Kriisiohje

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kriisiohje (kriisijuhtimine) hõlmab kriisi identifitseerimist, sellele reageerimise plaanimist, vastu astumist ja lahendamist. Kriisiohjet saab rakendada peaaegu igas tegevusvaldkonnas, kuid kõige sagedamini kasutatakse seda rahvusvahelistes suhetes, politoloogias, äritegevuses ning juhtimises.

Üldiselt saab kriisiohje teooria jagada kriisiläbirääkimiseks, kriisiotsuse tegemiseks ning kriisidünaamikaks.

Äritegevuses eksisteerib kolm põhilist kriisitüüpi:

  • finantskriis – lühiaegsed likviidsuse või rahakäibe probleemid ja pikaaegsed pankrotiprobleemid 
  • suhtekorralduse kriis – tihti nimetatud ka „kriisikommunikatsiooniks”, negatiivne avalik tähelepanu, mis võib mõjuda firma edule ebasoodsalt 
  • strateegiakriis – muutused ärikeskkonnas, mis tõstatavad ettevõtte elujõulisuse küsimuse – näiteks auto kasutuselevõtmine oli strateegiakriis ratsapiitsade tootjatele

Kriisi vältimiseks tuleb rakendada teatud ennetavaid meetmeid. Ettevõtted peaksid alati tegema tulevikuplaane ning kavandama soovitud tulemusi. Nad peaksid hoiduma kriisiohtlikest otsustest. Nad peaksid teadma oma halvima stsenaariumi võimalikkust ning omama ootamatuste jaoks vastumeetmeid.

Kui ennetustegevus pole olnud edukas, tuleks kohe astuda järgmised kuus sammu:

  • hinnake objektiivselt kriisi põhjusi 
  • määrake, kas põhjus(t)el on pikaajaline mõju või on tegemist lühiajalise nähtusega 
  • kavandage asjade kõige tõenäolisem kulg 
  • koondage kõige pädevamad isikud (sh ennast) tegevustele, mis leevendavad probleemi või elimineerivad selle 
  • otsige võimalusi – võite leida ka “lootusekiire” 
  • kaitske viivitamatult rahavoogu

Kui tegemist on rahavoo kriisiga, ärge oodake, vaid tegutsege. Astuge otsekohe samme rahavoo säilitamiseks või suurendamiseks, näiteks:

  • kiirendage debitoorsete võlgnevuste tagasisaamist isegi siis, kui see eeldab allahindlusi 
  • aeglustage kreditoorsete võlgnevuste maksmist isegi juhul, kui see tähendab hinnaalanditest ilmajäämist 
  • suurendage lühikeste tähtaegadega müüki 
  • võimalusel säilitage või suurendage müügi kasumimarginaali 
  • vähendage kulusid:
    - elimineerides mitteolulised kulutused
    - müües põhitootmisele mittevajalikud kriitilised varud
    - vähendades palgakulusid
    - viies välja põhitootmisele mittevajalikud kriitilised teenused 
  • vaadake igal võimalusel üle laenud ning muud võlgnevused – soetage ainult intressimaksega laene või pikendage tagasimaksete tähtaegu

Kui tegemist on suhtekorralduse kriisiga, siis tegutsege viivitamatult negatiivse informatsiooni vältimiseks või selle leviku tõkestamiseks. See võib vajada intensiivset meediategevust. Kasutage kõiki teile kättesaadavaid meediakanaleid oma vastuargumentide esitamiseks või esialgse negatiivse tähelepanu küsitavuse alla seadmiseks.

Lühendatult wikipedia.com-ist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles