Peter F. Drucker “On the Profession of Management”

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Minu generatsiooni jaoks olid Peter Druckeri raamatud peaaegu pühad. Sündisin 1967. aastal ning õppisin Stockholmi Kõrgemas Ärikoolis. Teoreetiliselt ja praktiliselt oli meil automaatselt kasu terminitest nagu: juhtimine, strateegia ja controlling, kui alustasime tööd suurtes rahvusvahelistes ettevõtetes. Teemad ja terminid nagu Management by Objectives, Balanced Scorecard ja Six Sigma pärinevad originaalis samuti Peter Druckeri sulest.

Drucker ennustas, et tulevik kuulub inimkapitalile, knowledge worker’itele. Vaid need ettevõtted, kes omavad tugeva inimkapitaliga töölisi, suudavad konkurentsitules vastu pidada. Drucker oli ka üks tugevamatest globaliseerunud kapitalismi pooldajatest, ta leidis, et just globaalne kapitalism annab kõige parema heaoluühiskonna, mida inimkond iial on näinud. Loomulikult pidas ta heaoluühiskonna alustalaks efektiivse juhtimise meetodeid ning tugevat controlling\'ut.

Vaadates tagasi 20aastasele kogemusele controller\'i ja juhtimiskonsultandina, jaguneb mu arvamus kaheks. Druckeri ideed on teoreetiliselt suunatud sellele, kuidas üles ehitada pikaajalisi suhteid oma töötajate ja klientidega. Olen aga praktiliselt õppinud, et enamikku Druckeri mõtteid on kasutatud selleks, et kuludele vähendamisele keskendudes suuta suurendada efektiivsust. Drucker ei räägi juhtidest, vaid mänedžeridest, kelle vastutuseks on täide viia neid meetodeid, mis on kooskõlas organisatsiooni aktsionäridega. Jah, ta nimetab nende tegurite tähtsust, kuid kui oled tegevuses ning sinu vastutada on teatud operatsioonid, siis ei ole tähtis, et tead, MIKS need meetodid on tähtsad, vaid KUIDAS saad saavutada paremat tulemust. Tema reaalse elu seletus kõlab väga sarnaselt konsultandi presentatsiooniga, mida võin Power Pointi vahendusel vaadata, kuid mis ei ole eriti suureks abiks, kui sul on vaja nõustamist, kuidas praktiliselt kokkulepitud strateegiat ellu viia.

Ma ei soovi öelda, et Druckeril on valed meetodid, kuid kuigi ta ütleb, et inimkapital on strateegiliselt tähtis, ei seleta ta, kuidas pikaajaliselt kaastöölisi motiveerida ja selle abil konkurentsiturul vastu pidada.

Ma ei soovi öelda, et Druckeril on valed meetodid, kuid kuigi ta ütleb, et inimkapital on strateegiliselt tähtis, ei seleta ta, kuidas pikaajaliselt kaastöölisi motiveerida ja selle abil konkurentsiturul vastu pidada. Kas inimesi saab ainult ratsionaalselt juhtida? Arvan, et pimesi meetodeid usaldades ei ole see võimalik.

Kahtlemata on Druckeri raamat lugemist väärt, kuid ma ei saa oma mõtetest välja jätta tunnet, et kuigi ta annab palju häid soovitusi, tundub Drucker mulle rohkem nagu meeldiv jutuvestja. Eriti ilmneb see näites, kus ta seletab vaid ühe lausega, kuidas Siemens päästeti 19. sajandi lõpul tänu sellele, et üks Siemensi vendadest pani aluse pangale Deutsche Bank ja andis Siemensile krediiti. Või näide, et Ameerika võitis Teise maailmasõja seetõttu, et nende mänedžerid olid parimad.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles