Elektrimüüja mure: klientide meelitamine on liiga kallis (4)

Lennart Ruuda
, reporter
Copy
Kaugloetava elektriarvesti paigaldamine.
Kaugloetava elektriarvesti paigaldamine. Foto: Mihkel Maripuu

Eesti suuruselt teine elektrimüüja Elektrum kurdab, et inimeste soov elektrimüüjat vahetada on pea nullilähedane.

Pärast seda, kui 2013. aasta 1. jaanuaril elektriturg kõigile avanes, oli pakkuja vahetamise aktiivsus pea 10 protsendi juures. Teema oli ühiskonnas ja meedias kuum, müüjad trumpasid üksteist paremate pakkumistega üle ja inimesed olid valmis kaaluma elektrimüüja vahetamist.   

Alates 2017. aastast valitseb aga turul vaikus. Elektrimüüja vahetamise aktiivsus on kõigest 2 protsendi juures. Võrdluseks, Põhjamaades on see 10 protsendi ümber. Madal aktiivsus sobib Eesti Energiale, kes on vaieldamatu turuliider, kuid muserdab konkurente, kes tahaksid pirukast suuremat tükki haugata.

Läti päritolu Elektrumi kohaliku juhi Andrus Liivandi hinnangul peitub probleem elektrimüüja vahetuse regulatsioonis, mis vähendab turul tehtavate pakkumiste arvu ja omab seeläbi elektrituru toimimisele kahjulikku mõju, selgub tema kirjast majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile (MKM). 

Ta täpsustas, et regulatsioon paneb rõhu nn winback-protseduurile. See on telekomi- ja mobiilioperaatorite maailmas tuntud nähtus, kus teenusepakkujat vahetavale kliendile tehakse vana müüja poolt senisest veelgi parem pakkumine, et teda enda küljes hoida. Näiteks tahab Elektrum klienti üle meelitada Eesti Energiast, pakkudes talle madalamat hinda. Kui Eesti Energia kuuleb, et klient soovib lahkuda, võtab ta jalad kõhu alt välja ja katsub Elektrumi pakkumise omakorda üle trumbata.

Winback’ist võidab tavaliselt klient, kuid firma ehk teenusepakkuja jääb kaotajaks. See vallandab Liivandi sõnul kahjuliku ahelreaktsiooni: «kuna suurem osa lepinguid pöörataksegi enne kehtima hakkamist tagasi, siis tehtud pakkumiste kohta elektrimüüjat vahetav klientide arv väheneb, mis tõstab elektrimüüjale märkimisväärselt uue kliendi saamise hinda. See omakorda vähendab uute klientide saamise kui tegevuse kasumlikkust, mis olulisel määral piirab äriettevõtte kasvuvõimalusi. See tähendab, et elektrimüügi turul tehakse pakkumisi vähem ja see omab omakorda kahjulikku mõju ka teiste uute teenuste turuletoomiseks.»

Liivand rõhutab, et winback’ist võidab klient. «Saab ju vana elektrimüüja veel kord võimaluse uuesti soodsama pakkumise tegemiseks, ning veenda klienti mitte lahkuma on alati oluliselt lihtsam kui veenda juba lahkunud klienti hiljem tagasi tulema!» ütles ta. «Soovime juhtida tähelepanu, et regulatsiooni tõttu kokkuvõttes uute pakkumiste arv väheneb ning kuna turu toimimine põhineb pakkumiste tegemisel, on pakkumiste arvu vähendaval regulatsioonil turu kui terviku toimimise seisukohast negatiivne mõju.»

Seetõttu tegi Elektrum ettepaneku kutsuda aruteluks uuesti kokku MKMi, elektrimüüjad ja teised asjasse puutuvad osalised, et probleeme arutada.

Kommentaarid (4)
Copy
Tagasi üles