Rail Baltic sai Euroopast täiendava rahalaeva (2)

Janno Riispapp
, reporter
Copy
Koos 15-protsendilise riikliku kaasrahastamisega saab Rail Baltic projekti täiendavaks rahastamiseks 216 miljonit eurot.
Koos 15-protsendilise riikliku kaasrahastamisega saab Rail Baltic projekti täiendavaks rahastamiseks 216 miljonit eurot. Foto: Urmas Luik

Rail Balticu projekt saab Euroopa Liidu majanduse taaskäivitamise raames 184 miljoni euro suuruse rahasüsti, mis investeeritakse raudteeprojekti elluviimisse aastani 2024. Selleks, et ehitus õigeks ajaks valmis saaks, on aga raha veel juurde vaja.

Vastava otsuse tegi Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF) komitee eile, koos 15-protsendilise riikliku kaasrahastamisega on koguinvesteering projekti täiendavaks rahastamiseks 216 miljonit eurot.

Koos äsja allkirjastatud toetuslepinguga on Rail Baltic kolmes Balti riigis saanud Euroopa Liidust ja teistest riiklikest fondidest umbes 1,2 miljardi euro väärtuses toetusraha.

Toetusrahad eraldati 2019. aasta CEFi transpordi üleskutse raames, mida haldab EL-i Innovatsiooni ja Võrkude Rakendusamet (Innovation and Networks Executive Agency - INEA).

Ühtekuuluvusriikidele projektikonkursil eraldatud kogu toetusraha väärtuseks oli 1,1 miljardit eurot ja konkurents riikide vahel oli suur. Selle raames on Rail Balticu koridor saanud suurima rahalise eralduse ehk 55 protsenti CEFi ühtekuuluvusfondi transpordi üleskutse 2019. aasta projektikonkursi kogumahust.

Lisaks 184 miljoni euro suurusele raudteelõikudele Baltimaades, anti 422 miljonit eurot Poolas asuvatele Rail Balticu lõikudele.

CEF-komisjoni hääletuse kohaselt on Rail Baltica üldprojektile eraldatud ehitustöödeks 128 miljonit eurot ning tehniliseks projekteerimiseks ja planeerimistöödeks 88 miljonit eurot.

«Rail Baltic hindab tehnilisele projekteerimisele, planeerimisele ja ehitustöödele eraldatud lisaraha. Tänu sellele saame vajaliku rahastuse kogu valdkonnas toimuva üldprojekti põhitegevuseks selles piirkonnas ning lisarahastus tagab ka Rail Balticu ehitusetapi valmimise. Projekt on ette nähtud ehitustegevuse laiendamiseks kõigis kolmes riigis ja samuti taotletakse lisarahastust järgmisest CEFi transpordi üleskutsest,» ütles Rail Balticu ühisettevõtte RB Rail AS juhatuse esimees Agnis Driksna.

Eesti majandus- ja taristuministri Taavi Aasa sõnul näitab täiendava CEF-i rahastuse saamine, kui oluline on Rail Baltica Euroopa jaoks.

«Juba see, et Rail Baltic sai taotlusvooru kaudu saadaolevast summast rohkem kui pool, konkureerides kümnete teiste taotlejatega, näitab, kui hästi edeneb see projekt teistega võrreldes. Nüüd on meil Rail Balticuks lisarahastus, et tuua see inimestele lähemale, võimaldades meil oma piirkondlikke peatusi kavandada ja planeerida. Samuti saime lisaraha Muuga ja Ülemiste terminalide ning Muuga-Soodevahe raudtee muldkeha ehitamiseks. Siiski, tööd on veel palju ja isegi kui me Vanasadama trammiliinile raha ei saanud, tähendab see lihtsalt seda, et meil on rohkem aega selle kavandamiseks ning loodame järgnevate taotlustega edu saavutada,» ütles Aas.

Praegu on käimas 643 kilomeetri pikkuse põhiliini ja rahvusvaheliste jaamade projekteerimistööd. Selleks, et ehitustööd õigeaegselt lõpetada, on vaja täiendavaid rahalisi vahendeid järgmistest CEFi transpordi üleskutsetest ja Euroopa Liidu mitmeaastasest finantsraamistikust.

Euroopa Kontrollikoja viimase auditi kohaselt on Rail Balticu eeldatav maksumus kerkinud 4,6 miljardi eurolt 7 miljardi euroni. Samas on Rail Balticu elluviimine olnud võrreldes teiste Euroopa megaprojektidega edukam.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles