Kaupmehed suruvad: kodumaiste toidukaupade käibemaksu tuleb langetada

TOIT; TALLINN, EESTI, 21APR11. SELVER; toit; toidukaup; puuvili; õun; ÕUNAD. th/Foto TOOMAS HUIK/POSTIMEES

FOTO: TOOMAS HUIK/PM/SCANPIX BALTICS

Eesti suurimate jaekaubandusettevõtete juhtide hinnangul tuleks eestimaistele toidukaupadele kehtestada madalam käibemaks ning ka toiduainete hindu mõjutavad aktsiisid võiksid olla madalamad.

Eestis tegutsevate suuremate jaekaubandusettevõtete juhtide seas korraldatud küsitluse tulemusest selgus, et toiduainete madalamat käibemaksu pooldab 65 protsenti ja aktsiiside langetamist 40 protsenti küsitletud kaupmeestest, teatas Eesti Kaupmeeste Liit.

Madalam käibemaksumäär võiks kaupmeeste hinnangul olla just kodumaistel toidukaupadel, puu- ja köögiviljadel, piima- ning leiva- ja saiatoodetel.

«Kui vaadata toidu käibemaksumäära, siis on Eesti Euroopa Liidus kalliduselt kolmas riik,» märkis liidu tegevjuht Nele Peil pressiteate vahendusel.

«Viimase kümmekonna aastaga on Eestis söök ja jook kallinenud kaks korda rohkem kui Euroopa Liidus keskmiselt. 2007. aastaga võrreldes on hinnatõus Eestis olnud 60 protsenti. Samal ajal on kaubandussektori juurdehindlused ühed ELi madalaimad,» ütles Peil. 

Toidukaupade hinnalangust ei prognoosinud ka küsitluses osalenud kaubandusettevõtete juhid: 40 protsendi hinnangul jäävad hinnad praegusele tasemele pidama, 60 protsendi arvates aga hinnatõus jätkub. Toiduainete odavnemist ei uskunud ükski valimis olnud kaupmees.

Küsitluses käsitleti ka teisi päevakajalisi teemasid kaubanduses, nagu e-kaubandus, konkurents välismaiste kaupmeestega, tarbijakäitumine, kaubanduspinna maht ja tööjõuprobleemid. Kiiresti arenev e-kaubandus moodustab praegu enamikul kaupmeestest alla 10 protsendi käibest. Samas prognoosisid pooled kaupmeestest, et viie aasta pärast toimub 12–30 protsenti müügist e-kanalite kaudu.

Natuke üle poole vastajatest tõdes, et nad tunnevad, kuidas välismaised e-poed neile konkurentsi pakuvad. Kaupmehed tõid konkurentsieelistena, võrreldes välismaiste e-poodidega, välja kohaliku kauba, kiire tarne ning eestikeelse teeninduse.

Eestis tegutsevate suuremate jaekaubandusettevõtete juhtide seas viisid küsitluse läbi KPMG Baltics, Äripäeva teemaveeb kaubandus.ee ning Kaupmeeste Liit. Küsitlusse kaasati 25 kaubandusettevõtte juhti, kelle ettevõtted esindavad kokku enam kui veerandit Eesti jaekaubandusturust.

Tagasi üles