Facebook ja Google neelasid Eesti reklaamiturult 13 miljonit

Aivar Pau
, ajakirjanik
Copy
Google'i logo ettevõtte kontori juures Pekingis, Hiinas.
Google'i logo ettevõtte kontori juures Pekingis, Hiinas. Foto: Thomas Peter / Reuters/Scanpix

Kantar Emori admeil neelasid Facebook ja Google eelmisel aastal koos nendega seotud Instagrami ja YouTube´iga Eesti turult ligi 13 miljonit eurot reklaamiraha, ent makse nad siin ei maksa.

Ainuüksi eelmisel aastal tuli võrreldes tunamullusega Google´i ja Facebooki kaukasse juurde 3,45 miljonit eurot, mis tähendab 38-protsendist kasvu.

Eesti kohaliku internetireklaamituru – siinsed suuremad internetikeskkonnad – maht oli mullu 20,24 miljonit eurot ja see kasvas vaid 0,5 protsenti.

See näitaja tähendab, et Facebook ja Google teenisid Eestist internetireklaamiga rohkem kui ükski siinne meediaettevõte ning nende kasvunäitaja oli üüratult suurem võrreldes kohalike keskkondadega.

Kõigi globaalsete reklaamimüüjate maht kokku oli Eestis aga veelgi suurem ehk üle 40 protsendi Eesti reklaamiostjate poolt internetti panustatud rahast.

Kantar Emori uuringueksperdi Elvin Heinla sõnul  viitavad Ühendriikides tehtud uuringud ning ennustused järgnevateks aastateks sellele, et Facebooki ja Google´i reklaamikanalite osatähtsuse kasv jätkub ning kasvumootoriks peetakse just digitaalset videoreklaami.

«Kui vaadata Eesti kohalikke veebilehti, siis siinsel turul ei ole võrdväärset vastast globaalsele YouTube´i keskkonnale ja videoreklaam on võtnud selge suuna sotsiaalmeediasse,» ütles Heinla.

Eesti meedia saeb oksa

Kohalikud interneti reklaamikanalid on ennast Heinla hinnangul paraku turundajate jaoks ammendamas, sellal kui reklaamiostjad otsivad üha uusi võimalusi olla nähtavad kiiresti ja efektiivselt.

«Pealegi on kohalikud meediakanalid avanud ka ise Google´ile ukse, võimaldades näidata temalt ostetud reklaami segamatult nende endi veebilehtedel – ostad Google´ist, saad terve Eesti meedia! Siinsed meediakanalid saevad kohati ise oksa, millel istuvad,» sõnas ta.

Kantar Emor tugines kahe suurima välismaise reklaamikanali teenitud summade kokkulöömisel 16 Eesti suurema meedia- ja digiagentuuri teabele.

Euroopa Liit on näinud aastaid vaeva selle kallal, kuidas panna Google, Facebook ja teised suurplatvormid maksma makse nende riikide eelarvesse, kus nad käivet teevad. Praegu on nad Euroopa Liidus välja valinud paar madala maksumääraga riiki – näiteks Iirimaa ja Luksemburg – ning maksavad Euroopas teenitud tulult maksud seal.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles