Milvi Tepp: tööandjad peavad end töötajatele müüma

TTÜ professor Milvi Tepp

FOTO: Peeter Langovits

Vaadates muudatusi demograafias ja väärtushinnangutes tekib paratamatult küsimus - mida peaksime teisiti tegema ja milliseid uusi kompetentse on vaja? Tööandja jaoks peaks olema küsimus number üks: kuidas kindlustada ennast vajaliku tööjõuga?

Uuringud näitavad, et tööandja atraktiivsus ei ole seni olnud tähtis, seega pole ka tööandjad seni sellele mõelnud. Tänaseks oleme jõudnud olukorda, kus head inimesed valivad tööandjaid ja me peame hakkama ennast kui tööandjat müüma. See on paljude jaoks veel avastamata maa - me oleme harjunud ise valima, mitte olema valitavad.

Selle olukorraga saame hakkama siis kui oleme konkurentsivõimelised kohalikul ja rahvusvahelisel tööjõuturul ning kui suudame tööle panna ka pensioniealised inimesed ja osakame rakendada ebatraditsioonilisi töövorme. On üpriski kindel, et homogeense töötajaskonnaga ettevõtted kaovad - peame oskama kokku sobitada erinevaid kultuure ja vanuseid. See omakorda aga eeldab, et peame hakkama rohkem usaldama. Samuti peame oma hoiakuid muutma - peame olema enda kui tööandja suhtes kriitilised. Täna on meil sageli feodaali hoiak - inimesed on siin olemas ja toimetavad. Peaksime aga endalt küsima, miks nad tahavad seda tööd teha, miks nad peaksid pühenduma? 

Need arengud sunnivad senisest rohkem tegelema tööjõu strateegilise planeerimisega - vaja on senisest enam mõelda sellele kui palju inimesi meil oma organisatsioonis vaja on, milliste oskustega, mis koormusega jmt. Eestis on seni valitsenud täistööaja ja püsiva töötajaskonna kultuur - meil on ikka parem kui inimene on kogu aeg minu juures ja minu pilgu all. See aga ei ole alati arukas.

 

Tagasi üles