Eesti firma ehitab Baltikumi esimese LNG-liiniveduri

BNS
Copy
Operaili vedur.
Operaili vedur. Foto: Arvo Meeks

Riiklik logistika- ja transpordiettevõte Operail sõlmis koostöölepingu Läti ettevõttega DiGas, et arendada välja esimene kaupu vedav LNG-liinivedur meie regioonis.

Varem on gaasitehnoloogiat katsetatud ja kasutatud manöövertöid sooritavatel veduritel, uue LNG-süsteemi lisamine liinivedusid teenindavale vedurile märgib uut ajajärku Baltimaade raudteevedudel ning kogu raudteesektoris, teatas Operail.

LNG-vedur kasutab keskmiselt 30 protsenti vähem kütust ja eritab 20 protsenti vähem süsihappegaasi ning 70 protsenti vähem vääveldioksiidi.

«Me otsime pidevalt lahendusi, mis oleksid keskkonda vähem saastavad. Esimene LNG-liinivedur on suurepäraseks näiteks, kuidas uute tehnoloogiate kasutamine mitte ainult ei muuda seniseid protsesse efektiivsemaks, vaid aitab ka hoida meid ümbritsevat loodust,» ütles Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu.

«Kulude arvutus kinnitab, et ühe tonni kauba vedamine 100 kilomeetrit mööda raudteed võtab neli korda vähem kütust kui sama kauba vedamine mööda maanteed. LNG-vedurite kasutuselevõtt nihutab selle vahe veelgi suuremaks,» lisas ta.

«Investeerime veerand miljonit eurot ning alustame pilootveduri ehitamist, et pärast testimisperioodi lõppu sama tehnoloogiat rakendada kõigile meie liinivedusid tegevatele veduritele,» tutvustas Toomsalu Operaili plaane. «Esimese veduri tootmise kulu on  suurem, kuid edaspidi on LNG-paagi ja -süsteemide lisamine kahtlemata märksa odavam. Kutsume üles ka teisi transpordi- ja logistikaettevõtjaid otsima säästvamaid lahendusi.»

Ameerika päritolu General Electric C36 veduri ümberehitamisprotsess näeb ette 17 000-liitrise kütusepaagi jagamist kaheks – pool jääb diislikütusele ning teine pool LNG-le – ning uute süsteemide lisamist. LNG-veduri infosüsteemid talletavad kogu informatsiooni kütuse tarbimise kohta ning andmeid analüüsides on võimalik veelgi suurendada kokkuhoidu.

Esimene LNG-vedur peaks valmima järgmise aasta kevadel ning esimesed testsõidud peaksid toimuma 2020. aasta suvel. Vajalike kooskõlastuste järel Eesti Raudtee ning tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti poolt peaks vedur asuma liinivedusid teenindama 2020. aasta lõpus.

DiGas on Riias asuv kahekütuselistele lahendustele keskenduv inseneribüroo. Praegu arendab DiGas oma kahekütuselist süsteemi NYSMARTi projekti raames. Projekti rahastamist toetab Euroopa Liidu teadus- ja innovatsiooniprogramm Horisont 2020.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles