TransferWise teeniks oma väärtuse tagasi 100 aastaga?

TransferWise õhupall.

FOTO: KRISTJAN TEEDEMA / PM/SCANPIX BALTICS

Kui tavaliselt loodavad investorid oma raha ettevõttest tagasi teenida 5–10 aastaga, siis näiteks miljardifirmaks peetavate Eesti juurtega TransferWise'i või Bolti (Taxify) puhul kehtivad teised reeglid.

Täna teatas TransferWise, et firma eelmise aasta tulu kasvas üle 53 protsendi, 179 miljoni naelani, sealjuures on firma kolmandat aastat kasumis. TransferWise’i puhaskasum 2019. aasta märtsis lõppenud finantsaastal oli 10,3 miljonit naela, mis tähendab, et sellise kasumi jätkudes teeniks firma väärtuse tagasi ligi 100 aastaga.

Samas, juhul kui firma kahekordistab kasumi igal aastal, teeniks ta miljardi tagasi 6–7 aastaga. Tõsi, miski sellist kasvu ei ennusta – ei käibekasv, mis jääb viimastel aastatel 40–50 protsendi kanti ega ka kasumiskasv, mis jääb samasse suurusjärku. Selline trend ennustab miljardi tagasiteenimist pigem kümmekonna aastaga.

Mõlemad oleksid head tulemused ning vastaksid ka n-ö tavaliste investorite ootustele. Eriti kui võrrelda näiteks teise miljardifirma Boltiga. Firma käive kasvas mullu neli korda, 79,7 miljoni euroni, samas puhaskahjumiks kujunes 61 miljonit eurot, mis on Eesti kõigi aegade suurimate kahjumite nimekirjas viiendal kohal.

Sellise firma väärtuse tagasiteenimiseks kulutatud aega on aga palju raskem arvutada, sest kõigepealt on tarvis kasumisse jõuda. See paistab olevat aina keerulisem nii kasvava konkurentsi kui ka regulatsioonide tõttu. Näiteks maailma suurim sõiduplatvorm Uber pole kunagi kasumis olnud ning teatas sarnaselt Boltile augustis, et teenis viimases kvartalis rekordilise kahjumi.

Ka investorite hinnang Uberi tuleviku osas pole enam sama helge ning firma väärtus on tugevalt kahanenud. Kui enne kevadel toimunud IPOt (aktsiate esmaemissiooni) lootis Uber aktsiaemissiooniga tõsta ettevõtte väärtuse 120 miljardini ning tegelikuks tulemuseks jäi 82 miljardit, siis praegu kõigub see 50 miljardi piiril ehk pea 60% madalamal, kui kevadel loodeti.

Samas ongi Bolti plaan palju pikemaajalisem, kuni ühe põlvkonna pikkune. «Näeme kasvuruumi sada korda. Oleme otsinud investoreid, kes jagavad seda visiooni ja on nõus panustama kümneid aastaid, mitte mõtlema, kuidas kahe-kolme aasta pärast raha kiirelt välja saada,» selgitas hiljuti Postimehele Bolti asutaja ja tegevjuht Markus Villig. «Kui vaadata, palju me kulutame ja kui kiiresti kasvame, oleme kõige efektiivsemad. Investorid tahavadki, et me jätkaksime samamoodi järgmised 5, 10, 20 aastat,» lisas ta.

Tagasi üles