Vene majandusleht: Eesti sadama omanik veab oligarhi huvides Ukrainasse kivisütt (3)

Janno Riispapp
, reporter
Copy
Muuhulgas veetakse kivisütt Kuzbassrazrezugoli kaevandustest.
Muuhulgas veetakse kivisütt Kuzbassrazrezugoli kaevandustest. Foto: SERGEI KARPUKHIN/REUTERS

Paldiski põhjasadama kaasomaniku Aleksei Tšuletsi ettevõte NT Marine sai loa vedada detsembris Venemaalt Ukrainasse enam kui 600 000 tonni kivisütt, mis moodustab ligi poole kogu Vene söetarnest naaberriiki, vahendab Vene majandusuudiste kanal RBK.

NT Marine veab Ukrainasse naftat ja sütt Valgevene oligarhi Nikolai Vorobei huvides, kinnitasid kolm SRÜ riikides tegutsevat söekauplejat väljaandele.

Infot kinnitasid ka Ukraina sõltumatute kaevurite ühingu juht ning ülemraada saadik, erakonda Batkivštšõna (Isamaa) kuuluv Mihhail Volõnets, kelle sõnul hakkab NT Marine igakuiselt Ukrainasse tarnima 500 000 tonni eri kvaliteediga kivisütt, sealhulgas koksisütt ja antratsiiti.

«Teenib ta järgmiselt: tellija jaamas turuhinnaga tonn sütt, millele lisandub 10 dollarit,» selgitas ta.

Volõnets tuletab meelde, et Ukraina firmad ei tohi otse Venemaalt sütt osta: 1. juunist tohib sütt ja naftat eksportida vaid Vene majandusarenguministeeriumi kvootide põhjal. Põhjuseks Venemaa vastusanktsioonid Ukraina otsusele panna embargo alla Vene kaupasid.

«Vene Raudtee täidab söevedude avaldusi peamiselt ühelt firmalt, NT Marine ASilt. See on seotud Valgevene oligarhi Vorobei huvidega,» ütles Volõnets.

Ühes suures Vene söefirmas töötava allika sõnul ei sõlminud ta lepingut otse NT Marine'iga, vaid Vorobeile kuuluva Interservice'iga, mis on Valgevene suurim sõltumatu naftakaupleja.

Praeguste söehindade (85-100 dollarit ehk ligikaudu 77-90 eurot tonn) ja detsembri mahu juures võiks NT Marine'i aastane käive ulatuda umbes 50 miljoni dollarini (ligi 45 miljonit eurot) ning maksueelne kasum 5 kuni 8 miljoni dollarini (4,5-7,2 miljonit eurot), kusjuures kasumlikkus oleks 10-15 protsenti, rehkendas Vene reitinguagentuuri AKRA riskijuht Maksim Hudalov.

RBK käsutuses on Vene majandusarenguministeeriumi dokument, kus on kirjas kontsessionäärid ja söekvoodid. Sellest nähtub, et novembris ja detsembris ekspordib Venemaa ühes kuus Ukraina ettevõtetele 1,2 kuni 1,3 miljonit tonni kivisütt. Seega veab NT Marine ligikaudu poole kogu Venemaalt Ukrainasse eksporditavast kivisöest.

RBK käsutuses olevast dokumendist selgub, et NT Marine sai vedada koksisütt firmadelt Evraz, Severnõi Kuzbass ning Kuzbassrazrezuglja. Veosed jõudsid Donetski oblastis asuvasse Avdijivka keemiatehasesse, mis kuulub Ukraina oligarhile Rinat Ahmetovile.

Antratsiiti veeti ka Rostovi oblastist, kuid selle saadetise kindel sihtkoht dokumendist ei selgu.

Ukraina statistikaameti andmetel importis riik mullu Venemaalt 1,8 miljardi dollari eest 15 miljonit tonni sütt. Kogu Ukraina imporditud kivisöest moodustas Venemaalt toodu möödunud aastal 70 protsenti.

SRÜ riikides tegutseva söekaupleja sõnul pole Ukraina ettevõtted veel NT Marine'ilt otse ostnud, kuna ootavad presidentide Vladimir Putini ja Volodõmõr Zelenskõi esmaspäeval toimunud kohtumise tulemusi, millest loodetakse riikide vahelise suhete normaliseerumist. See võimaldaks sütt osta Venemaalt ilma vahendajateta, märkis anonüümne kaupleja.

Donbassi söeekspert keelati

Pooled Ukraina soojuselektrijaamad kasutavad kütusena antratsiiti, mida varasemalt saadi Donbassist, kuid seal puhkenud sõja tõttu sattusid need tunnustamata Donetski ja Luganski võimude kätte.

Rinat Ahmetov teatas 2017. aasta märtsis, et kaotas kontrolli 11 ettevõtte üle, mis asuvad tunnustamata Donetski ja Luganski vabariikides. Pärast seda peab Kiiev Donbassist kaevandatud söe eksportimist ebaseaduslikuks ning Ukraina on pidanud seetõttu leidma teisi söetarnijaid, näiteks USAst ja Lõuna-Aafrika Vabariigist, aga ka Venemaalt.

Tänavu veebruaris kirjutas RBK, et Vene kivisüsi jõuab Ukrainasse läbi Valgevene, kus seda ei kaevandata. Valgevene statistikaameti andmetel algas eksport 2018. aasta lõpus ning tänavu jaanuarist septembrini eksporditi Ukrainasse 2,2 miljonit tonni kivisütt.

Valgevene importis Venemaalt 91 protsenti ehk ligikaudu 3 miljonit tonni kivisütt, osa kasutab Minsk oma tarbeks.

Nikolai Vorobeile kuulub suurim sõltumatu naftakauplemisfirma Interservice. Valgevene meedia andmetel on tema äripartneriks Ukraina poliitik Viktor Medvedtšuk, kelle tütre ristiisa on Vladimir Putin. Medvedtšuk on Venemaaga majandussuhete taastamise veendunud pooldaja.

2016. aastal tarnis Interservice Venemaal toodetud diislit Valgevenest Ukrainasse.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles