Inkassofirma: ilma infotelefonita jäävad inimesed võlamuredega üksi

Kadrian Jaagud

FOTO: Marina Puškar

Sotsiaalministeeriumi otsus jätta võlahätta sattunud tasuta infotelefonist ilma võib nõustamist vajavad pered oma rahamuredega üksi jätta, kirjutab Lindorff Eesti krediidihaldusekspert Kadrian Jaagud.

Lindorffi uuringud on näidanud, et enamasti tahavad inimesed oma võlgadest lahti saada, eesmärk ei ole kellegi naha üle kõrvade tõmbamine või kellegi teise arvel elamine.

Praeguses krediidihaldusühiskonnas on vaja erialaseid teadmisi, et toime tulla ka oma isikliku eelarve majandamisega. Neid teadmisi aga ei ole kusagilt võtta, ei saa neid koolipingist ja ega päevauudisedki rahaga ringikäimist õpeta. Seepärast on väga kahju, et üks võlanõustamise kanal rahapuudusel suletakse.

Lindorff Eesti on pidanud teadmiste jagamist rahaliste võimaluste hindamiseks oma esmaseks sotsiaalseks kohustuseks avalikkuse ees. Kõigepealt viisime läbi uuringu, et saada selgust, kuivõrd inimesed abi ja nõu üldse vajavad. Selgus kaht liiki probleeme: ühed inimesed ei oska eurot krooni asemel hinnata, ei tunnetata asjade hindu ja kõike võrreldakse veel vanade kroonihindadega. Siin soovitame lõpetada hindade arvutamine kroonides ja võrrelda väljaminekuid pigem oma hetke sissetulekutega. Väga lihtne on teha arvutus, kui suure osa sissetulekutest tuleb ära anda eluaseme eest, kui palju toidu eest, kui palju jääb muude vajalike väljaminekute tarvis.

Krooniaegne võrdlus annab euroajas vaid teadmise, «mis see vanas rahas oleks olnud». Väljaminekuid saame teha ikka vaid sissetulekutest ja need on eurodes.

Teine oluline tulemus, mis uuringutest on selgunud, on et inimesed ei mõista, et üks laenatud ja kulutatud euro ei tähenda seda, et tulevikus oleks meil selle laenatud euro tagasimaksmiseks vaja vaid üht eurot.

Loomulikult on spetsialistide tööaeg limiteeritud ja inimliku heategevuse piire määravad tema enda rahalised võimalused. Lindorff on teinud odavama internetinõustaja www.arvemaksmata.ee. See on kasutajaile 24 tundi ööpäevas tasuta, info otsimine on privaatne ja nõu saab küsida just seal, kus parasjagu ollakse.

Interneti abimees ei korva vestlust elusa inimesega, sest vahel võib juhtuda, et inimene ei oska õiget küsimust esitada või leida vastust omaküsimusele. Siinkohal on võlgnike infotelefonil selles osas kindlasti omad eelised. Kui seda abimeest aga enam pole, oskan ma vaid probleemide korral kohe inkassofirma poole pöörduda.

Siingi saab tasuta nõu, nõustajaga vaadatakse üle mitte ainult inkassosse jõudnud võlg, vaid ka teise võlgnevused. Spetsialist oskab anda nõu, millisest võlgnevust eelisjärjekorras tasuda ja millist võlga võiks näiteks tulumaksutagastusest esimesena teenindada.

Kuigi vastamine eeldab spetsialisti ja ressursse, kehtib meil Eestis ikka vanasõna: küsija suu peale ei lööda.

Tagasi üles