Eestis on poode, kus alkoholi seina taha peitmine on müüki hoopis suurendanud (6)

Lennart Ruuda
, reporter
Copy
Kui palju kõigutas aktsiisilangetus hinda?
Kui palju kõigutas aktsiisilangetus hinda? Foto: Mailiis Ollino / Pärnu Postimees

Kuigi põhjapanevaid järeldusi on veel vara teha, raporteerib üks kauplusekett, et riiklik nõue alkohol läbipaistmatu seinaga muust kaubast eraldada on napsumüüki hoopis suurendanud.

Nii ütles näiteks suurima kauplusevõrguga Coop Eesti pressiesindaja Martin Miido, et nendes kauplustes, kus joogid on seina taga, võib täheldada õlle ja viina müügi kasvu. Selline trend läheb vastuollu seaduse algse eesmärgiga, milleks oli lõppkokkuvõttes ikkagi alkoholi tarbimise vähendamine.

Kas inimestel on läbipaistmatute seinte taga rohkem aega ja vabadust alkoholi valida, kuna neid ei piira kaaspoodlejate või tuttavate hukkamõistvad pilgud? Miido ei tõtanud põhjapanevaid järeldusi tegema. Ta möönis, et müügikasvu põhjus võib olla ka mujal, näiteks juunikuu ilusates suveilmades. Samal ajal ei alahinnanud ta seda, et inimestel on tekkinud uudishimu, missugused need eraldatud alkoholialad välja näevad.

Selveri kommunikatsioonijuht Rivo Veski ütles, et nemad ei näe alkoholi müügis olulist kasvu. Juhul kui suve lõpuks peaks müük siis suurenema, võib põhjus peituda nii ilmas, piirikaubanduse raugemises, kuid võimalik, et ka uutes alkoholialades, mis uute poekülastajate huvi äratavad.

Maxima müügiosakonna juht Kadi Lainelo ütles, et nad jälgivalt põhjalikult seadusemuudatuste mõju kaupluste müügitulemustele. «Praegu aga on siiski veel vara on öelda, kui palju otseselt müügitsooni piiramine on alkoholi osakonna müügitulemusi mõjutanud,» lisas ta.

Rimi kommunikatsioonijuht Katrin Bats aga nentis, et alkoholi eraldamise nõue pole müüki ei tõstnud ega langetanud. «Arvame jätkuvalt, et alkoholi müüki mõjutab palju rohkem, milliseid müügikampaaniaid me teeme ja isegi see, kas väljas on 20 või 25 kraadi sooja,» põhjendas Bats.

Tänavu 1. juunil jõustusid alkoholiseaduse muudatused, mille järgi ei tohi toidupoes vägijook enam kliendi jaoks «märgatavalt nähtav» olla. Kauplustele tähendab see sisuliselt seda, et alkoholi tarvis ehitatakse eraldi müügialad, mis on ülejäänud osakondadest näiteks läbipaistmatu seinaga eraldatud.  

Viin ja õlu inimese poole seljaga

Kui endine tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski 2015. aasta lõpus alkoholiseaduse karmistamise paketi välja käis, hoidsid paljud osalised hinge kinni – nõuti alkoholi eraldamist muust kaubast läbipaistmatu vaheseinaga, müügikeeldu tanklates ja alkoholireklaami pea täielikku keelustamist.

2017. aasta lõpus esialgseid piiranguid siiski lahjendati. Vaheseinte ehitamise asemel peavad poed käraka teistest kaupadest lihtsalt eraldi paigutama. Seaduses sõnastatakse see nii, et alkohol ei tohi kliendi jaoks «märgatavalt nähtav» olla. Uus kord hakkab kehtima tänavu 1. juunist.

Sisuliselt tähendab see seda, et viin ja õlu tuleb edaspidi paigutada kaupluste nurka nii, et alkoholiriiulid on muu müügisaali poole nii-öelda seljaga. Inimeste liikumistrajektoor tuleb kujundada moel, et klient ei peaks alkoholiga tahtmatult kokku puutuma.

Erandi saavad väiksemad poed, näiteks tillukesed maakauplused, kus alkoholi peitmine või spetsiaalse ruumi ehitamine pole lihtsalt võimalik. Siiski tuleb neil edaspidi alkohol ja muu kaup lahus hoida. Välja näeb see nii, et seina ääres säilivad külmikud, kuid neis ei tohi samal ajal müüa näiteks siidrit ja limonaadi.

Kommentaarid (6)
Copy
Tagasi üles