Juht võib lihtsustada uue töötaja sisseelamist organisatsiooni. Koostades uuele töötajale esimesteks töönädalateks detailse sisseelamise programmi ja leppides teiste töötajatega kokku nende ülesanded uue kolleegi sisseelamisperioodiks, saab uuelt töötajalt ka kiiremini tulemusi.
Küsitledes Eesti väikeettevõtete juhtidelt, millist süstemaatilist abi nad uuele töötajale esimestel töökuudel annavad, selgub sageli, et antakse peamised teadmised töö kohta ja piirdutakse vaid küsimusega, kuidas läheb. Näiteks ühe transpordifirma juhi sõnul antakse töötajale esimestel päevadel kaustad, kus on firma ajalugu, ja selgitatakse tööülesanded, ülejäänu jääb aga uue töötaja õlgadele. Juht ütles ausalt, et töötaja kas ujub ise välja või upub ja et see on esimese kuuga selgunud. „Töö hakkab juba esimesel nädalal pihta, meil ei ole aega oodata,” on juhi kiire vastus.
Ometi kohtab näiteks teeninduses sageli töötajaid, kes pole kursis oma tööandja ettevõtte tegemiste ja toodetega või kes on ilmselgelt passiivsed ja ükskõiksed.

Sageli võib kirjeldatud ilmingute üheks põhjuseks olla vähene tugi juhilt, mis peaks peale hakkama juba töötaja esimesest tööpäevast ehk juhi jaoks juba enne töötaja tööle asumist.

Tõenäoliselt omab pea igaüks kogemust, kus uude organisatsiooni, töögruppi või huviringi minnes on alguses üsna raske, sest inimesi ei tunta ja kollektiivi harjumustest puudub ülevaade. Olukorda raskendavad veelgi tundmatud tööülesanded. Seega võib isegi väga tunnustatud spetsialist uude organisatsiooni asudes tunda ennast esimestel kuudel ebakindlalt. Mõneti on töötaja esimeste nädalate olukord võrreldav lapse sünniga siia maailma, kus laps on esimesel aastal üsna abitu. Ta vajab hoolitsust, tuge, turvatunnet. Niisamuti ka uus töötaja.

\"\"
Valdek Alber

Seega tasub juhil vaeva näha uue töötaja esimeste nädalate ja kuude sisustamisega. Mitmes ettevõttes Eestis on juhid välja töötanud uuele töötajale sisseelamise plaani, mis esimestel nädalatel on lausa kellaajalise täpsusega. Seega enne töötaja esimest päeva on juht kirja pannud esmalt teadmised ja oskused, mida töötaja peab esimeste kuudega omandama, ning sellest tulenevalt on ta oma meeskonnaliikmetega kokku leppinud, kes, mida ja millal uuele töötajale räägib. Lisaks on juht määranud ja ajaliselt fikseerinud uue töötaja esimestel kuudel läbitavad koolitused.



Töötaja esimesel tööpäeval ootab kirjalik sisseelamisprogramm koos töövahenditega juba töötajat. Sisseelamisplaani koostamine annab lisaks vaba aega ka juhile. Ta teab, et töötajaga tegeletakse, ja samas on juhil ka määratletud enda roll töötaja sisselamisel. Näiteks juhil võib töötajaga olla kohtumine, kus räägitakse firma ajaloost, kultuurist, juhtimisest. Sekretär saab rääkida uuele töötajale organisatsiooni sisekorrast, töövahendite tellimisest ja traditsioonidest. Kui ettevõttes on tootmise eest vastutaja, siis tema õlule jääb anda ülevaade tootmisest, müügijuhile müügist ja konkurentsist, IT-spetsialistile arvutite ja tehnika eripära tutvustamine.



Juhul kui uue töötaja puhul on näiteks tegemist müügispetsialistiga, siis võib sisseelamisprogramm sisaldada ka ühisvisiite teiste müügiesindajatega (või juhiga) või müügikõnede kõrvalt kuulamist.



Lisaks saadavatele teadmistele aitavad sisseelamisprogrammis olevad kohtumised uuel töötajal kiiresti kolleegide ja nende vastutusvaldkondadega tutvuda. Siia lisandub veel teiste kolleegide rahulolu – nad saavad ennast tunda tähtsana, vajalikuna.



Seega saab lihtsa plaani koostamisega kindlustada, et töötajat õpetavad ujuma mitu treenerit, kes kõik parandavad ta tehnikat ja hoolitsevad selle eest, et uus kolleeg püsiks vee peal. Uus töötaja näeb aga esimesest tööpäevast alates, mida ta peab tegema järgnevate kuude jooksul. Saadud kindlustunne suurendab töötaja motivatsiooni ja lojaalsust firma ning tööülesannete suhtes.



Sisseelamisprogrammi kasu töötajale
  • kiirendab sisseelamist uude töökohta
  • tekitab turvatunnet esimesel tööperioodil 
  • viib kiiresti kurssi firma ja toodete/teenustega 
  • aitab kolleegide ja nende tööga tutvuda
Sisseelamisprogrammi kasu juhile
  • aitab kontrollida oma aega 
  • töötaja annab kiiremini tulemusi 
  • organisatsiooni ja juhi maine kujundamine 
  • teiste kolleegide tunnustamine nende juhtimisse kaasamise teel 
  • uue töötaja väärtustamine

Näide ühest sisselamisprogrammist

\"\"










Tagasi üles