Aina enam riike tahab, et Google ja Facebook maksaksid kohalikule meediale

Facebooki ja Google mobiilirakenduste logod.

FOTO: AFP/SCANPIX

Iirimaa peaminister Leo Varadkar avaldas arvamust, et Iiri valitsus peaks järgima Austraalias vastu võetud otsust ning survestama Facebooki ja Google'it maksma kohalikule meediale nende toodetud sisu kasutamise eest. Sarnast lahendust ootab ka Prantsusmaa.

Varadkar sõnas, et firmad nagu Google, Facebook ja Twitter lasevad liugu teiste inimeste kulude peal ning seda peaks Iirimaa uus valitsus, mis on hetkel moodustamisel, kindlasti uurima. 

Sel nädalal tuli uudis, et Austraalia valitsus kavatseb alustada Google ja Facebooki survestamisega, et nood maksaksid uudiste tootjatele nendelt saadud sisu eest. Sammu eesmärk on kaitsta kriisiajal raskesse olukorda sattunud kohalikku meediat. Austraalias avaldatakse uus reeglistik juulis ning selle kohaselt tuleb Facebookil ja Google'il tasuda Austraalia meediafirmadele nende toodetud uudis- ja muu sisu eest.

Sarnast käitumist soovib ka Prantsusmaa, kelle kohalik konkurentsiamet on samuti käskinud Google'il kohaliku meedia esindajatega järgmise kolme kuu jooksul läbirääkimistesse asuda, et korvata neile toodetud sisu kajastamine oma otsingumootoris. 

Väljaande TechCrunch andmetel edastas neile Google'i uudisteprogrammi asepresident Richard Gingras, et alates ajast (2019 oktoorber), mil Prantsusmaa võttis vastu Euroopa Parlamendi direktiivi autoriõiguste kohta ühtsel digitaalsel turul, on Google erinevate kohalike väljaannetega läbirääkimisi juba pidanud, suurendamaks oma toetust. 

Varem on nii Saksamaa kui ka Hispaania üritanud Google'ilt kohaliku meedia artiklite kajastamise eest raha välja nõuda, kuid edutult. Näiteks Hispaanias, kus tehti tasustamine algallikale kohustuslikuks, otsustas Google oma uudiste alarubriigi hoopis täielikult sulgeda. 

Google hoiab otsinguturul domineerivat positsiooni: otsingumootorina kasutas just Google'it selle aasta märtsis Statcounteri andmetel Euroopas  93 protsenti, Austraalias 94,5 protsenti internetikasutajatest. Mobiilse otsingumootorina on Google'i positsioon veel domineerivam: Austraalias on see 98 protsenti ja Euroopas 97 protsenti.

Tagasi üles