Millega arvestada muudatusi juhtides?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tüüpilisi vigu muudatuste juhtimisel

Alljärgneva loetelu koostamisel on arvestatud nii välismaiseid uuringuid kui ka koolitus- ja arendusfirma SELF II poolt 2002. aastal tehtud muudatuste juhtimise uuringu tulemusi.



Eesmärgistatakse

ebapiisavalt või ebaselgelt


- eesmärgid pole piisavalt seotud ettevõtte või asutuse tegelike vajadustega


- oodatava tuleviku kujutlus on ebaselge (tegelikult pole täpselt läbi mõeldud, kuhu tahetakse välja jõuda ja mis selle tulemusena juhtub)



Planeeritakse

ebatäpselt


- ajaressursse ei arvestata piisavalt (ebasobiv ajastus, vähene arvestamine ettevõtte iseärasustega, tähtaegade kokkuleppimata jätmine)


- rahavajadus planeeritakse reeglina vähesemaks


- personalivajadusi arvestatakse ebapiisavalt (ei planeerita lisatööjõudu, koolitust, toetust, ümberpaigutuste turvamist jmt)



• Asjaosalisi

informeeritakse

ebapiisavalt või ebausaldusväärselt (sellega kaasneb määramatuse ja ohutunne)



• Muudatuste käigus

kaotatakse üldpilt

, palju muudatuste perioodil olulisi töid jäetakse planeerimata



• Inimprotsesse ei toetata või ei arvestata piisavalt


- oletatakse, et kõik inimesed on ühesugused


- sotsiomeetriat ei arvestata, ei kujundata teadlikult suhteid (kes uues büroos kelle kõrvale istub jmt)


- toimuvat käsitletakse üliratsionaalselt, emotsionaalsete küsimustega (sh juhi enda emotsioonide juhtimisega, stressi juhtimisega) tegeletakse vähem


- jäädakse hätta kaasamise ja motiveerimisega (nt ei suudeta inimesi veenda, et nad jõuavad rohkem)


- tekitatakse tajutud ebavõrdsus, mida ei põhjendata piisavalt (ka: keegi jäetakse kõrvale)


- esitatud ideed heidetakse näilise põhjuseta kõrvale


- ei osata märgata vaikset vastupanu ja sellega tegeleda


- ei osata tegeleda ajutiste läbikukkumiste või tagasilöökidega


- keskastmejuhte ei valmistata piisavalt psühholoogiliselt ette


- ei julgeta või ei osata käsitleda eelarvamusi




Inimprobleemid muudatuste ajal



• Määramatus



- Määramatus võib olla hullem halbadest uudistest.


- Muutusi oleks hea regulaarselt ja võimalikult täielikult selgitada.


- Regulaarsed nõupidamised võiksid toimuda sagedamini kui tavaliselt. Kommunikatsiooni puudumine on sagedasem probleem kui vilets kommunikeerimine.


- Tuleks tagada kommunikatsiooni ühtsus (sõnade ja tegude vastavus, varasema ja hilisema kommunikatsiooni vastavus).


- Otsused võiksid minimeerida määramatuse perioode.




• Kontrollimatud ootused



- Arvestada võiks sellega, et samal ajal kui paljudel töötajatel tekivad kartused uuenduste ees, võivad osal tekkida põhjendamatud lootused (äkki saan mina personalidirektoriks).


- Ootused võiksid olla võimalikult realistlikud.


- Juhi tegelikud ja tajutud ootused ning meeleolud mõjutavad meeskondi.




• Motivatsiooni tase



- Entusiasmi tuleb kujundada ja hoida vaatamata mitmetele seda vähendavatele teguritele (raskused, frustratsioon, suur koormus jne).


- Juhil tuleb mudeldada positiivset suhtumist ja pühendumist.


- Juhile kandub üle alluvate frustratsiooni ja ärevust.


- Juhil tuleb alluvaid emotsionaalselt toetada, muutuste ajal tuleb tal tavalisest rohkem tegeleda meeskonna tunnetega, probleemidega, arenguga.


- Oluline on tunnustada saavutusi ja tegeleda olukordadega, kui tähtaegadest ei peeta kinni või alluvad rikuvad mingil muul moel kokkuleppeid ja seega ka turvatunnet firmas.


- Juht peab töötajate jaoks regulaarselt kättesaadav olema.




• Rollide muutumine



- Juht peab jälgima rollide määratlemist ja kommunikeerimise käiku, samuti arvestama tekkivate koolitus- ja nõustamisvajadustega.



• Vastupanu muutuste suhtes



- Juht võiks olla teadlik, et vastupanu on muudatuste ajal paratamatu ja et aktiivne probleemide ja takistuste väljatoomine on tulemuslikum kui vaikiv vastuseis.



• Stress



• Pühendumine olemasolevatele (vanadele) süsteemidele



- Üheks probleemseks grupiks on muudatuste ajal vanade, muutmisele minevate süsteemide ülesehitajad.









Soovitusi muudatuste juhtijale



Tuntuim muudatuste uurija John Kotter soovitab eelkõige silmas pidada alljärgnevat:



• Tee endale selgeks muudatuse möödapääsmatus ja näita seda ka teistele olulistele isikutele. Oluline pole mitte ainult põhjendada uut head ideed, vaid ka näidata, miks vanamoodi jätkata ei saa.



• Loo mõjus muutmismeeskond, kuhu kuuluvad kõigi olulisemate muutuses osalevate gruppide esindajad.



• Kavandage koos selle meeskonnaga muudatuste selge eesmärk ja planeerige sinna jõudmise teed.



• Edastage oma visioon selgelt kõigile teistele olulistele isikutele ja gruppidele.



• Looge töötajatele võimalused visiooni suunas töötada (vastav koolitus ja ettevalmistus, töövahendid jne).



• Püüdke kiiresti jõuda esimeste edusammudeni ja tähistage neid.



• Hoolitsege tehtud muudatuste sidumise eest organisatsioonikultuuriga (protseduurid, ametikirjeldused, mitteformaalsed tavad).








Kommentaarid
Copy
Tagasi üles