Riigifirmade miljonivaidlus on tüürimas kompromissile

Operaili vedur sõitmas Eesti Raudtee infrastruktuuril. 2017. aastal sõlmisid riigifirmad uued lepingud ning vaidlusalused kasutustasud puudutasid varasemat kolmeaastast perioodi.

FOTO: Operail

Kuigi Eesti Raudtee esitas ligi aasta tagasi AS Operaili vastu hagiavalduse, milles nõudis saamata jäänud kasutustasude eest koos viivistega üle 6 miljoni euro, on riigifirmade äritüli tüürimas kompromissile.

Vaidlus puudutas vedurite tühisõitude kasutustasu püsikulu osa, mis oli Eesti Raudtee juhi Erik Laidvee sõnul seadusega ette nähtud ja tehnilise järelevalveameti poolt kinnitatud. «Teised vedajad on kasutustasu maksnud täies ulatuses,» rääkis Laidvee mullu novembris.

Tasumata arved selgusid Laidvee sõnul pärast Eesti Raudtee raamatupidamisandmete auditeerimist.

Hagi sisseandmisele eelnesid juba alates 2018. aasta maikuust Operailiga kestnud läbirääkimised, kuid sellest hoolimata ei suutnud riigifirmad kohtuvälist kompromissi leida.

Laidvee sõnul ulatus saamata jäänud kasutustasude osa kolme aasta peale kokku 6,1 miljoni euroni. Koos viivistega oli Operaililt sissenõutav summa seega 6,4 miljonit eurot.

Operaili juhi Raul Toomsalu sõnul puudutas vaidlus seitse aastat tagasi sõlmitud raudtee infrastruktuuri kasutamise lepingut. «Pea kümme aastat oleme Eesti Raudtee infrastruktuuril vedanud kehtivate kokkulepete alusel. Arved on tasutud alati ettemaksuga. Meile täna esitatud nõue on arusaamatu ning peame seda täiesti põhjendamatuks,» ütles Toomsalu toona.

Rohkem kommentaare ei soovinud Operaili juht anda, kuna kohus oli hagiavalduse menetlusse võtnud.

Kompromiss pärast poolteist aastat läbirääkimisi

Eesti Raudtee kommunikatsioonijuht Monika Lilles ütles Postimehele, et riigifirmad on endiselt kompromissläbirääkimistes, kuid kuna see pole veel kinnitatud, ei saa kompromissi täpsemat sisu ja tingimusi veel kommenteerida. «Täpset kuupäeva selleks pole. See [kompromiss] on olnud suunitlus algusest saati,» rääkis Lilles.

2017. aasta detsembris sõlmisid riigifirmad uued lepingud ning Eesti Raudtee esitatud nõuded puudutasid varasemate aastate tasusid.

Nii Eesti Raudtee kui ka AS Operail on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi haldusalasse kuuluvad äriühingud.

Ministeerium ei pidanud õigeks sekkuda juhatuse tasandi otsustesse. «Tegemist on kahe ettevõtte vahelise ärivaidlusega, mille lahendab kohus,» teatas majandusministeerium mullu.

Operail, endise nimega EVR Cargo, on Eesti riigile kuuluv raudtee-ettevõte, mille põhilisteks ärisuundadeks on kaubavedu, vedurite ja vagunite remont ja ehitus ning veeremi rent. Ettevõte annab tööd 700 inimesele.

Eesti Raudtee on riigi äriühing, mis vastutab raudtee administreerimisega seotud ülesannete eest: tagab raudteetaristu opereerimise, majandamise ja hoolduse ning liikluskorralduse.

Lisaks vastutab ettevõte raudteetaristu toimimise ja arenduse eest ning on partneriks naaberriikide raudteedele piiriüleste küsimuste lahendamisel ja standardite kokkuleppimisel.

Tagasi üles