Jaapan tõstis käibemaksu, kuidas on see võrreldav Eestiga?
Mida kujutab endast mitmeastmeline käibemaks?

Toidukaupade pood Ginzas, Tokyos.

FOTO: TOSHIFUMI KITAMURA / AFP

Jaapanis hakkas teisipäeval kehtima senisest kõrgem käibemaks, et aidata riigil toime tulla üha kasvavate sotsiaalkindlustuskuludega, mis tulenevad rahvastiku kiirest vananemisest. Käibemaksu tõstmine toob aga kaasa riskid Jaapani majandusele. 

Käibemaks tõuseb senise kaheksa protsendi pealt kümne protsendi peale. Viimati tõstis Jaapan käibemaksu 2014. aastal, mil käibemaks oli viis protsenti. Võrdluseks kehtib Eestis 20-protsendine käibemaks. Käibemaksu tõus tekitab Jaapanis tõenäoliselt üksjagu segadust, sest kõrgem maks hakkab kehtima ainult nendele toodetele, mida valitsus ei pea «eluliselt vajalikuks».

Käibemaksu tõstetakse valikuliselt sellepärast, et Jaapani valitsus kardab tarbimise järsku kukkumist, mis võiks mõjuda laastavalt saareriigi niigi kiratsevale majanduskasvule, mis suudab vaevu veepeal püsida. 2014. aasta käibemaksu tõus lõi riigi majanduskasvul sisuliselt hinge kinni. Teine käibemaksu tõus pidi algselt toimuma 2017. aasta aprillis, kuid see lükati hirmust edasi. 

Jaapani peaministri Abe Shinzo juhitud valitsus usub, et tarbimine on praegu piisavalt tugev, et riskida. Samas kardavad paljud majandusanalüütikud, et käibemaksu tõstmine ajal, mil USA-Hiina kaubandussõda võib võtta ootamatuid pöördeid, seab maailmas suuruselt kolmandale majandusele liiga kõrged riskid. 

Tarbimine on moodustanud Jaapani SKTst alati ühe kõige suurema osa ning ökonomistide sõnul jäi see sel aastal juba enne käibemaksu tõusu suhteliselt nõrgaks. Praegu prognoositakse valdavalt, et Jaapani majanduskasv aasta viimases kvartalis kukub, kuid võtmeküsimuseks on, kui palju? 

Valitsus plaanib kulutada täiendavast maksutulust (mis tuleb prognooside järgi 5,7 triljonit jeeni ehk 48,3 miljardit eurot aastas) ligemale poole sotsiaalkindlustusprogrammide laiendamise peale. Lõviosa nimetatud sotsiaalkulutustest läheb oktoobrist kehtima hakkava tasuta eelkooliharidusele, et aidata lastega peresid. 

Jaapani fiskaalmajanduse tervist peetakse arenenud riikide seas üheks kõige halvemaks, sest riik annab välja defitsiiti katvaid võlakirju, et maksta pensionite ja tervishoiu eest, mille kulutused kasvavad pidevalt. 

Jaapan kehtestas esmakorselt kolmeprotsendise käibemaksu 1989. aastal. 1997. aastal tõsteti see viiele protsendile ja 2014. aastal kaheksale protsendile. 

Kuidas hakkab toimima mitmeastmeline käibemaks?

Toidu ja joogi hind, välja arvatud alkohol, jääb kaheksale protsendile. Kõik muud igapäevaelus kasutatavad tooted lähevad 10 protsendi peale. Lisaks hakkab maksustamist mõjutama, kuidas toitu tarbitakse. Väljas söödud toidu käibemaks on 10 protsenti ja kodus söödud toidul kaheksa protsenti. Kaasa ostetud või koju tellitud toidu käibemaks jääb samuti kaheksale protsendile. Nagu eelmainitud, siis on tegu võrdlemisi keerulise ja segadust tekitava süsteemiga. 

Lisaks hakkab valitsus jagama preemiapunkte sularahata maksete eest, et vähendada Jaapani kurikuulsat sõltuvust sularahast. Tohututes kogustes sularaha transportimine ja haldamine on riigile väga koormav ja kulukas. Teenitavaid punkte on võimalik kasutada poodides, et hinnast natuke alla saada. 

Käibemaksu tõusule eelnes viimase hetke osturalli

Esmaspäeval paistis umbes pool Tokyost taipavat, et viimasel hetkel võiks midagi kallist osta, kuni saab veel odavamalt. Jaapani üks suurimaid elektroonikakette Bic Camera teatas, et mitmed nende koduelektroonika seadmed müüdi esmaspäeval kõigis esindustes välja ja poodide uste taha tekkisid suured järjekorrad. 

Elektroonika müüki on saatnud edu kogu septembrikuu jooksul. OLED-telerite müük kasvas septembrikuu jooksul Jaapanis ligemale neli korda. Õhukonditsioneeride, külmkappide ja pesumasinate müük kahekordistus. 

Teisipäeval tekkis ühistranspordis kaos

Jaapani riikliku rongifirma East Japan Railway (JR East) piletimüügi masinate reserveeringute süsteem lõpetas teisipäeva hommikul töötamise. Häire segas rongiliiklust kogu Tokyo ümbruses, samuti Põhja-Jaapanisse suunduvaid kiirronge, mida opereerivad West Japan Railway (JR West) ja Hokkaido Railway (JR Hokkaido). Jaapan sõltub rongiliiklusest väga tugevalt. 

JR East teatas, et piletimasinate normaalne töö taastati lõunaks. Vea põhjustas süsteemile tehtud tarkvarauuendus. 

Öösel vahetati rongijaamades ka piletite hinnasilte.

FOTO: - / AFP

Tagasi üles