Hugo Osula kaval nipp ajas lätlased marru
«Kaval nipp on rõõmustanud tuhandeid lätlasi»

Hugo Osula, Lux Express Estonia AS omanik.

FOTO: Eero Vabamägi / Postimees/Scanpix

Hugo Osulale kuuluv bussifirma Lux Express pakub lätlastele kavala nipiga sedavõrd teravat konkurentsi ja madalaid hindu, et kohalik transpordiamet asus jõulisele vasturünnakule ning nõuab Eesti bussifirma tegevuse lõpetamist.

Nimelt alustas Lux Express hiljuti resijatevedu Riia ja Daugavpilsi vahel, kuid seda vahepeatusena liinidel, mis liiguvas Eesti ja Leedu vahel. Seejuures olevat hind koguni kaks korda madalam, kui konkurentidel. Selle vastu ongi astunud kohalik transpordikorraldaja, kes vastutab bussiliikulse eest Lätis, vahendas kohaliku telekanali LTV7 saade «Täna õhtul».

Praegu korraldavad reise Riia ja Daugavpilsi vahel kaks kohalikku firmat – Nordeka ja Daugavpilsi bussipark, kes võitsid riikliku konkursi nimetatud liinile, mille üks tingimus oli seegi, et nad läbivad ja peatuvad teel ka teistes Läti linnades nagu Aizkraule ja Jekabpils. Teekonna pikkus on 3 tundi ja 40 minutit.

Hiljuti aga kuulutas rahvusvahelisi vedusid pakkuv Lux Express, et avab samuti liini Riiast Daugavpilsi, kuid teeb seda läbi Leedu linna Biržai, mis võtab 30 minutit vähem aega ning kus hind on koguni poole odavam ehk 4 eurot.

Läti transpordiamet ütleb, et nii ei või. Lux Express on aga rahvusvaheline, mitte sisemaine vedaja.

Lätlaste selgitusel on Lux Expressil tegelikult kaks eraldi liini. Üks luba on antud liinile Tallinnast Leedu linna Biržai, kuid seda peatusega Riias. Teine luba on saadud Leedus sõita Biržaist Daugavpilsi. Väidetavalt aga enamik inimesi, kes tulevad Riiast peale, väljuvad just Daugavpilsis.

Läti transpordiameti hinnangul veab Lux Express liiga odavalt selleks, et koguda kliendibaasi ajaks, kui kohalik transpordivõrgustik 2021. aastal vabaks lastakse ning Riia Daugavpilsi liinil võivad teenust pakkuda kõik.

Kuigi pealtnäha tarbijad võidavad hinnas, siis transpordiamet näeb mitmeid riske. Esiteks peab riik kompenseerima Lux Expressi üle läinud reisijate kulud Nordekale ja Daugavpilsi bussipargile, kelle reisijate arv on kahanenud viimastel nädalatel 17 protsenti, või siis kahandama doteeritud liinide arvu. Viimane tähendaks omakorda, et need, kes tahavad maha minna mõnes teises vahepealses peatuses, seda teha ei saa.

Lux Express oma hinnapoliitikat kommenteerima ei soostunud öeldes, et selleks on liiga vara. Ettevõte selgitas, et nad pakuvad teenuseid seal, kus näevad potentsiaali.

Läti transpordiamet on juba pöördunud Eesti ametivõimude poole tühistada Lux Expressi luba sõita Tallinnast Biržaisse. Kui eestlased peaksid sellest ettepanekust keelduma, ähvardab Läti amet keelata Lux Expressi bussidel vahepeatuda Riias. Sel juhul ei välista omakorda Lux Express, et kaebab Läti riigi kohtusse.

Lux Express on juba pöördunud ka kohalikku korruptsioonitõrje büroosse KNAB, et see hindaks Läti transpordiameti tegevust. Eesti firma hinnangul on ameti nõudmine tühistada Tallinn-Riia-Biržai liini luba ebaseaduslik ning võis olla tehtud teiste turuosaliste huvides.

«Kaval nipp on rõõmustanud tuhandeid lätlasi»

Lux Expressi Läti ja Leedu äride eest vastutava juhatuse liikme Janno Ritsbergi sõnul pole tegemist Hugo Osula kavala nipiga, mis ajab lätlased marru, vaid vastupidi – väidetavalt kaval nipp on rõõmustanud tuhandeid lätlasi, kes saavad lõpuks ometi sõita nii, nagu nad pole Läti seadusandluse tõttu veel kunagi oma linnade vahel liikuda saanud.

«Küll aga ajab Lux Expressi otsus sõita liinil Tallinnast Riiga ja Leedu piirilinna Biržaisse ning sealt omakorda Läti linna Daugavpilsi tõepoolest marru mõned Läti Autotranspordi Direktsiooni (meie maanteeameti analoog) ametnikud, kes soovivad ainult neile arusaadavatel põhjustel endiselt, et Läti siseriiklik ühistransport jätkaks toimetamist sellise bussiteenusega, millele inimesed eelistavad jätkuvalt isiklikku autot,» rääkis Ritsberg.

Ta tuletab meelde, et Lätis pole riigihangete ja dotatsioonidega reguleeritud üksnes maakondlik ühistransport, vaid ka linnadevahelised kaugliinid. «See on kinnine ja suletud äri, mida kontrollib ja arendab riik, mitte turg, nagu vabale turumajandusele kohane,» ütles Ritsberg.

«Püüdkem nüüd endale hetkeks ette kujutada, milline oleks sõiduelamus näiteks Tallinn-Tartu liinil, kui riik reguleeriks meie linnadevahelisi liine sarnaste hangetega nagu ta teeb seda maakondliku ühistranspordiga – Läti riik just nii käitub ja tulemuseks on viletsad bussid, aeglased liinid, alailma suletud bussi-WCd ja nii edasi, multimeediaekraanidest ja tasuta kohvist pole mõtet rääkidagi,» lisas ta.

Lux Expressi eesmärk ongi Läti maksumaksjatele näidata, et linnadevaheline liiklus saab olla ka üksnes piletitulu toel mitte lihtsalt elujõuline, vaid ka oluliselt kvaliteetsem.

«Viimasel ajal kaldub ka Eesti riik järjekindlalt kasvatama oma rolli ühistranspordis, aga loodame, et Läti näide on piisavalt hoiatav – kui me ei taha sellist Lätit, siis kas me soovime sellist Eestit?» toob Ritsberg lõunanaabrite kogemusest hoiatava näite.

Mõned aastad tagasi tegi Lux Express Lätis ka kampaania, kus sõidutas lõunanaabreid tasuta.

Tagasi üles