Üheks oluliseks motivatsiooniliseks seadumuseks on näiteks enesetõhusus, mis on inimese enda usk oma võimekusse saada hakkama kindlate ülesannetega. Inimestel on tavaks otsida ülesandeid ja olukordi, kus nad tajuvad iseennast piisavalt kompetentsena ning vältida olukordi, kus neile tundub, et nende kompetents ei ole piisav. Õpetajate enesetõhusus on väga laialt uuritud valdkond ning uuringud on näidanud, et õpetajate enesekohased uskumused mõjutavad nende tööd. Õpetaja kõrge enesetõhusus viib ka õpilaste suurema motiveerituse ja paremate saavutusteni ning tõstab õpetaja pühendumust ja töörahulolu.
Millised on siis tõendid eeltoodud kolme hüpoteeside kehtivuse kohta? Targa inimese hüpoteesi kontrollimiseks uuris Kunter kolleegidega esindusliku saksa õpetajate valimi hulgas õpetajate erinevaid kompetentsuse tunnuseid, nende õpilaste õpitulemusi ja õpihuvi ning kõrvutas need õpetajate kooliaegsete keskmiste hinnetega. Õpetaja kooliaegne keskmine hinne ei seostunud õpilaste õpitulemuste ja õpihuviga ning keskmise hinde mõju ei olnud võimalik tõendada ühelegi õpetaja kompetentsuse tunnusele. Need tulemused näitavad, et kõrge vaimne võimekus ei pruugi olla piisav tingimus edukaks tööks õpetajana.
Kuid kuidas on lood teadmiste ja motivatsiooniga? Sama uuring näitas, et õpetaja ainesisu pedagoogiline teadmine, eneseregulatsiooni oskused ja entusiasm õpetada olid positiivselt seotud õpetamise kvaliteediga, mis omakorda mõjutas nii õpilaste õpitulemusi kui ka õpihuvi. Selle uuringu põhjal leidis seega kinnitust kolmas, kompetentse õpetaja hüpotees.
Kompetentse õpetaja hüpotees tunnustab nii erialaseid teadmisi kui motivatsiooni oluliste teguritena, kuid ei näita täpsemalt, kuidas erinevad teadmised ja motivatsioonilised seadumused õpetamise kvaliteeti ning õpetaja professionaalset arengut mõjutavad. Selle küsimusega oleme tegelenud Tartu Ülikoolis käesoleva artikli autori eestvedamisel.
Hiljuti lõppes OECD õpetaja teadmiste testi pilootuuring, milles osalesid 7.–9. klasside matemaatika, emakeele ja loodusainete õpetajad viiest riigist, sh Eestist. Uuringu käigus töötati välja 60-minutiline test õpetaja üldpedagoogiliste teadmiste mõõtmiseks, andmeid koguti ka õpetaja motivatsiooni, õpetamise kvaliteedi, õppimisvõimaluste ja professionaalse arengu kohta. Pilootuuringus kogutud 161 õpetaja andmete põhjal eristasime õpetajate teadmiste ja enesetõhususe põhjal kolm õpetajate rühma ning võrdlesime neid õpetamise kvaliteedi ja õpetamisele pühendumuse osas.
Õpetajad jagunesid järgmiselt: a) «entusiastid» – õpetajad, kellel oli keskmine enesetõhusus ja väga nõrgad teadmised – 18%; b) «kompetentsed» – kõrge enesetõhususe ja heade teadmistega õpetajad – 39% ja (c) «alahindavad» – madala enesetõhususe ja keskmisel tasemel teadmistega õpetajad – 43%. Need kolm rühma õpetajaid olid õpetamise kvaliteedi ja õpetamisele pühendumuse poolest väga erinevad. Kõrge enesetõhususe ja heade teadmistega õpetajad raporteerisid uuritud seitsme õpetamise kvaliteedi komponendi osas kõige kõrgemat taset, samuti hindasid nad kõige kõrgemalt õpetajaametis püsimist ja valmisolekut professionaalseks arenguks. Need tulemused toetavad jälle eelpool kirjeldatud kompetentse õpetaja hüpoteesi.
Kõige huvitavamad tulemused ilmnesid aga kahe teise rühma võrdlustes. Esiteks, «entusiastide» rühm raporteeris kolme õpetamise kvaliteedi osas samasugust taset nagu «kompetentsete» rühm. Samas kui «alahindajate» rühm hindas oma õpetamise kvaliteeti kõigis aspektides kõige madalamaks. Need tulemused näitasid, et õpetamise kvaliteedi aspektid seostusid enam motivatsiooniliste hoiakute mitte erialaste teadmistega. Hoopis vastupidine oli aga tulemus õpetajaametis püsimise osas.
«Entusiastide» rühm, kes tundis ennast lühiajaliselt õpetaja töös teatud osades sama kindlalt kui «kompetentsete» rühm, hindas oma erialaseid väljavaateid pikaajalises perspektiivis oluliselt madalamalt kui «alahindajate» ja «kompetentsete» rühm. Need tulemused näitavad, et teadmiste baas seostub erialase identiteediga ning isegi kui motivatsioonilised aspektid on erialases töös lühiajaliselt teadmistest olulisemad, ei saa ainult entusiasmile ja motivatsioonile erialas püsimist pikemaajalises perspektiivis üles ehitada.
Eesti Noorte Teaduste Akadeemia algatatud artiklisarjas «Milleks meile alusteadused?» tutvustavad erinevate valdkondade teadlased oma erialasid ning selgitavad, kuidas uudishimu poolt juhitud teadus võimaldab nihutada inimkonna teadmiste piire.
Kunter, M., Klusmann, U., Baumert, J., Richter, D., Voss, T., & Hachfeld, A. (2013). Professional competence of teachers: Effects on instructional quality and student development. Journal of Educational Psychology, 105(3), 805.
Malva, L., Linde, M., Poom-Valickis, K., & Leijen, Ä. (2018). OECD õpetaja pedagoogiliste teadmiste pilootuuringu Eesti raport. Tartu Ülikool, Tallinna Ülikool.