Koolituse organiseerimine

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Igasugune valik on suur vastutus. Kui teha ebaõige valik, võib investeeringud koolitusele kanda kuludesse. Sellest veelgi suuremaks kujunevad aga kaudsed kulud: aeg – selle asemel et tööd teha, on inimesed koolitusel; olemasoleva võimaluse kasutamata jätmine – raha on ära kasutatud, kuid tulemust ei saanud; negatiivse hoiaku kujunemine – koolitusest polnud kasu, järelikult rohkem koolitusel ei osale.
Koolitamine lähtub põhiliselt kahest arenguvajadusest:

  • oskuste arendamine, eesmärgiga suurendada inimeste ettevalmistust tegemaks paremini seda, mida nad on seatud tegema 
  • motivatsiooni ja koostööks sobivate hoiakute arendamine

Mõlema vajaduse kohta on vaja seada ka täpne eesmärk ja kaardistada aktuaalsus.

Koolituse tasuvuse ja efektiivsuse eesmärke aitab juhil saavutada kindlate põhimõtete järgmine.
1. Olukorra kaardistamine.
Koolituse planeerimisel tuleb lähtuda tegelikust olukorrast, mida analüüsides selguvad nii olemasolevate oskuste ja teadmiste tase kui ka see, milline individuaalne ja organisatsiooniline tase koolitusega soovitakse saavutada.

2. Tegevuskava koostamine.
Tegevuskava kirjeldab kogu koolituse ettevalmistamise ja läbiviimise protsessi ning sisaldab vähemalt järgnevat:

  • kokkuvõtet kaardistamise tulemustest 
  • senise koolituspraktika kirjeldust 
  • tervikvisiooni koolituse sihtgruppidest, eesmärkidest ja programmidest 
  • ajakava ja kulueelarvet 
  • ülevaadet organisatsiooni sise- ja välisteguritest, mis võivad mõjutada koolituse edukust

3. Koolituse eesmärkide sidumine firma strateegiliste eesmärkidega.
Koolitus omab efekti ainult siis, kui ta on tihedalt seotud firma äriliste prioriteetide, eesmärkide ja missiooniga. Juhtkond peab vabatahtlikult ja aktiivselt osalema personali koolitamisel ja oma toetust ka demonstreerima.

4. Firma vajadustest lähtuvat ja oma organisatsioonile kohandatud lahenduse kasutamine.
Koolitusfirmat saab otsida koolitussoovi järgi, kuid vältima peaks üldise sisuga standardpakette. Olulisem on oma soov kirja panna ning kaaluda firmade pakkumisi sellest lähtuvalt. Programmi kohandamine firma vajadustest lähtuvalt on võimalik ega tekita firmale lisakulusid. Mida paremini osaleja näeb õpitava praktilisust ja kasutatavust firma ja enda igapäevatöös, seda kestvam on koolituse mõju. Näiteks: mõni teema, mis võib koolituse teha vajalikuks tootmisfirma esindajale, võib olla täiesti erinev sellest, mida ootab koolituselt müügiorganisatsiooni esindaja. Kui tegemist on konkreetse töötaja spetsiifilise oskuse arendamisvajadusega ja teisi inimesi organisatsioonis ei puuduta, on mõistlik teda koolitada erikursustel.

5. Osalejate kindlustamine abi ja toetusega koolituse järel.
Ei saa eeldada, et kõik õppijad on võimelised uusi oskusi oma töös kohe kasutama. Süstemaatiline järelkontroll motiveerib ja toetab ning kindlustab selle abil õpitu kiire rakendumise.

6. Koolituse tulemuslikkuse hindamine.
Hea koolitus ühendab endas nii firma kui ka osalejate isiklikke eesmärke, mistõttu peaks koolituse tulemuslikkust hindama neljal tasandil:
1. Esmamulje – mõõdab, kuidas osalejad ja nende juhid hindavad kursust kui tervikut.
2. Uute teadmiste ja oskuste omandamine – mõõdab uute teadmiste ja oskuste omandamise taset.
3. Õpitud teadmiste ja oskuste rakendamine – mõõdab koolitusel omandatud. oskuste/teadmiste kasutuselevõtmise taset.
4. Investeeringu tasuvus – analüüsib, millist mõju avaldas koolitusinvesteering firma kogutulemusele.

Näiteks – kas koolituse läbinud personal toob rohkem käivet, kasutab aega ökonoomsemalt, vms? Kui jah, siis kui palju? See tasand kindlustab, et investeering, mis koolitusse tehti, avaldab positiivset mõju ka firma kogutulemusele.

Koolitus ei ole imevahend, mis inimese pärast kahepäevast koolitusel osalemist kohe teisiti tegutsema paneb, ja pärast koolitust on vaja kolme kuni kuut kuud järjepidevat tööd selleks, et inimene hakkaks midagi teisiti tegema. Koolitusel peab inimene saama selge ettekujutuse, millised teadmised ja oskused tal olemas on ning millise tasemeni ta koolituse abil jõudma peab.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles