Kriis tõi Omnivale üle pika aja edukaima poolaasta

Tallinn, 31.03.2020. Omniva pakiautomaat.

FOTO: Mihkel Maripuu

​Omniva kontserni äritulu kasvas aasta esimese kuue kuuga 4,6 protsenti, 63,8 miljoni euroni; sealjuures pöördus kontserni mullune 8000-eurone ärikahjum 1,7 miljoniga ärikasumisse.

Selle aasta esimene pool oli Omniva kontsernile viimase viie aasta edukaim – koroonakriisi mõjul hoogustunud e-kaubandus ning pakiautomaatide eelistamine kasvatas äritulu ja mõjutas oluliselt kasumlikkust. Võrreldes 2016. aasta sama perioodiga on kontserni äritulu kasvanud 52 protsenti ja kasum kahekordistunud, teatas ettevõte.

Omniva juhatuse esimehe Ansi Arumeele sõnul avaldas 2020. aasta esimesele poolaastale erakorralist mõju maailmas levinud koroonaviirus, kuid tulemuste taga on ka plaanitud ja pikaajaliste tegevuste mõju ning kulude kärped 2020. aasta esimeses kvartalis. 

«Pakiautomaatide suurim võrgustik üle Baltikumi, kiiresti kasvavad Läti ja Leedu äriüksused, uus logistika infosüsteem ning uued logistikakeskused on taganud ettevõtte võimekuse nii eriolukorra hüppeliselt kasvanud mahtude tingimustes kui pikas perspektiivis,» märkis Arumeel.  

Tänu kiiresti rakendatud erimeetmetele tagati eriolukorras posti- ja pakiteenuse toimimine. «Klientide ja töötajate kaitseks tehtud töökorralduse muudatused ja isikukaitsevahendite tagamine olid aluseks jätkusuutlikule teenusepakkumisele ning järsult kasvanud mahtudega toimetulekule,» selgitas juhatuse esimees.

Covid-19 põhjustatud transporditõrgete ja muude piirangute tõttu langes eelmise aasta sama perioodiga võrreldes rahvusvaheliste saadetiste maht, kuid selle korvas riigisisese e-kaubanduse plahvatuslik kasv kogu Baltikumis. Sisenevate rahvusvaheliste saadetiste mahud hakkasid järk-järgult taastuma teise kvartali lõpus. 

Samamoodi muutis eriolukord klientide teenusekasutust – suletud kaubanduskeskustes asuvate postkontorite mittetöötamisest vähenes saadetiste hulk postivõrgus, kuid seda kiiremini kasvas pakiautomaatide kui välitingimustes asuva kontaktivaba kanali kasutus.

Baltikumi pakiäri kuue kuu käive moodustas 2020. aasta esimesel poolaastal rekordilised 49 protsenti kontserni käibest – 2019. aasta samal perioodil oli vastav osakaal 37 protsenti.

Eriti kiiresti kasvasid Läti ja Leedu tütarettevõtted, mille kuue kuu käive moodustas tänavu juba 21 protsenti kontserni käibest – 2019. aasta samal perioodil oli vastav protsent 12. 

Baltikumi kiirelt kasvavate mahtude käitlemiseks avas ettevõte juunikuus Lätis uue sorteerimiskeskuse, mille ametlik avamine on juuli lõpus. 

Postiäri teenused olid samuti eriolukorrast mõjutatud. «Üks olulisemaid prioriteete oli koostöös sotsiaalkindlustusameti ja töötukassaga tagada pensionite ja toetuste turvaline kättetoimetamine valdavalt riskirühma kuuluvatele klientidele,» tõi Arumeel välja. 

Enim vähenesid eriolukorra mõjul otseposti tulud – kauplejad, kes ei saanud kampaaniaid teha, ei tellinud ka otseposti –, kuid otseposti mahud on eriolukorra lõppemise järel taastumas.

«Universaalse postiteenuse mahud langevad, kuid teenus on Eesti inimestele jätkuvalt oluline ning Eesti Posti roll on seda igas Eestimaa nurgas tagada,» ütles Arumeel.

Alates 31. maist muutusid universaalse postiteenuse hinnad ning siseriikliku lihtkirja saatmisel tekkis kaks erineva kandekiirusega teenust – kiri ja ekspresskiri. Kuna siseriiklikust hinnast sõltuvad ka rahvusvahelised tasud, võimaldab hinnamuudatus saada 2021. aastal teistelt postiettevõtetelt Eestisse sisenevate saadetiste eest õiglasemat tasu ning vähendada teenuse kahjumlikkust.

Rahvusvahelist äri mõjutas koroonapandeemiast tingitud rahvusvahelise kaubavahetuse aeglustumine ning lennuühenduste vähenemine. Ühtlasi jätkus äri ümberehitamine eesmärgiga suurendada ärivaldkonna kasumlikkust. 

Infoäris möödus esimene poolaasta võrreldes teiste ärivaldkondadega stabiilsemalt. Teenuse kasutamine oli püsiv, kuid seoses ettevõtete kodukontoritesse siirdumisega võis täheldada suuremat huvi e-arvetele üleminekus. Arvekeskuse kasutajate arv kasvas teises kvartalis võrreldes esimese kvartaliga ligikaudu 7 protsenti.

Kontserni ärikulud 2020. aasta esimesel poolaastal olid 62,1 miljonit eurot. 2019. aasta samal perioodil 61 miljonit eurot. 

«Ehkki eriolukord tõi kaasa olulisi plaanimata kulusid nagu ajutiste pakiväljastuspunktide loomine suletud postkontorites asuvate kaubanduskeskuste asemele ning töötajate isikukaitsevahenditega varustamine, avaldasid positiivset mõju ettevõttes juba enne koroonakriisi rakendatud efektiivsusmeetmed ja kokkuhoiukavad,» märkis Arumeel. 

Investeeringud vähenesid 2019. aasta sama perioodiga võrreldes ligi poole võrra. 2016. kuni 2019. aasta aktiivse investeerimistsükli järel – logistikakeskuse rajamine, uus logistika infosüsteem, pakiautomaatide võrgu laiendamine – on ettevõte taastanud investeeringute tavapärase mahu. Suurimad investeeringud olid IT-arendustesse, pakiautomaatidesse ning reklaami komplekteerimise masinasse.

Omniva kaubamärki kasutav AS Eesti Post on riigile kuuluv äriühing, mis kuulub majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalasse. Ettevõte pakub postiäri-, pakiäri-, infoäri ja rahvusvahelise äri teenuseid.

Kontserni kuuluvad lisaks emaettevõttele AS Eesti Post ka AS Maksekeskus, OÜ Omniva, Leedu tütarettevõte UAB Omniva LT, Läti tütarfirma SIA Omniva ning sidusettevõte OÜ Post11.

Tagasi üles