus
  • saavutused töös

Nendest vestlustest õpib Rain paremini töökaaslasi tundma ning mõistab, et see, mis teda motiveerib, ei pruugi veel töötajaid motiveerida. Vestluste käigus on oluline, et ka töötajad mõistavad praeguse aja reaalset olukorda.

Motivatsioon on eelkõige inimese sisemine seisund ning juhataja saab oma töötajaid inspireerida parematele töötulemustele, nendega rääkida ja neid tunnustada. Kui mõnes töötajas on 0% motivatsiooni, siis juhataja ei saa imet teha. Juhataja saab siis ainult küsida, miks töötaja ikka veel sellel töökohal on.

Vahel on vaja välist kriitilist sündmust muutuseks nagu antud juhul rahulolematu klient, kes lubas ajalehte kirjutada. Sellised sündmused annavad tõuke, et töötajad endasse vaataks ja oma töö kvaliteedi üle mõtleks.

Juhataja seisab raske ülesande ees, mille ees on kõik juhid seisnud – motiveerida oma meeskonda. Kui ta suudab töötajatega hea kontakti saada, neid mõista, siis suudab ka inimesi innustada parematele töötulemustele. Ühepäevane koolitus on kahtlemata kasulik, kuid ei tee imet, küll aga on kasu juhatajal vestlustest oma töötajatega.

Tihti arvatakse, et kõige olulisemaks motivaatoriks on töötasu, ning unustatakse ära, et positiivne tagasiside, töötaja märkamine ja tunnustamine teevad imet.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles