Ryanairi juht kuulutas sõja lennufirmade poputamisele

PM Majandus
Copy
Ryanairi legendaarne juht Michael O'Leary.
Ryanairi legendaarne juht Michael O'Leary. Foto: PETER NICHOLLS/REUTERS

Ryanairi sõjakas tegevjuht Michael O'Leary norib tüli Saksa Lufthansaga ning valmistub kulutama kohtuuksi, sest konkurentidele jagatakse pandeemia tõttu heldelt riigiabi.

Pärast mitme riigi abimeetmete vaidlustamist, mis soosivad rahvuslikke lennufirmasid, kuid on Ryanairi toetustest ilma jätnud, kavatseb Iiri odavlennufirma nüüd ette võtta Lufthansa, kuna Saksamaa ja mitmed teised riigid on valmis süstima miljardeid eurosid Euroopa suurimasse lennufirmasse, mis püüab ületada sajandi suurimat langust kommertslennunduses.

«Lufthansa käib ringi ja imeb riigiabi nagu purjus onu, kes joob pulma lõpus kõigi tühjadest pokaalidest,» ütles O'Leary Bloombergile. «Nad ei saa sinna midagi parata.»

«Me ei taha riigiabi, kuid nüüd peame konkureerima teiste firmadega mitte ainult üks käsi selja taha seotud, vaid mõlemad käed,» lisas ta.

Enam kui 50 kohtuasja

Lisaks sellele, et Ryanair plaanib vaidlustada eeldatava Euroopa Komisjoni riigiabi loa Lufthansale, lubab O'Leary nurjata Prantsusmaa 8 miljardi dollari suuruse abipaketi Air France'i päästmiseks.

Ryanair, mille kodulennuväljaks on Dublini lennujaam, on sel kuul Euroopa Komisjoni otsuseid edasi kaevanud juba kahel korral: vaidlustanud Prantsuse maksusoodustusi ning Rootsi otsust tagada kohalike lennufirmade laenusid 455 miljoni euro ulatuses.

O'Leary on Euroopa Liidu institutsioonidele juba pikemat aega pinnuks silmas, kuna on viinud viimase 25 aasta jooksul rohkem kui 50 asja kohtusse, millest lõviosas on nõudnud Euroopa Komisjoni otsuste tühistamist. Nende hulgas on näiteks Ryanairile riigipoolse toetuse maksmise keelamisi ning kaks korda pole lubatud odavlennufirmal üle võtta Iiri konkurenti Aer Lingus.

Kuigi Lufthansa on seni kasu lõiganud Saksamaa töötasu hüvitise meetmest, pole rahvuslik lennufirma veel riigiabi saanud ning on takerdunud valitsusega pikka aega kestnud läbirääkimistesse seoses riigi võimaliku osaluse suurusega. Seni on Berliiniga peetud kõnelusi 25 protsendi suuruse osaluse müümiseks 9 miljardi euro suuruse abi vastu.

Belgia ja Austria on samuti arutanud riigiabi andmist ettevõtte kohalikele tütarfirmadele Brussels ja Austrian Airlines, Šveits on juba lubanud Swiss Internationali toetada.

Kardab Saksa monopoli

Lufthansa kõneisik keeldus Michael O'Leary sõnavõttu kommenteerimast, nagu ka Air France-KLM. Euroopa Komisjon lubas enda seisukohti kaitsta kohtus.

Pandeemia tõttu makstavate riigiabi toetuste vastases võitluses sihib O'Leary Euroopa Liidu nõrka kohta: karantiini pärast võitlevad terved tööstusharud ellujäämise nimel ning nendesse tuleb üha rohkem raha sisse pumbata. Euroopa Komisjoni roll on aga riigiabi toetuseid ohjeldada, kuna see annab abi saanud firmadele ebausa eelise ja jätab teised jänni.

«Kõik väljaminekud makstakse kinni palgatoetuste skeemidega, mille jaoks on teil vaja veel 12 miljardit riigiabi?» küsib O'Leary. Ta kurdab, et maksumaksja rahaga võib Lufthansa üle võtta tšarterlennufirma Condor, mis looks Saksamaal «veel tugevama monopoli». Ta on kriitiline ka Itaalia plaani suhtes päästa rahvuslik lennufirma Alitalia.

«Meie arvates pole kahtlust, et riigiabi tunnistatakse ebaseaduslikuks ning siis itaallased ütlevad Alitaliale, et me ei vajagi selle tagasimaksmist. Või Prantsusmaa ütleb, et nad ei taha oma raha tagasi Air France'ilt, kuid kahju on siis juba tehtud,» sõnas Ryanairi tegevjuht.

Esimene võit ilma lahinguta

Tema õigusnõustaja sõnul võidetakse riigiabi andmise vaidlused Euroopa Liidu Üldkohtus «mõistlikult kiiresti, pisut enne aasta lõppu», misjärel saab otsuseid hakata Euroopa Kohtusse edasi kaebama.

Reaalsuses võib ootus kujuneda pikemaks: üldkohtus teeb otsused umbes poolteise aastaga ning Euroopa Kohtus võib menetlus võtta umbes sama kaua aega.

Siiski on Ryanair saavutanud kohtuasjadega juba väikest edu: Rootsi koostas tagavaraks 137 miljoni euro suuruse tagatise meetme SASile juhuks, kui see ei peaks Ryanairi vaidlustatud kohalike firmade meetmest tuge saama.

«Kui lühikeses perspektiivis suudetakse heidutada inimesi kohtuteed jalge alla võtmast, on see võit ilma vajaduseta võidelda,» ütles Brüsselis tegutsev Dechert LLP advokaat Alec Burnside. «See on müra tekitamise ja tähelepanu võitmise taktika, millega püütakse oluliselt muuta asjade kulgu.»

Võiks nõuda 4 miljardit

Ryanairil on ees veel mitmeid lahinguid: O'Leary on kriitiline Itaalia plaani suhtes riigistada Alitalia, mis on tema sõnul kahjumis juba aastakümneid ja on koduriigis Ryanairi järel suuruselt teine lennufirma umbes 20-protsendilise turuosaga.

«Ryanair on number üks lennufirma Itaalias, meie turuosa on umbes 34-35 protsenti,» ütles O'Leary. «Selle põhjal peaks Itaalia valitsus meile andma 4 miljardit eurot, aga me ei taha neilt riigiabi.»

Seda, kas Ryanair on kursis Eesti ja Läti valitsuste otsustest süstida Nordicasse ja airBalticusse vastavalt 30 ja kuni 250 miljonit eurot, pole teada. Võibolla on sarnaseid kohtuasju oodata ka siinmail.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles