Riik ostab eurorahadega Rail Balticu tarbeks Tallinnas maid kokku

Rail Baltic ületamas Pärnu jõge.

FOTO: RB Rail AS

Riik ostis Rail Balticu reisirongide hooldedepoo rajamiseks poole miljoni euroga ligi 5 hektari suuruse maatüki Rae vallas Soodevahe külas, järgmisel nädalal soetatakse vajalik maa Ülemiste reisiterminali rajamiseks.

Maade omandamist rahastatakse 81 protsendi ulatuses Euroopa Ühendamise Rahastust (CEF), 19 protsenti on riigi omafinantseering.

Euroopa standardrööpmelaiusega liinide reisirongide hooldamiseks mõeldud Ülemiste depoo rajatakse äri-, tootmis- ja transpordimaade piirkonda Suur-Sõjamäe tee ja olemasoleva raudtee vahelisele maa-alale.

Maatehingu maksumuseks on 523 069 eurot, mis sisaldab ka avalikes huvides rajatava objekti omandamise puhul makstavat motivatsioonitasu.

Järgmine suurem maaost on samuti kokku lepitud, mil Ülemistes asuvalt garaažiühistult ostetakse vajalik maa Rail Balticu reisiterminali piirkonna arendamiseks.

«Rajatava raudtee taristu ja teenindusrajatiste tarbeks ostetakse kolmes maakonnas äralõikeid rohkem kui kuuesajale eraomanikule kuuluvast kinnistust, aga nimetatud kaks tehingut on projekti vaates tõenäoliselt ühed kallimad,» rääkis majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi esindaja Triin Orav.

«Hooldedepoo hoonestuse ja välialade projekteerimise hange kuulutatakse eelduslikult välja järgmise aasta teises pooles pärast põhiprojekti Harjumaa osa valmimist,» lisas ta.

Maa-ametil on käimas maa omandamise läbirääkimised ka Rail Balticu põhitrassil Harjumaal Saku vallas, Raplamaal Kohila, Rapla ja Kehtna vallas ning Pärnumaal Põhja-Pärnumaa vallas, samas paljude maaomanikeni on plaanis jõuda alles järgmistel aastatel, kui valmib raudtee põhiprojekt.

Sellel aastal on maa-ametil töös 170 kinnisasja, neist 53 osas on tehtud omanikele pakkumused ning 28 maaomanikku on andnud pakkumustele oma nõusoleku.

Riigil on plaanis eraisikute käest omandada raudtee rajamiseks kokku 565 hektarit maad. Valdav enamik ostetavast maast on maatulundusmaa otstarbega. Maa omandamisel makstakse omanikule kokkuleppe korral motivatsioonitasu, mis on tavaliselt 20 protsenti tasust.

Rail Balticu projekt näeb ette kahe rööpapaariga 870 kilomeetri pikkuse Euroopa standardlaiusega 1435 millimeetrit elektrifitseeritud raudtee ehitamise Tallinnast Leedu-Poola piirini.

Tagasi üles