Maksutõus tiris Jaapani majanduse sügavasse langusesse

Jaapani kirsiõied.

FOTO: JORGE SILVA/REUTERS/Jorge Silva

Jaapani majandus langes pärast tarbimismaksu tõstmist viimases kvartalis koguni 6,3 protsenti, mis avaldab peaministrile Shinzō Abele ja keskpangale veel suuremat survet rahapoliitika muutmiseks.

Langus, mis on samas suurusjärgus pärast viimast tarbimismaksu tõstmist 2014. aastal, oli kõvasti järsem analüütikute ootusest, kes hindasid neljanda kvartali majanduslanguseks 3,7 protsenti, kirjutab Financial Times.

Sügisel tõstis Jaapan tarbimismaksu 8 protsendilt 10 protsendile. Kuna nõudlus on saanud uue koroonaviiruse hirmu tõttu uue hoobi, tõotab 2020. aasta Jaapani majanduses tulla keeruline.

Järsk majanduslangus tähendab, et peaministri 120 miljardi dollariline ergutuspakett tarbimismaksu tõstmisega seotud mõjude leevendamiseks ei kandnud vilja.

6,3 protsendi suuruse languse suurimaks põhjuseks oli tarbimise 11-protsendiline langus. Erasektori investeeringud kukkusid aastaga lausa 14 protsenti. Kodumaiste toodete müük langes 6,7 protsenti.

Jaapani peaminister Shinzō Abe lubas tarbimismaksu mõjude leevendamiseks ergutuspaketti, mis pidi vältima 2014. aasta lõpule sarnast langust. Mõned märgid näitasid, et nõudlus jääb nõrgaks, kuna reaalpalgad on kasvanud väga aeglaselt.

Alates 2013. aastast pole Jaapani keskpank tahtnud rahanduspoliitikat veel enam leevendada, kuna kardab negatiivset mõju maailma kolmanda majanduse finantssüsteemile.

Nüüd peab keskpank aga hindama, kas nõudlus on allakäigutrepil: Hiina turistide osatähtsus on viimastel aastatel Jaapani majanduses tõusnud, kuid koroonaviiruse puhangu tõttu jäävad nende ostud teadmata ajaks tegemata.

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles