Ettevõtte väärtused mõjutavad eesmärkide saavutamist

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

„Minust sõltub.“ „Läheb korda.“ „Alustan kohe.“ „Koos on lahe.“ Need neli sõnapaari on Elioni värskendatud väärtused, mis said elu sisse ettevõtte tippjuhtkonna ja 1400 töötaja ühistöö tulemusel. „Meie väärtused on sõnastatud mänguliselt, nad on elu täis. Kuid samas lähtuvad need ettevõtte pikaajalistest eesmärkidest, “ ütleb personalidirektor Janika Kuusik.

Väärtuste uuendamisega hakati Elionis tegelema 2008. aasta lõpul. Oli selge, et ühtse kultuuri puudumine suure töötajate arvuga ettevõttes võib takistada suurte ideede realiseerimist ja eesmärkide saavutamist.

Seetõttu on Kuusik kindel, et väärtuste juurutamine tasub organisatsioonil ette võtta vaid siis, kui selgus äriliste ootuste kohta on olemas. „Olen kokku puutunud arusaamaga, et visioon, missioon ja väärtused on pakett, mis ühel ettevõttel lihtsalt peab olema. Aga milleks väärtused sisuliselt vajalikud on ja mida nende kaudu annab ära teha, sellesse väga ei süveneta,“ kirjeldab Kuusik.

Väärtuste väljatöötamisel lähtuti kolmest peamisest eesmärgist. Esimene neist on suurepärane kliendikogemus ehk teisisõnu – Elioni kliendid peavad tooteid ja teenuseid kasutades saama suurepärase kogemuse osaliseks. Selleks, et ükskõik milline teenus lõppkliendini jõuaks, tuleb sel läbida pikk väärtusahel, mis koosneb mitmete allüksuste tööst. Lisaks kujundas Elioni suurus, tegevusvaldkondade rohkus ja pikk ajalugu paratamatult olukorra, kus ettevõtte erinevates üksustes valitses erinev kultuur. Nii leidiski tippjuhtkond, et kui tahetakse tulevikus edukad olla ja klientidele suurepärast kogemust pakkuda, tuleb alustada vundamendist ehk kultuurist ja väärtustest.

Teiseks eesmärgiks on äriline jätkusuutlikkus. „On üks hea ütlus, et ilusa ilmaga oskavad kõik purjetada. Nüüd on ilm halb, vaid kohati esineb selginemismärke. Praegune majanduskeskkond paneb meid kõiki keerulisse olukorda ja kohati on vaja teha raskeid otsuseid. Väärtused on

Väärtused on rasketel aegadel kompassiks, mis ei lase rajalt kõrvale kalduda ja hetkeolukorrast tingitud meeleheitlikke samme teha.

Janika Kuusik.

rasketel aegadel sel teel kompassiks, mis ei lase rajalt kõrvale kalduda ja hetkeolukorrast tingitud meeleheitlikke samme teha,“ ütleb Janika Kuusik. Kolmas oluline siht oli ning on pühendunud töötajaskond. „Ühtsed väärtused on olulised selleks, et iga Elioni inimene saaks aru, miks ta Elionis töötab, ja tajuks oma ühisosa ettevõttega.“



Kuidas uued väärtused sündisid?

2009. aasta aprillis tutvustati töötajatele siseportaali videopöördumises, miks on väärtuste värskendamine vajalik. Seejärel korraldati küsitlus, millele vastas umbes 90% ettevõtte töötajatest. „Küsitluse jaoks panime kirja umbes 50 väärtust ning palusime inimestel neist valida viis sellist, mida nad kõige rohkem Elionis näevad, ning viis sellist, mida oleks tuleviku eduks kõige rohkem vaja. Kolmandaks palusime vabas vormis kirjutada, millised on praegu käitumised ja hoiakud, mis ei lase meil olla suurepärased. Kriitilisi kommentaare tuli palju,“ kirjeldab Kuusik ja lisab, et küsitluse tulemused pandi avalikult siseportaali üles, nii et kõigil oli võimalik lugeda, mida teised arvasid.



Seejärel analüüsiti küsimuse tulemusi ning sõnastati väärtused.



Väärtuste juurutamiseks korraldati koostöös koolitusfirmaga seitsmel päeval Tallinnas Lillepaviljonis väärtuste päev. „Me ei tahtnud saata inimestele e-kirja, et nüüd on sellised väärtused ja palume järgida. Meile oli väga tähtis iga töötajani jõuda ja selleks väärtuste päeva organiseerisimegi, et näidata inimestele erinevate situatsioonide läbimängimisega, milline on meie jaoks õige käitumine,“ kirjeldab Janika Kuusik väärtuste päevi, millest igaühel osales paarisaja inimese ringis.



Väärtuste päeva esimeses pooles toimusid lühiettekanded, grupiarutelud ja grupitööd, et anda osalejatele võimalus aru saada ja arutada organisatsiooni väärtuste üle ning väärtuste seostest nende igapäevase tööga. Päeva teises pooles mängiti kuueliikmelistes gruppides „Väärtuste mängu“ nimelist lauamängu, mis koosneb hulgast igapäevatöös ette tulevatest olukordadest.



Aprillis 2010 nendib Janika Kuusik, et inimesed on väärtused omaks võtnud. „Kuulen neid organisatsioonis iga päev vastu kajamas – inimesed argumenteerivad väärtuste kaudu, kui on tekkinud arutelud, kuidas mingit asja teha või tuleb lahendada mõni probleem.“ Kuusik kinnitab, et tööd väärtustega jätkatakse järjepidevalt.

Väärtuste ülevaatamine viis nende muutmiseni

Sarnaselt Elioniga võeti ka statistikaametis 2008. aastal väärtuste temaatika taas luubi alla, kuigi väärtused – kvaliteet, avatus, läbipaistvus, koostöö – olid kokku lepitud 2005. aastal. Muu hulgas viis väärtuste värskendamise protsess ka nende ümbersõnastamiseni.

Põhiväärtuste üle arutlemiseks korraldas statistikaamet koostöös koolitusfirmaga 2008. aasta detsembrist 2009. aasta aprillini väärtuste projekti. Kõigepealt intervjueeris koolitusfirma 15 töötajat, kelle statistikaamet valis välja põhimõttel, et esindatud oleksid kõik osakonnad ja erineva staažiga inimesed. Samuti intervjueeriti tippjuhte. Seejärel korraldati juhtidele lühiseminar, kus sõnastati statistikaameti antiväärtused ehk kirjeldati väärtuste seisukohalt sobimatud käitumisviisid.

Statistikaameti värbamis- ja karjäärikonsultant Evi Mõttus rõhutab, et töötajad kaasati põhiväärtuste vajalikkuse, sisu ja väljundite arutellu ning selle tulemusena ajakohastati väärtuste kirjeldusi ning asendati senine „kvaliteet“ „usaldusväärsusega“ . Nii saidki statistikaameti värskendatud väärtusteks usaldusväärsus, avatus ja koostöö.

Väärtuste viimine kõigi töötajateni toimus seminaridel, kus osales korraga umbes 150 inimest. „Korraldasime kolm ühepäevast seminari, mille päevakavas oli kolm töötuba. Igas töötoas käsitleti ühte statistikaameti väärtust. Seminari juhtisid koolitusfirma konsultandid koos statistikaameti juhtidega, kuna väärtuste juurutamine peaks eelkõige toimuma väärtuspõhise juhtimise kaudu,“ kirjeldab Mõttus.

Väärtustega tegelemine ei lõppenud loomulikult 2009. aasta aprillis, kui protsessi esimene etapp – väärtuste värskendamine – läbi sai. Tänavu jaanuarist märtsini korraldati juhtide koolitamiseks Euroopa Liidu struktuurfondide toel koolitus „Muutuste juhtimine tuginedes statistikaameti strateegiale ja väärtustele”. Järgmisel aastal on kavas väärtuste kinnistamise jätkukoolitus kogu organisatsioonile.

Erinevad organisatsioonid vajasid ühist hingamist

Express Postis lepiti ettevõtte väärtused kokku kuus aastat tagasi. Personalijuht Riina Beljajev ning direktor Sven Suurraid selgitavad, et väärtustega tegelemise algne põhjus peitub juba aastas 2000, kui liitusid AS Express Post ja OÜ Tellimiskeskus. „Neis firmades oli tuntavalt erinev organisatsioonikultuur. Selline olukord kestis ka veel aastal 2003. Lisaks ei olnud meil kokku lepitud konkreetset sihti, mille poole kaugemas tulevikus püüelda. Inimesed said asjadest erinevalt aru, kuid soovisime, et oleksid ühesed põhimõtted, millest kõik erinevate otsuste tegemisel lähtuda saaks. Peamine eesmärk oligi hoiakute ja käitumise ühtlustamine,“ kirjeldab Riina Beljajev. Väärtuste väljatöötamise ajal töötas firmas umbes 650 töötajat ning protsessis osales nii tippjuhtkond, keskasmejuhte kui ka spetsialiste.

Express Postis valiti väärtused välja kahepäevasel praktilisel koolitusel, kus osales läbilõige firma töötajatest. „Koolitusel räägiti töötajatele kõigepealt sellest, mis missioon, visioon ja väärtused üldse on, ning teise koolituspäeva lõpuks jõudsime selleni, et olime need enda firma jaoks välja mõelnud, läbi vaielnud ja kokku leppinud. Kokkuleppele jõudsime konsensuse teel, ühiselt leidsime, et just need väärtused iseloomustavad seda, millised me tahaksime olla ning millistena tahaksime näha oma juhte ja kaastöötajaid,“ tutvustavad Beljajev ja Suurraid.

Väärtuste juurutamisel rõhutavad nad isikliku eeskuju olulisust. „Peamine on tegevusega näidata, milline käitumine on väärtustele vastav, milline mitte. Väärtustele mittevastavast või vastavast käitumisest räägiti avalikult. Tegime sel teemal ka ühiseid arutelusid ja personaalseid vestlusi, kuid peamine on siiski eeskuju näitav käitumine,“ sõnab Beljajev ja lisab, et kui kuus aastat tagasi olid väärtused pigem eemärk, mille poole püüelda, siis nüüd on need inimestesse sisse kasvanud. „Samas väärtuste töötajateni viimine ei lõpe tegelikult kunagi, sest muutuvad nii olud kui inimesed,“ võtab Beljajev teema kokku.


Väärtused seoti igapäevatööga näiteks nii:
ELION

  • Värbamisel testitakse kandideerija puhul Elioni väärtustele vastavust. Näiteks selline iseloomuomadus nagu initsiatiivikus jookseb läbi kõigi Elioni väärtuste.
  • Väärtuste alusel on koostatud spetsialistide kompetentsimudelid, samuti on väärtused läbivalt juhtide kompetentsimudelis.
  • Töötajate hindamisel on määrava osakaaluga väärtuste kandmine.
  • Kõikide töötajate aastaboonuse üheks märkimisväärse kaaluga komponendiks on käitumise vastavus Elioni väärtustele ja ametikoha kompetentsidele.
  • Koolitustesse integreeritakse väärtused, sh näiteks uue töötaja koolitusse.
  • Töötajate pühendumuse uuringusse lisati küsimusi, mis selgitavad välja töötajate käitumise vastavust väärtustele.
  • Väärtused kajastuvad ka igapäevastel töövahenditel, näiteks töötõenditel.
  • Elioni aarete ehk parimate töötajate valimisel lähtutakse väärtustest.

STATISTIKAAMET

  • Väärtused on kirjas iga korruse teadetetahvlil.
  • Väärtused ja väärtuskoolituse materjal on siseveebis.
  • Väärtuspäevadest kasvasid välja juhtide visioonigrupid, kus juhid saavad arutada juhtimissituatsioone ja nende lahendamist väärtustest lähtuvalt. 
  • Väärtused on aluseks juhtimisotsuste tegemisel riikliku statistika tootmisel, avaldamisel ja levitamisel, samuti koostööpartneritega ja tarbijatega suhtlemisel.
  • Väärtused on aluseks näiteks arenguvestluste läbiviimisel, karjäärijuhtimise tegevustes arenguplaanide pakkumisel, koolituste planeerimisel ja korraldamisel, samuti omavahelises suhtlemises ja osakondadevahelises koostöös.
  • Väärtusi tutvustatakse ka valikuintervjuudel töölesoovijatele.

EXPRESS POST

  • Väärtused võetakse aluseks igapäevaste otsuste tegemisel, olgu need suured või väikesed. Nende peamine mõte ongi ju olla abivahendiks otsuste vastuvõtmisel. Kui mingi otsuse tegemine ei ole väärtustega kooskõlas, siis seda otsust ei tehta.
  • Väärtused on peamine kriteerium töötajate valikul. Oskused on õpitavad ja kogemused tulevad ajaga, kuid väärtushinnangud nii kergesti ei muutu. 
  • Väärtusi tuletatakse järjepidevalt meelde näiteks siselehes, ka büroos on need suurte ja värviliste plakatitena väljas.
     
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles