Kvaliteedijuhtimine

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kvaliteedijuhtimine on meetod, millega tagatakse toote või teenuse loomiseks, arendamiseks ja rakendamiseks vajalike tegevuste ning süsteemi tõhus toimimine.

Kvaliteedi parendamine

W. Edwards Demingit tuntakse eelkõige tema kvaliteedi, tootlikkuse ja konkurentsivõime tagamise juhtimisfilosoofia kaudu. Ta on sõnastanud 14 punkti, millele juhid peaksid tähelepanu pöörama. Mõned neist punktidest sobivad enim teenuste juhtimiseks:


  • Lõhu osakondadevahelised tõkked.
  • Juhtkond tehku oma kohustused selgeks ja asugu eestvedajaks.
  • Parenda pidevalt.
  • Koosta koolitus- ja enesetäiendamisprogramm.

Järgneval joonisel on kujutatud Demingi propageeritud kvaliteedi parendamise Shewharti tsükkel (PDCA).

\"\"

Shewharti tsükkel

Põhimõte on organisatsiooni kvaliteedi parandamine. See on määratletud neljaastmelise tsükliga:

  • Plaani (Plan): tulemuste parendamiseks kavanda või muuda äriprotsessi komponente.
  • Tee (Do): rakenda plaan ja hinda selle toimivust.
  • Kontrolli (Check): hinda tulemusi ja edasta need otsustajatele.
  • Tegutse (Act): otsusta, millised on protsessi täiustamiseks vajalikud muudatused.

Konsolideerumise etapp võimaldab organisatsioonil teha kokkuvõtteid toimunust ja tagada tehtu dokumenteerimine (seda nii protsesside kordamise hõlbustamaks kui ka kvaliteedistandardi saavutamise lihtsustamiseks).

Kvaliteedistandardid

Rahvusvaheline Standardiorganisatsioon ISO lõi 1987. aastal kvaliteedijuhtimise süsteemi QMS. Süsteem koosneb ISO 9000:1987 seeria standarditest, kuhu kuuluvad standardid ISO 9001:1987, ISO 9002:1987 ja ISO 9003:1987, mida kohaldati erinevates tööstusharudes sõltuvalt tegevuse liigist: projekteerimine, tootmine või teenuste osutamine. Rahvusvaheline Standardiorganisatsioon vaatab standardid iga paari aasta järel üle. Kõnealuseid standardeid muudeti 1994. aastal ja uus versioon nimetati ISO 9000:1994 seeriaks, kuhu kuulusid standardid ISO 9001:1994, 9002:1994 ja 9003:1994.

Viimati vaadati standardid läbi 2000. aastal ja uus versioon sai nimeks ISO 9000:2000 seeria. ISO 9002 ja 9003 standardid ühendati ja loodi ühtne tunnustatud standard ISO 9001:2000. ISO 9002 ja 9003 standardid muutusid kehtetuks 2003. aasta detsembris. Varem neile standarditele vastanud organisatsioonid peavad minema üle vanadelt standarditelt uutele. ISO 9004:2000 dokumendis on esitatud suunised tulemuste parendamiseks põhistandardist (näit ISO 9001:2000) kõrgemale tasemele.

ISO loodud kvaliteedijuhtimise süsteemi standardid on ette nähtud organisatsiooni protsesside ja süsteemi, mitte toote või teenuse sertifitseerimiseks. ISO 9000 standardite alusel ei sertifitseerita toote või teenuse kvaliteeti.

Rahvusvaheline Standardiorganisatsioon andis hiljuti välja uue standardi ISO 22000, mis on mõeldud toiduainetööstusele. Kõnealuses standardis on ühendatud ISO 9000 ja HACCP standardite väärtused ja põhimõtted. See on toiduainetööstusele mõeldud ühtne integreeritud standard ning eeldatavasti muutub ta lähitulevikus kõnealuses tööstusharus üha populaarsemaks.

Kõige keerukam ja aktsepteeritum kvaliteedijuhtimise kontseptsioon on EFQM kvaliteedimudel.

Lühendatult wikipedia.com-ist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles