Millised omadused on heal juhil?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Hea juhi alluvuses on meeldiv töötada, töö laabub ja probleemid saavad lahendatud. Milline on siis hea juht?
Juhiks ei sünnita, vaid elu jooksul saadakse. Ometi mõned isiksuseomadused loovad eelduse juhiks saamiseks ja mõned osutuvad takistavaks.
Iga juht on omanäoline ning juhi omaduste loetelusid on analüüsitud ja esitatud arvukalt. Euroopas läbi viidud tipp- ja keskastmejuhtide küsitluse andmete põhjal selgus, et kõige olulisemad positiivsed juhi tunnused on (Borman 1992):

\"\"

  • oskus kujundada efektiivset meeskonda 
  • kuulamisoskus 
  • iseseisvate otsuste vastuvõtmise oskus 
  • oskus hoida häid inimesi 
  • energilisus 
  • innovatsioonivõime 
  • tasakaalukus

Samuti selgus, et takistavateks tunnusteks on:

  • eraklikkus 
  • vähene sotsiaalsus, mis väljendub hirmus inimestega suhtlemise ees või avaliku esinemise ees 
  • paranoiline ehk usaldamatu, kahtlustav isiksus, kes ei suuda luua avatud suhteid 
  • nõrk stressitaluvus

Suur osa juhi edukust määravatest kompetentsidest on seotud emotsionaalse ja sotsiaalse intelligentsusega. Juhi tööalase edu eelduseks on teatud isiksuseomaduste olemasolu ning vajalike oskuste ja võimete kujundamine ehk pädevuse saavutamine.

Hea juht = haridus + kogemused + koostöövõime + isiklikud võimed.

Haridust ja kogemusi on võimalik omandada, koostöövõimet ja isiklikke võimeid arendada. Juhiks olemine eeldab pidevat erialast ja isiksuslikku arengut, sest maailm meie ümber muutub üha kiiremini.
Eestis on tehtud edukate juhtide uuring (Arro 2001) ning selle põhjal koostati Eesti juhi kompetentsi mudel. Selgus, et väga raske on piiri tõmmata omaduste ja oskuste vahele ning seetõttu saab seda nimetada juhi võimete, oskuste ja omaduste kompleksiks.

Eesti juhi kompetentsimudel:
1. Meeskonna juhtimine
Võtab vastutuse grupi tegevuse eest, korraldab teiste tegevust. Suudab näha tervikut ning lähtub meeskonna huvidest, mitte üksikindiviidi huvist. Suudab luua ühtse meeskonna tunnet ja inimesi liita. Pöörab tähelepanu mikrokliima kujundamisele firmas.

2. Motiveerimine, mõjutamine
Oskab motiveerida töötajaid, saavutab teiste inimeste vajaliku käitumise. On ise oma tööst innustunud ja motiveeritud, seeläbi mõjub kolleegidele ja alluvatele motiveerivalt.

3. Saavutusorientatsioon
Oskab seada väljakutsuvaid eesmärke, on orienteeritud kasvule ja arengule. Hindab ja tunnustab ka töötajate saavutusi ning pöörab rõhku töötajate arengule.

4. Initsiatiiv
Omab visiooni. Mõtleb ette, tegutseb tuleviku vajadustest ja võimalustest lähtudes. Jagab oma visiooni kolleegidega.

5. Informatsiooni hankimine
Leiab üles vajaliku informatsiooni, vaatab sügavamale pealispinnast.

6. Koostöö
Töötab hästi kaasa grupi liikmena, arendab grupis koostöösuhteid. Suudab lahendada konfliktsituatsioone.

7. Suhtlemistundlikkus
Kuulab teisi, mõistab nende tundeid, mõtteid, muresid. Oskab ja peab vajalikuks oma mõtteid alluvatega jagada, oskab avatult ja sõbralikult suhelda. Hindab ausust ja peab lugu oma töötajatest.

8. Direktiivsus
Jagab selgeid korraldusi, võtab kindlameelselt vastu ka ebapopulaarseid otsuseid.

9. Äriline orientatsioon
Näeb, väärtustab ja kasutab ärivõimalusi.

10. Analüütiline mõtlemine
Näeb põhjuslikke seoseid ja oskab nendest järeldusi teha.

11. Ettevõtteteadlikkus
Mõistab ettevõtte ülesehitust ja jõujooni.

12. Eneseusk
Usub end raskustega toime tulevat. Ei heitu, kui kõik ei lähe nii, nagu plaanitud, suudab toimida paindlikult ja samas visalt.

Loomulikult on iga juht ainult juht ning mitte üliinimene, seetõttu on igas juhis just talle ainuomane kombinatsioon isiksuseomadustest ja oskustest.

Iga juht võiks aeg-ajalt ennast kõrvalt vaadata ja küsida endalt – milline juht mina olen ning milliseks juhiks tahan ma areneda? Selline enda kõrvaltvaatamine on väga kasulik, aitab luua selgust oma isiklikus arengus ning mentaalses uuenemises. Maailm meie ümber muutub kiiresti ning isiksuslik areng võimaldab juhil pikka aega edukalt juhin töötada ning olla austatud ning lugupeetud inimene.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles