Koroonaviirus räsib rahvusvahelist laevandusäri (1)

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Üks maailma suurimatest konteinerilaevadest Gülsün ristleb Marinetrafficu andmetel väiksel kiirusel Cadizi lähistel. Pole teada, kas viirusepuhang on laeva tegemisi mõjutanud.
Üks maailma suurimatest konteinerilaevadest Gülsün ristleb Marinetrafficu andmetel väiksel kiirusel Cadizi lähistel. Pole teada, kas viirusepuhang on laeva tegemisi mõjutanud. Foto: MSC
  • Mitmed kruiisilaevad seisavad karantiinis ning reisigraafikud on sassi löödud
  • Hiinast väljuvad kaubakogused on viiruse tõttu vähenenud, kaubalaevad on tööta

Lisaks haigestunud või viirusekahtlusega reisijate tõttu karantiini pandud kruiisilaevadele kannatab koroonaviiruse puhangu all ka kaubalaevandus. 

Hiina majanduse aeglustumine on kallutanud tavapärasest kursist kõrvale ka rahvusvahelise kaubalaevanduse ning kaubakäibed on langenud rekordiliselt madalale, teatab Financial Times viitega erinevatele analüütikutele ning maakleritele. Koroonaviiruse tõttu seiskunud laevadest ning vähenenud kaubamahtudest on viimaste päevade jooksul raporteerinud enamus rahvusvahelisi merendus- ja laevandusportaale. 

Hiina tehaste sulgemine ja reisipiirangud on andnud löögi kõigile laevandussektori harudele kütusetankeritest konteinerilaevadeni. Mitmed sadamad ei võta Hiinas lastitud laevu vastu, ka kaubalaevadelt on teateid haigestunud meeskonnaliikmetest. 

Rahvusvahelise meretranspordi kaubaveo hindu kajastav Capesize indeks laskus jaanuari lõpul esmakordselt ajaloos allapoole nulltaset, mis tähendab, et mitmed suured laevafirmad töötavad hetkel kahjumiga.

Hiina mõju on suur nii kaupade tootja kui tarbijana ning on seetõttu kõigile laevandusega seotud majandusharudele väga tähtis partner. «See on tõeline segadus, Hiina on laevanduses nii oluline tegija,» ütles FT-le Oslos asuva investeerimispanga Pareto Securities juht Eirik Haavaldsen.

Viirusekolde Wuhani linna sadam käitleb hetkel ainult ravimeid, meditsiinilist varustust ja esmatarbekaupu. Ka teiste Hiina sadamate kaubakäitlusvõimsusest on jäänud kasutusse vaid 50-80 protsenti ning sadamate laod on täitunud välja vedamata kaupadega. 

Kehtestatud piirangute tõttu on Hiina siseriiklik kütusetarbimine vähenenud kuni 25 protsenti ning Hiinasse kütust vedanud supertankerid on 2020. aasta algusega kaotanud 3/4 igakuisest toornafta transpordist. Ühena lahendustest nähakse supertankerite kasutamist ujuvate naftahoidlatena, kuna naftat eksportivate riikide laovõimsus hakkab täis saama.

Laevaomanikele tähendab viirusekriis siiski suuri kahjusid. Laevad seisavad tööta, Hiinast pärit meremeestega komplekteeritud laevameeskonnad peavad enne sadamatesse pääsemist ootama karantiinis. 

Kui viirusepuhangut märtsikuu jooksul kontrolli alla ei saada, võib laevandusele tekkinud kahju analüütikute hinnangul pöördumatuks muutuda. 

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles