Väikeettevõtja: kaotasime 80 protsenti käibest, aga võitleme edasi

Reet Pärgma
, ajakirjanik
Copy
Stella Soomlais
Stella Soomlais Foto: Tõnu Tunnel

Nahastuudiot ja poodi pidava Artisana OÜ omanik Stella Soomlais ütles, et koroonaviiruse leviku tõttu on ettevõte kaotanud suure osa oma käibest ning jagas soovitusi, kuidas väikeettevõte saab raskel ajal nina vee peal hoida. 

Tallinnas väikest nahastuudiot, poodi, avatud stuudiot ja kunstigaleriid pidav Stella Soomlais tunnistas, et ettevõte kaotas just ligi 80 protsenti oma käibest ja seda tõenäoliselt väga pikaks ajaks.

«Alates sellest nädalast pole enam ei avatud stuudiot, poodi ega galeriid. Pole töötubasid ega turiste. On karantiin, tühjad tänavad ja vaikus. Ja on veebipood, mis varem tõi viiendiku meie tuludest. Väike veebiäri, mis peab järgnevatel kuudel olema kogu meie eluliin,» kirjeldas Soomlais.

Valmis kriisiplaan

Väikeettevõtja rääkis, et mõni päev tagasi peeti kriisikoosolekut ja otsustati, et vastu kõiki ootusi kavatsetakse ellu jääda. «Sõprade ja tuttavatega rääkides olen aru saanud, et paljudel pole päris selget pilti ühe väikeettevõtja elu köögipoolest ja nii on raske tajuda ka koroonalaviini mõju ettevõtlusele — peale selle, et turismisektor kukub kildudeks,» ütles ta.

Seepärast otsustas Soomlais jagada enda näitel plaani, kuidas praegusest olukorrast välja tulla:

Esimene vajadus kulude kokkutõmbamise kõrval on ilmne. Veebipoe käive peab kordades kasvama, et ettevõtet pinnal hoida. Ja seda olukorras, kus seoses majanduse rööbastelt välja sõitmisega inimesed päev-päevalt, nädal-nädalalt üha enam oma ostusid edasi lükkama või ära jätma hakkavad.

Fookus seatud veebipoele

Kuidas käivet kiiresti tõstetakse? Vastuseks toob Soomlais soodustused. Senini on ettevõte selliseid kampaaniaid teinud väga vähe ja väga piiratud ulatuses ning kavatseb sama joont hoida ka edaspidi. Sellest hoolimata kuulutati reedel välja midagi risti vastupidist - 30-protsendiline soodustuse netiostudele. Soomlaisi sõnul pole tegemist turunduskampaaniaga, vaid tahtmisega ellu jääda. 

Eelmisel aastal tuli 37 protsenti ettevõtte Artisana OÜ käibest stuudiopoest ja 13 protsenti edasimüüjatelt. Töötoad koos ärikingitustega moodustasid kokku ligi 27 protsenti ning ülejäänu tõid veebi ja e-posti tellimused. Suvine müük toimus suuresti tänu turistidele. «Olime enda arvates targalt riske maandanud ja tegevusi hajutanud, et oleks võimalus üht valdkonda teise abil toetada,» kirjeldas juht.

Ent eelmise nädala alguses näitasid müüginumbrid esimesi jahenemise märke. «Neljapäeva öösel välja kuulutatud eriolukord peatas müügi täielikult. Olles vastutav kaheksa inimese töökoha säilimise eest (sh ei arvesta ma ennast ega hooajalist abi), oli meil reedeks laual mitu erinevat plaani, mida käiku lasta, ekstreemseim neist kõigi koondamine,» rääkis Soomlais.

Selleks, et hoida lähedaste ja kõigi kaasmaalaste tervist ning panustada omalt poolt nakatumiste kasvukõvera madalal hoidmisse, otsustati uksed külalistele sulgeda. Soomlais lisas, et vastupidine otsus ei oleks midagi ka muutnud, sest kliente lihtsalt ei tule. «See tähendab, et meie avatud stuudio kontseptsioon läks teadmata ajaks pausile. Pidime tundidega välja mõtlema teistsuguse mudeli, et meil oleks minimaalselt järgnevad kaks kuud tööd ja tulusid,» rääkis väikeettevõtja.

Jõulised allahindlused

Kui Artisana oleks stuudiopoe pausile pannud ilma e-poe müüki üles surumata, poleks Soomlaisi sõnul neil juba õige pea tööd, sest inimeste prioriteediks on hetkel osta sööki-jooki ja ravimeid. Lisaks ei saa pidada töötubasid viiruse leviku tõttu. Samuti kukuvad ära äritellimused, mis on tihedalt seotud turismivaldkonnaga ning ka edasimüüjate olukord on raske. 

«Oleksime võinud soodustuse ka 10-20 protsendi peale seada, muuhulgas ka selleks, et hiljuti täishinna eest ostusid teinud kliente mitte kummalisse olukorda panna. Ent miski muu kui erakordne meede ei aita, miski muu ei paneks inimesi tegutsema. Pea kolmandiku võrra hinna langetamine käsitöö-rohkes ja seeläbi kõrgete kulude ning madala marginaaliga äris on muidugi kõrge riski võtmine — raha enam kätte ei jää ja paratamatult hakkab kogunema miinus,» tunnistas väikeettevõtja.

Ta rääkis, et allahindlus aitab teha möödapääsmatuid ümberkorraldusi nagu müügipersonali kodutööle suunamine, töötamine tootmises kahes vahetuses seitse päeva nädalas, osade puhkuspäevade väljavõtmine, kauba tarnimine pakiautomaadi abiga ja klientidega suhtlemine virtuaalselt.

«Oleks enesepett arvata, et edasine asjade käik on selge. Palju hakkab jooksvalt sõltuma nii valitsuse otsustest, partnerite käekäigust, meie pöidlahoidjatest kui ka pandeemia kulgemisest. Iga päev, lausa iga tund võib olukord muutuda. Peame kõik adapteeruma ning olukorra volatiilsusest tulenevalt tuleb mõnedel meist seda lihtsalt teistest kiiremini ja loovamalt teha. Oleme tiimiga loovinimesed ja usun, et küll me midagi välja mõtleme ka järgmiste takistuste saabudes – piirsituatsioon paneb aju tööle,» lisas Soomlais.

Väikeettevõtja ütles, et kõigil on raske, aga koos üksteist toetades on meil kõigil pehmem maandumine ning majandus põrub vähem. «Kui meie nahatöömeister ei kaota tööd ning sinu maja all tegutsev pagar ei lähe pankrotti, siis on ka sinul, kes sa töötad mõnes valdkonnas, mis saab vähem pihta, tulevastel aastatel kergem ja su õlul on vähem riigivõla koormat.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles