Kas ettevõtete sotsiaalne vastutus on olemas?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Kas firmad võivad seista ühiskondlike huvide eest, küsib Aneel Karnani ja vastab ise, et mõnikord võivad küll. Samal ajal on ootus, et firmad seda alati teevad, põhimõtteliselt vale.

Valitseb illusioon, et suurfirmad tõsimeeli hoolivad keskkonnast ning ei ole vaid kasumi teenimise peal väljas - toodavad tervislikumat toitu ja säästlikumaid autosid, säästavad energiat ja loodusvarasid. Karnani hinnangul puruneb illusioon kohe kui kasumi teenimine ja ühiskonna huvid vastuollu lähevad. Põhjus on lihtne - firmasid ei ajenda tegutsema siiski mitte huvi ühiskonda parandada, vaid nad näevad, et teatud olukordades ühiskonnale hea tegemine suurendab kasumit. Käivitav tegur ei ole mitte heategu, vaid raha. Juhil on osanike ees vastutus maksimeerida kasumit - ühiskondlike huvide sellest ettepoole seadmine lõpeb tõenäoliselt juhi välja vahetamisega.

Lahendus võiks olla riiklikes regulatsioonides, aga ka see pole ohutu - seadusandjal ei pruugi olla spetsiifiliste valdkondade teadmisi, administreerimine võib olla liiga kulukas, korruptsiooni ja liigse lobi risk on suur. Teine võimalus sotsiaalne kontroll - tarbijate poolne kontroll ja järelvalve nagu seda on näiteks Stop Greenwash.

Loe: MIT Sloan Management Review 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles