Suessi avariilaeva päästeoperatsiooni eest pannakse maksma kaubaomanikud (5)

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Konteinerlaev Ever Given, mis blokeeris 23. märtsil madalikule sõites Suessi kanali, pääses 29. märtsil liikuma
Konteinerlaev Ever Given, mis blokeeris 23. märtsil madalikule sõites Suessi kanali, pääses 29. märtsil liikuma Foto: CHINE NOUVELLE/SIPA/Scanpix

Kuigi Suessi kanalis ligi nädala liiklust takistanud hiiglaslik konteinerilaev päästeti madalalt lahti ja pukseeriti ankrupaika Suurel Mõrujärvel, juriidilised vaidlused alles algavad. Laeval olevate konteinerite omanikud ei saa oma kaupa enne kätte, kui on tasunud proportsionaalse osa laeva päästeoperatsiooni kuludest. 

Suessi kanalis madalale sõitnud 400-meetrise konteinerilaeva Ever Given põhjustatud segadus laieneb ning puudutab järjest rohkemaid ettevõtteid. Laev seisab jätkuvalt ankrul Suurel Mõrujärvel Suessi kanali keskosas, laeva vigastused on üle vaatamisel ning kaup esialgsetel andmetel kahjustada ei ole saanud. Millal kaubaomanikud oma konteinerid kätte saavad, ei ole aga hetkel selge.  

Laeva Jaapani omanikfirma Shoei Kisen esitas hagi laeva operaatorfirma Evergreen vastu ning kuulutas ühtlasi välja General Average (GA) ehk üldavarii olukorra, teatas portaal Maritime-ececutive. Mereõiguse järgi tähendab GA, et laeva päästeoperatsiooni kulud jagatakse proportsionaalselt ära kõigi laeval kaupu vedanud kaubaomanike vahel ning vedajad ei saa oma konteinereid enne kätte, kui on oma osa päästekuludest katnud või andnud garantii nende tasumiseks. Kui suur see summa iga konteineri kohta võib olla, ei ole hetkel veel täpselt selge, kuid juriidilistes vaidlustes võib summa suureneda. Lisaks otsestele päästekuludele, mis tehti pukserite, süvenduslaevade, muu eritehnika ja spetsialistide kaasamiseks võivad lisanduda mitmesugused kahjutasunõuded.

Shoei Kiseni hagi laeva rentinud Taiwani firma Evergreen vastu ongi mõeldud võimalike kahjunõuete vähendamiseks, mida võib lisanduda rohkelt. Ainuüksi Egiptuse võimud on teatanud, et esitavad miljardi dollarise nõude laevaliikluse seiskamisega ja päästeoperatsiooniga tekitatud kahjude eest, kuid pole täpsustanud, kellele arve saadetakse. 

Juriidilisi vaidlusi jätkub ilmselt pikemaks ajaks, sest Shoei Kisen ja Evergreen ei ole ainsad Panama lipu all sõitva laeva eest vastutajad. Laevaoperaator on Jaapani firma Higaki ning aluse tehnilise management'i eest vastutab Taani operaatorfirma BSM Hong Kongi divisjon. Kes ja mille eest lõpuks maksma peab, saab olema keerukas õiguslik vaidlus, mis sõltub firmade omavahelistest lepingutest, laeva ja kaupade kindlustustingimustest ning veel esile kerkida võivate kolmandate osapoolte täiendavate kahjunõuete hulgast. 

Viking Line loobus kaubaomanikelt GA alusel raha nõudmisest 

General Average rakendamist katsetas ka Viking Line pärast reisiparvlaeva Amorella madalale sõitu eelmise aasta septembris, arvestuslikud päästekulud ulatusid üle 50 tuhande euro ühe veoki kohta. Tookord otsustas laevafirma siiski jätta kulud enda kanda ning andis kaubaomanikele nende autod kätte täiendavat raha nõudmata. Mereõiguse järgi aga on päästekulude jagamine kaubaomanikega teatud avariiolukordades ette nähtud ning kui kaubaomaniku kindlustus seda riski ei kata, tuleb arvestada kopsaka arvega. 

Kommentaarid (5)
Copy
Tagasi üles