Eesti kogemus: missioon kui juhi tööriist

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Sotsiaalse ettevõtluse asendamisega tegelev Mulago Foundation soovitab, et ettevõtte missioon olgu sõnastatud maksimaalselt kaheksa sõnaga ja skeemi verb-sihtmärk-tulemus järgi. Milline aga on olukord Eesti tuntud firmades?

Vaadates ringi tuntud Eesti firmade kodulehekülgedel, selgub aga, et liiga tihti on missioonid sõnastatud nõnda, et keel läheb lugedes sõlme ja sügavamat sisu nagu polegi.

No proovige öelda ühe hingetõmbega sellist missiooni: pakkuda kvaliteetset ja meelelahutuslikku kasiinoelamust ning nüüdisaegseid hasartmänge aktiivsetele ja head teenindust hindavatele klientidele sõbralikus ja turvalises keskkonnas, domineerides oma hea maine ja tuntusega kõikjal, kus me tegutseme täna ja tulevikus.

Või siis nii: läbi kõrge teeninduskultuuri säilitada head kliendisuhted püsiklientidega ja võita juurde uusi rahulolevaid kliente. Sobiks igale ettevõttele, olenemata valdkonnast! Lisaks tundub olevat otsetõlge inglise keelest. Mõlemad nende missioonide taga peituvad Eesti ettevõtted on suured ja tuntud, oma valdkonnas turuliidrid.

Leidub ka tõeliselt lakooniliselt öeldud missioone. Näiteks riigifirma Eesti Post teatab oma missioonis „jõuame igaüheni Eestis“. Telekommunikatsioonifirma Elisa võtab samuti oma tegevuse napisõnaliselt kokku: teeme suhtlemise lihtsaks.

Juhtimiskonsultant Indrek Sauli sõnul on väga paljudel ettevõtetel missioon segane või äravahetamiseni sarnane paljude teistega. Kõige magedam missioon on tüüpi „rahuldame kliendi vajadusi, pakkudes talle temale sobivaid teenuseid“, leiab ta. „Hädad viletsa klienditeenindusega saavad alguse viletsast missioonitajust. Kas on missioon vildakas, sõnastamata või selgitamata. Ja kui inimesed ei saa aru, milleks on organisatsioon ellu kutsutud, on pühendumus madal ning selle tulemusena ei hoolita töökohast, kolleegidest ega klientidest,“ sõnab Saul.

Tema sõnul pole hea ei liiga detailidesse laskuv ega ka liiglühike ja üldine missioon. „Kolmesõnaline missioon ei tööta, sest iga ettevõte võiks võtta omale missiooniks „teeme hästi tööd!“,“ ütleb Saul. „Missioon peab olema eripärane, unikaalne ja sobima ainult sellele konkreetsele ettevõttele, mitte aga kõigile.“

Missioon ei tule pastakast imedes

Eesti Posti juhatuse esimees Ahti Kallaste sõnul sündis ettevõtte missioon strateegiaarutelude käigus toimunud ajurünnakutel. „Visiooni ja missiooni olemasolu on iga kvaliteedijuhtimisele pühendunud ettevõtte strateegia kohustuslikuks komponendiks,“ räägib Kallaste. „Eesti Posti tegevus muutub pidevalt vastavalt vabaturu nõudmistele. Traditsioonilise posti edastamise osa võib tõesti pidada iseenesestmõistetavaks, kuid järjest intensiivsemalt tegeleme ka logistika ja infologistika valdkonnas.“

Elisas saavad ettevõtte strateegia väljatöötamisel osaleda kõik töötajad. „Korjame kõikidelt elisalastelt ideid, kuidas klientidele elu paremaks muuta,“ räägib Elisa juhatuse esimees Sami Seppänen. Viimati toimunud taoline ideede korjamine mullu Elisa Infopäeval, kus kokku koorus välja üle 500 erineva idee. Mitmed töötajate ideedest viidi ka ellu. Kui strateegia koos missiooni, visiooni ja väärtustega on paigas, tutvustatakse seda Elisa Infopäeval töötajatele, kus osaleb enamus firma inimesi.

ASi A-Selver direktor Andres Heinveri sõnul sõnastati Selveri missioon juba aastaid tagasi ning selle muutmist hetkel vajalikuks ei peeta, sest sõnum kannab Selveri tänaseid seisukohti. Ka töötajate jaoks on oluline stabiilsus ning teadmine, et eesmärgid ja töö olemus ei muutu pidevalt, leiab Heinver.

Töötajad peavad teadma firma missiooni

Et vältida piinlikku olukorda, kus ettevõtte koolituspäeval enamik firma töötajatest ei suuda öelda oma tööandja missiooni ega tegevuse eesmärki, on mitmeid võimalusi. Firma kodulehekülg, intranet, koolitused, suvepäevad, arenguvestlused jne

Eesti Posti juht Ahti Kallaste sõnul levitab firma visioon ja missiooni sisemeedia kanalite kaudu ja need on jututeemaks regulaarsetel tulemusvestlustel. Samuti näeb ISO 9001 standard ette regulaarsete auditite korraldamist kõigis Eesti Posti tegutsemiskohtades. Kas kõik kirjakandjad oskavad siis unepealt öelda tööandja missiooni? „Ilmselgelt ei oska iga töötaja tänasel päeval veel sõna–sõnalt strateegiat tsiteerida ja see ei ole ka eesmärk,“ märgib Kallaste. „Uneaeg on töötajatel ikka magamiseks, mitte eesmärkide tsiteerimiseks!“

Elisas on lood nii, et 80 protsenti töötajatest teavad ettevõtte visiooni ja missiooni. Nõnda väidab firma personaliuuring. Firma strateegiat tutvustatakse töötajatele infopäeval ja tehtud on lausa videofilmid, et ettevõtte eesmärgid paremini kõikide töötajateni viia. Ühes filmis rääkisid strateegiatöös osalenud keskastmejuhid ja juhatuse liikmed sellest, kuidas strateegia välja töötati ja miks on Elisal just selline strateegia. Sami Seppänen räägib ka, kuidas käidi kaameraga mööda maja ringi ning küsiti töötajatelt, mis on Elisa visoon. Ette hoiatamata muidugi. „Kõik töötajad suutsid selle defineerida, mitte küll sõna-sõnalt, kuid õige mõtte andsid edasi,“ sõnab Seppänen.

Iga Selveris tööd alustav inimene osaleb uue töötaja koolitusel, kus teiste teemade seas räägitakse ka ettevõtte eesmärkidest ning missioonist. „Peame sõnumi töötajatele edastamist oluliseks ning seetõttu on Selveri visioon, missioon ja põhiväärtused raamitult seinal pea kõigis tööruumides,“ räägib Heinver. „Kindlasti ei eelda me töötajatelt missiooni teadmist sõna-sõnalt, vaid ikka ühist arusaama ettevõttest, selle tegutsemise eesmärkidest ja käitumismustrist.“

Juhtimiskonsultant Indrek Sauli soovitused hea missiooni sõnastamiseks:

  • Ettevõttel peavad ka väärtused ja tegevused olema kooskõlas. Et ei juhtuks nõnda, et rõhutab missioonis kliendikesksust, aga tulemuspalka makstakse hoopis käibe pealt.
  • Missioon innustagu töötajaid. Kui töötaja ei saa aru tööandja missioonist, siis pole mingit võimalust, et ta selles firmas töötamisest innustuks.
  • Missioon peab innustama ka ettevõtte kliente. Kui ettevõte teeb midagi sellist, mille peale kliendid lihtsalt õlgu kehitavad, siis miks üldse peaks hakkama sellise firma kliendiks
  • Missioon peab olema eristuv, selline, mis sobib ainult selle ettevõtte tegevust ja eesmärke kirjeldama
  • Heas eesti keeles koostatud täislause, grammatiliselt korrektne, ilus lause. 3-sõnalised lihtlaused ei ole hea eesti keel.
  • Missioonid lähevad käest ära, sest ettevõtted tegelevad liiga paljude tegevusaladega ega suuda eristada neist tähtsaimat

Rahandusministeeriumi kantsleri nõunik, TTÜ lektor Alar Kolk ettevõtete missioonidest ja nende sõnastamisest:
Missioon on ettevõtte jaoks intiimne. Seda on kindlasti võimalik lühidalt sõnastada. Oluline on missioonis määratleda kelle, kuidas ja mis.
Enamasti näevad ettevõtted palju vaeva, et missioon saaks ikka ettevõtte nägu.

Kui missioon räägib sellest, mida ettevõte tegelikult teeb igapäevaselt siis on kerge seda ellu viia. Peamine on missioon hoida töötajatega olulistel hetkedel - nt arenguvestluste läbiviimisel, visiitkaartidel, intranetis, jõulupeol jne. Mission peab tulema oma inimestelt, juhtidelt. Siin pole kohta nõustajatele!

Mõned missioonid

  • Eesti Post: \"Jõuame igaüheni Eestis\"
  • Danske Bank AS Eesti filiaal (Sampo pank: \"Kirg muuta kliendi elu paremaks\"
  • Baltika: \"Baltika loob kõrgmoodi, mis võimaldab inimestel ennast väljendada ja hästi tunda.\"
  • Selver: \"Meie missioon on luua ja hoida kliendi lojaalsust. Loome sõbraliku õhkkonna, teenindame kiiresti ja asjatundlikult, pakume kvaliteetseid kaupu ja Selveri Köögi maitsvaid tooteid. Selveri kauplused asuvad liikluse sõlmpunktides ja võimaldavad seetõttu kliendile kiiret ja mugavat poeskäiku.\"
  • Elisa: \"Teeme suhtlemise lihtsaks\"
  • AS Tere: \"Meie missiooniks on uuenduslike ja tervislike toodete kaudu pakkuda tarbija vajadustele vastavaid tooteid ja teenuseid ning arendada tarbija teadlikkust.\"
  • Estonian Air: \"Ehitame õhusilla Eestist maailma\"
  • AS Tulika Grupp (Tulika takso): \"Läbi kõrge teeninduskultuuri säilitada head kliendisuhted püsiklientidega ja võita juurde uusi rahulolevaid kliente.\"

Allikas: ettevõtete koduleheküljed

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles