Vastutustundlik ettevõtlus

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Äritegevuse vastutus on muutunud, sest suurenenud on ettevõtete tegevuse mõju ümbritsevale keskkonnale ja ettevõtte tegevusega kokkupuutuvatele huvirühmadele. Kui varem vaadati ettevõtet, ühiskonda ja keskkonda eraldiseisvate üksustena, millel olid olemas kokkupuutepunktid, siis nüüd vaadatakse ettevõtet kui ühiskonna osa, mis on omakorda osa keskkonnast. Ükski ettevõte ei tegutse vaakumis, kõik on omavahel seotud ja see mõju on vastastikune. Ühiskond ja keskkond saavad enamasti tegutseda ilma ettevõtteta, kuid ettevõte ilma teda ümbritseva ühiskonna ja keskkonnata mitte. Ettevõte on oma olemuselt sotsiaalne, ühiskondlik kodanik ja tema tegevus mõjutab nii ühiskonda kui ka keskkonda ning seda järjest tuntavamalt.

Pikka aega on kasutusel olnud mõiste ettevõtte sotsiaalne vastutus (ingl. k corporate social responsibility), kuid viimasel ajal on enam hakatud kasutama mõistet ettevõtte vastutus (ingl. k corporate responsibility). Ettevõtte vastutus annab laiema käsitluse ja hõlmab kogu mõju, mida ettevõtte tegevus endaga kaasa toob. Kasutades väljendit „ettevõtte sotsiaalne vastutus”, on seda seostatud eelkõige heategevuse või filantroopiaga. Laiemast mõjust rääkides kasutatakse sagedasti ka mõistet kolmikmõõde (ingl. k tripple bottom line). Need kolm mõõdet on:

  • majanduslik heaolu 
  • looduskeskkonna kvaliteet 
  • sotsiaalne kapital

Nende teguritega arvestamise eesmärk on tagada nii ettevõtete kui ka ühiskonna jätkusuutlikkus (ingl. k sustainability).

Eetiline ja vastutustundlik tegevus on majanduskasvu võti ning ettevõtted, kes tunnetavad seda seost, ei suhtu vastutustundlikusse ettevõtlusesse kui lühiajalisse kuluartiklisse, vaid peavad seda pikaajaliseks investeeringuks.
Ettevõtted, kes teevad tõsiseid jõupingutusi selle nimel, et defineerida enda jaoks vastutustundlikku tegevust ja integreerida neid põhimõtteid oma tegevuse kõikidesse aspektidesse, usuvad, et eetilisel ja vastutustundlikul tegevusel on hea mõju nende äritegevuse majanduslikule tulemusele, mis avaldub otseselt:

  • paranenud finantstulemustes 
  • vähenenud tegevuskuludes 
  • paremas brändi imagos ja maines 
  • suurenenud müügis ja kliendilojaalsuses 
  • kasvanud tootlikkuses ja paremas kvaliteedis 
  • suurenenud võimes köita ja hoida paremaid töötajaid 
  • suuremas ligipääsus kapitalile 

Eetiline/vastutustundlik tegevus aitab luua uusi kompetentse, sest ta hõlmab organisatsiooni liikmeid terve organisatsiooni ulatuses, kutsub üles tulevikkuvaatavale ja tervikut nägevale juhtimisstiilile ning valmistab ettevõtte paremini ette nii välisteks kui ka sisemisteks muutusteks, rahutusteks, kriisideks. See loob usalduse, parandab mainet, aitab kaasa heade suhete loomisele ja hoidmisele erinevate huvigruppidega, sh organisatsiooni liikmete, klientide, partnerite, omanike, investorite, pankade ja meediaga.

Eetiline/vastutustundlik tegevus aitab muuta ettevõtte atraktiivseks heade töötajate otsimisel, suurendada organisatsiooni liikmete head tahet ja ettevõtte väärtust, kasvatada usaldusväärsust, hoida ettevõtet jätkusuutlikuna ja tagada pideva arengu. Eetiline/vastustundlik käitumine ei mõjuta mitte ainult inimesi ja huvigruppe, vaid ka organisatsiooni huvisid ja pikaajalist kasumlikku tegevust. Seega lihtsalt aitab juhtida ettevõtet paremini.

Tänapäeval saame väita, et „maailm on muutumas paigast, kus väärtust loodi vertikaalset käsu- ja kontrolliliini pidi, kohaks, kus järjest enam luuakse väärtust horisontaalselt, suhete ja koostöö kaudu”; „organisatsiooni pühendumine kestvale majanduslikule arengule, töötamine koos oma töötajatega, nende peredega, kohaliku kogukonna ja ühiskonnaga aitab tõsta elukvaliteeti” ning et „vastutustundliku ettevõtte töötajad on uhked oma töökoha üle, raha on ettevõtte arendamise vahend, mitte selle eksisteerimise eesmärk”.

Organisatsioonid, mis hindavad eetika tähtsust ning käituvad eetiliselt, loovad kultuuri, mille aluseks on õiged väärtused. Neis organisatsioonides paranevad tulemused ning sisekliima. Ausus äritegevuses toob kaasa teiste austuse ja usalduse firma suhtes ning muudab koostöö palju tõhusamaks. On väidetud, et eetiline käitumine on hea äri.

Ebaeetiline tegevus seevastu viib mitmete tõsiselt kahjulike tagajärgedeni, mis mõjutavad nii ebaeetiliselt tegutsenud inimest ennast kui ka teisi, keda see tegevus puudutab. Ebaeetiline käitumine tekitab pingeid, toob kaasa konflikte, viib organisatsioone hävinguni. Ebaeetiliselt käitunud inimesi ega firmasid ei usalda ei töötajad, partnerid ega kliendid.

Inimesed, keda usaldatakse, kellele antakse võimalus väljakutseteks, osalemiseks otsustamisel ja vastutuse võtmisel, aitavad organisatsioonil saavutada paremaid tulemusi, sest:

  • suureneb tööenergia ja loovus 
  • tuntakse rõõmu ja uhkust oma tegevuse üle 
  • kasvab töö kvaliteet 
  • ressursside kasutus muutub efektiivsemaks 
  • paraneb töökeskkond ja organisatsiooni kliima 
  • väheneb tööluusi- ja haiguspäevade arv

Majanduslikku ja sotsiaalse arengu arendamiseks on vaja võtta vastutus keskkonna, ühiskonna ja erinevate huvigruppide ees, sh töötajate ees. Ettevõtete investeeringud sotsiaalsesse tegevusse aitavad luua parema töökeskkonna, kus inimestel on hea töötada, ja see tagab, et head töötajad jäävad ettevõttele alles. Eetilised ja vastutustundlikud ettevõtted valmistavad tooteid ja pakuvad teenuseid, mida on vaja ja mis meeldivad endale ning klientidele. Neil ettevõtetel on meeldiv koostöö partneritega, mis aitab saavutada paremaid tulemusi. Eetilise ja vastutustundliku ettevõtte tegevus on kasumlik, ta toodab omanikele ja rahastajatele vara (sh mittemateriaalset) ning ta saab nautida maine kasvu.

Selleks, et saada olla vastutustundlik ettevõte, ei ole tegelikult vaja väga palju ja ületamatut teha. Kuna organisatsiooni tegelik imago hakkab organisatsiooni seest, on esmatähtis liikuda seestpoolt väljapoole. Esimene samm on oma töötajate väärtustamine, neist hoolimine ja toetamine; töötajate kaasamine tegevusse, arvestamine otsustamisel nende arvamuse ja seisukohtadega ning enesetäiendamise, karjääri ja arenguvõimaluste pakkumine. Väga oluline on pidev ja mitmetasandiline kommunikatsioon, informatsiooni liikumine ning info jagamine kõikidele tasanditele; töötajatele tuleb anda võimalus leida ja toetada tasakaalu töö, perekonna ja vaba aja vahel. Mitmekesine töö, õiglane ja inimest, tema teadmisi ning oskusi väärtustav töötasu, head ja inimväärsed töötingimused tagavad heade ja organisatsioonile väärtuslike töötajate lojaalsuse ja nende püsimise organisatsioonis.

Organisatsioonid, kes soovivad olla eetilised ja vastutustundlikud oma käitumises ja tegevuses, peaksid võtma aja ja püüdma ühiselt leida vastused järgmistele küsimustele:

  • Millele on äritegevus suunatud? 
  • Kuidas juhime oma suhteid ühiskonnaga, kogukonnaga? 
  • Milliste väljakutsega me kokku puutume? 
  • Mida muuta, et vastutustundlik tegevus oleks loomulik, igapäevane tegevus, osa strateegiast? 
  • Milliseid teadmisi, koolitusvõimalusi ja kellele saame pakkuda?

Heategevus ja sponsorlus on head asjad küll, kuid mitte üheselt võrdsustatavad

Eetiline ja vastutustundlik juhtimine hõlmab endas rohkemat, kui vaid eetilist käitumist. Seda võib vaadata ka kui efektiivset juhtimist. See tähendab, et juhi kohus on luua tingimused, kus töötajatel on võimalus tegutseda üldtunnustatud eetiliste normide järgi. Liidrid, kes ei pööra tähelepanu töötajate huvidele ning olukorrale, ei ole mitte ainult ebaefektiivsed, vaid ka ebaeetilised.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles