Edukad ettevõtjad polegi nii riskialtid

Kaur Paves
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ettevõtjad on arvatust vähem riskialtid. Illustratiivne pilt.
Ettevõtjad on arvatust vähem riskialtid. Illustratiivne pilt. Foto: Toomas Huik

Cranfieldi professor Andrew Burke kinnitab, et kuigi ettevõtjad on innovatiivsed, võtavad riske ja muudavad ärimudeleid, on nende tegelik käitumine äride ülesehitamisel konservatiivsem.

Tegelikkuses jäävad vaid vähesed uued ettevõtted ellu, vahendab Pärnu Konverentside ajaveeb Burke´i sõnavõttu. Ning ellujäänutest omakorda vaid väike protsent on väga edukad. Edukad ettevõtjad on harva ise idee autorid. Nad lahendavad hoopis viimased 10 protsenti probleemidest. Tüüpiline näide on Windowsi edu, kuigi idee pärines Jobsilt ja Macintoshilt.

Teine näide on odavlennufirmad Ryanair ja Easyjet. Ka nemad polnud odavlennuliini idee autorid. Nad nägid mida tegi Southwest USA-s ning mõistsid, et Interneti kasutamine kasvab plahvatuslikult. Pannes kokku need kaks komponenti, mida nad kumbagi ise välja ei mõelnud, lõid nad uue ärimudeli. Lahendades viimased 10 protsenti probleemidest, loodi väga palju väärtust.

Üks ettevõtjate tunnusjooni on, et nad tõesti julgevad investeerida palju oma raha. Kuid see investeering pole hulljulge, vaid riskiteadlik. Praktikas toimub idee testimine läbi versioonide ja prototüüpide. Alles siis kui idee on saanud turult positiivse tagasiside, toimub oluline investeering. Juhul kui tagasiside on negatiivne, siis valitakse pigem uus äri.

Seepärast ongi USA edukatel ettevõtjatel palju luhtunud äriprojekte. Need pole mitte ärid, vaid ideede ja prototüüpide testimised. Loogika on vastupidine tavamõtlemisele. Edu saavutamiseks pole mitte vaja kogemust ebaõnnestumisest, vaid oskust loobuda panuse tegemisest halbade kaartidega. Edukad ettevõtjad on suutnud ettevõtte üles ehitada põhjusel, et nad pole kulutanud kogu oma raha mittetöötavatele äriideedele.

Isegi parima äriplaani ja turu-uuringu puhul on alati olemas risk, et asjad ei tööta nagu vaja. Seepärast ongi edukad ettevõtjad oportunistlikud ja võivad päevapealt suunda muuta. Teisisõnu, äriidee jagatakse tükkideks ning järgmine panus tehakse peale eelmise eesmärgi saavutamist.

Seekord tuleb tunnistada, et banaalne tarkus – kõik geniaalne on lihtne – peab tõesti paika. Edukad ettevõtjad on head pokkerimängijad – nad teavad millal panust teha. Ning panust tegemata ei saa ka võita.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles