Eriolukord kasvatas e-ostjate arvu pea kaks korda

PM Majandus
Copy
Pildil Lidli kotid kohas, kuhu peaks tulema Lidli pood. Tagaplaanil Maxima.
Pildil Lidli kotid kohas, kuhu peaks tulema Lidli pood. Tagaplaanil Maxima. Foto: Margus Ansu

Tänavu aprillis ja mais, mil Eestis valitses eriolukord, kasvas sagedaste veebipoodlejate arv 80 protsenti. Sagedased e-ostjad on need, kes ostavad internetist vähemalt kaks-kolm korda kuus.

Samuti lisandus eelmise aasta sama perioodiga võrreldes hulgaliselt uusi e-ostjaid, kel puudus varasem kokkupuude veebist kaupade või teenuste ostmisega, selgus Kantar Emori uuringust.

Kantar Emori ostukäitumise ekspert Kersten Jõgi märkis, et kui möödunud aastal samal ajal oli internetist aasta jooksul midagi ostnud 73 protsenti, siis nüüd juba 92 protsenti elanikest. «Senist e-kaubanduse kasvutrendi arvestades poleks me tavaolukorras vaikselt edasi purjetades nii kõrgele tasemele lähima kolme aasta jooksul küll kindlasti jõudnud,» kommenteeris Jõgi.

Ta jätkas, et selline piirangutest tingitud korralik raputus, mil tavakaubandusest ostmine oli piiratud ja ka tervisele ohtlik, sundis meid harjumuspärastest raamidest välja ning lõhkus seniseid ostubarjääre nii esmakordset ostu tehes kui ka uusi kaubagruppe ostes. «Selge on see, et olukorra normaliseerudes liikus suur osa ostudest tagasi tavakaubandusse, kuid väidetavalt ostab 16 protsenti veebiostjatest ka nüüd rohkem e-poodidest,» lisas Jõgi.

Kaubagruppidest näitab aasta lõikes suurimat kasvu ravimite e-ostjaskond, mis on mullusest suisa 2,7 korda suurem. Kasvutempolt järgnevad toidu- ja aiakaubad, mõlema ostjaskond on laienenud ligi kaks korda. «Kui seni eristusid need kolm kategooriat teistest oluliselt madalama e-ostjaskonnaga, siis sel aastal on nad teistele järele jõudnud ja näiteks lasteriiete kaubagrupist juba möödunud,» kommenteeris Jõgi.

Tublisti kasvas ka elektroonika veebiostjaskond, millele andis tugeva tõuke eriolukorrast tingituna kodudesse kolinud kool ja töötegemine, milleks vajati erinevaid tehnikaseadmeid. Jõgi sõnul peegeldab elektroonikakaupade konkreetsete ostukohtade eelistus hästi üldist tendentsi, mil eriolukorras oli välisriikidest kaupade tellimine häiritud ning globaalsed gigandid kaotasid kliente kohalikele e-poodidele. Elektroonikakaupade puhul on kõige eelistatumad e-poed 1a ja Euronics, suurim kukkuja on senine lemmik AliExpress.

E-kaubanduse trendiuuringus kõnetati üle 1000 Eesti elaniku vanuses 15–74 aastat, uuring toimus 2020. aasta kevadel aprillis-mais.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles