Väikesest Eesti äpist globaalseks tehnoloogiaettevõtteks

Maria Joost
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Taxify kaasasutaja Martin Villig.
Taxify kaasasutaja Martin Villig. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Mullune Ernst & Youngi Eesti Aasta Ettevõtte võitja Taxify, uue nimega Bolt, on aastaga jõudnud vallutada nii Euroopa kui ka kaugemate linnade turge.

Taxify, ehk Bolti asutajaid, Markus ja Martin Villigit on ühe laua taha väga raske saada. Tihedad töögraafikud ja kohtumised võtavad kogu aja, mistap kohtungi ainult Martiniga Bolti Tallinnas asuvas kontoris. Kuna intervjuu ajal ei ole Bolt nime muutusega veel välja tulnud, siis kasutame Taxify nime.

«Meie teada on see Eesti kõige suurem ettevõtjate konkurss, niiet selles mõttes ma arvan, et see oli suur ja vahva tunnustus nii meile, kui ka meie meeskonnale,» kirjeldas Martin võidule järgnenud emotsioone. Eesti Aasta Ettevõtja tiitel viis vennad ka mullu suvel Monacos toimunud Ernst & Youngi maailma aasta ettevõtja ärifoorumile, kus meediahuvi eestlaste sõidujagamisteenuse vastu oli väga suur.

«Selle paari päeva jooksul tehti üle 20 intervjuu, nii telesse kui ka mujale,» märkis Martin ja lisas, et suurüritusel oli väga palju meediaväljaandeid nende sihtriikidest, mis tuli kindlasti kasuks Taxify üldisele tuntusele. Monacos oli palju tunda ka teiste riikide toetust. «Väikesest Eesti ettevõttest on tänaseks saanud üsna globaalne tehnoloogiaettevõte – see imponeeris paljudele ning paljud toetasid ja tõesti tundsid huvi meie teenuse vastu. Samuti paljud olid juba kasutanud,» kirjeldas ta.

Eestis on Taxify sildiga autod liikluses juba üsna igapäevane vaatepilt. Paljud eelistavad mobiilirakendust ühistranspordile, aga ka oma autole. «Avalikke turuandmeid ei ole, aga meile tundub, et oleme jätkuvalt turuliidrid. Meil on kõige suurem autopark ja auto kõige kiirem saabumisaeg,» märkis Martin ja lisas, et on autojuhtide käest kuulnud, et neil on ka kõige paremad teenistused.

Konkurendid aga ei maga – lisaks Uberile alustas mullu Eestis tegevust ka Yandex.Taxi, kes on kiiruga endale üsna piraka tüki turust hammustanud. «Meile tundub, et nad võivad olla täna turul teisel või kolmandal positsioonil. Konkurents on tihe, pigem keskendume sellele, et meie suudaks täna kõige paremat kvaliteeti pakkuda, aga eks me jälgime ka, mida konkurendid teevad,» sõnas Martin ja selgitas, et Taxify käib pidev töö, nii laienemise kui ka arenemise mõttes. «Meie eesmärk on enda kvaliteeti parandada kiiremate ja mugavamate maksemeetoditega, klienditeeninduse parandamisega või juhtidele erinevate soodustuste tagamisega, et nad ikkagi meie platvormil kõige paremini teeniksid. Me näeme seda, et rõõmsad juhid tagavad lõppkokkuvõttes ka klientidele parema teenuse.»

Kuna tegemist on n-ö rahvateenusega, siis on mobiilirakendust nii kiidetud kui ka kritiseeritud. Aeg-ajalt ilmub ikka meedias mõni lugu, kus klient teenusega rahule ei jäänud. Mõningal juhul on pahased ka autojuhid. Martini sõnul on see normaalne, et nii suurel ettevõttel ka vahel probleeme võib ette tulla. «Kui me vaatame statistikat, siis me näeme, et kasvame, mis tähendab, et nii juhtidele kui klientidele see teenus meeldib,» sõnas ta.

Üheks mõõdikuks on ka klienditoeni jõudnud kaebused. «See number on väga olulisel määral viimastel aastatel langenud, mis näitab selgelt, et selle teenuse kvaliteet on järjest paranenud. Loomulikult on mõned üksikud juhtumid, mis jõuavad meediasse, aga kui me vaatame kogu sõitude arvu ja kui palju neid murekohti on, siis see on üliväike protsent». Martini sõnul tuleks arvesse võtta kindlasti ka seda, et teenust pakkuvad autojuhid on inimesed ja ka kliendid on inimesed, mis tähendab, et kõik ei pruugigi omavahel sobida ja mingi imeväike protsent rahulolematusest võib tullagi lihtsalt sellest, et teenusepakkuja ja –saaja ei klapi omavahel. «Seda lihtsalt tuleb paratamatult

ette, tegemist on ikkagi inimestega. Aga kui me vaatame üldist trendi, siis valdav osa inimesi on teenusega rahul.»

Taxify on nende viie aasta jooksul, mil nad Tallinnas tegutsenud on, oluliselt muutnud linna taksoturgu. Kui varem oli Tallinna taksoturg mõnekümne tegija vahel ära jaotatud, takso ootejärjekorrad tihti pikad ja hinnad suhteliselt kõrged, siis Taxify on toonud liiklusesse sõiduteenuse pakkujaid, kes igapäevaleiba autorooli keeramisega ei teeni, vaid teevad seda muude tööde kõrvalt lisaraha teenimiseks. Suurem juhtide arv on langetanud nii ettesõidu aega kui ka sõidu hinda.

Martini sõnul on nad püüdnud hinda hoida samal tasemel, mis algusaegadel ning panustanud kvantiteedile. «Juhid suudavad efektiivsuse kaudu tunnis teha rohkem sõite, ehk tegelikult on juhtide tunniteenistus kasvanud ja samas hind on klientide jaoks jäänud samaks,» sõnas ta ja lisas, et samas on kasvanud ka keskmine palk ning teenus muutunud kättesaadavamaks. «Seetõttu inimesed kasutavadki seda rohkem ja isegi päevasel ajal kui tavasõitjaid on tavapärasest vähem, saadavad inimesed oma lapsi sellega koolist koju, trenni.»

Viie aastaga on Taxify lisaks Eesti turule vallutanud ka välismaa linnade turge. Näiteks rebisid nad end eelmise aasta lõpus Aafrikas turuliidriks. Igale turule minnes tuleb aga arvestada kohaliku kliendi ja kommetega. «Meil on igas linnas meeskonnad ja iga linn on sellele kohalikule tiimile kõige olulisem.» Eelmisel aastal kasvatas Eesti ettevõte oma turuosa nii mitmeski Euroopa linnas – Pariisis, Lissabonis, Varssavis. Kaks kuud tagasi jõudis Taxify Horvaatiasse ning on ka seal kohalike poolt hästi vastu võetud. «See (LAVis turuliidriks saamine –M.J.) näitab tegelikult seda, et me suudame minna uutele turgudele ja nii juhtidele kui klientidele head teenust pakkudes saavutada turuliidri positsioon, isegi kui seal on ees ettevõte, kes on omanud suurt turuosa.»

Kui mõned konkurendid pakuvad lisaks reisijateveole ka muude toodete vedu, siis on Taxify juhtkond teadlikult otsustanud, et nende ettevõte keskendub lähiaastatel reisijate veole ja laiendab teenust selles valdkonnas. Näiteks saab lisaks autodele mõnes linnas tellida endale järele hoopis mootorratta. «Nad lihtsalt võtavad vähem ruumi ja saavad linnades paremini liiklusummikutest läbi,» märkis Martin. «Mõnedes linnades on meil ka kolmerattalised tuk-tuk tüüpi masinad.» Alates septembris võib aga Pariisis näha rohelisi Taxify elektritõukerattaid.

Seda, et vendade poolt loodud mobiilirakendus nii suureks kasvab, ei osanud Martin kohe alguses unistada. «Aga nagu ikka, kui sa näed, et mingi asi läheb hästi, siis mõtled natukene suuremalt ja suuremalt ja ega tänagi me näeme, et tegelikult on kasvuvõimalused veel 30-100 korda,» sõnas ta. «Me ise tunneme, et oleme endiselt veel teekonna alguses ja selle kõige jaoks on meil lihtsalt vaja ägedaid inimesi, kes aitaks meil seda kõike üle maailma teostada.»

Sõidujagajal võib tulla ette nii sünnitusi kui ka südameparandusi

Taxify autojuht Toomas Ojasu.
Taxify autojuht Toomas Ojasu. Foto: Mihkel Maripuu / EESTI MEEDIA/SCANPIX

Sõidujagaja Toomas Ojasu sattus Taxify autorooli tänu oma abikaasa vennale, kes käib nädalalõppudel sõitmas, et reisiraha teenida. «Mõtlesin, et miks mitte?» lausus ta.

Toomas on oma elust suurema osa veetnud merel, kus seltskond ei vaheldu. Sõiduteenuse pakkujana kohtab ta aga väga palju erinevaid inimesi. «See töö on rohkem kui vaheldus,» sõnas ta. «Üks sõber on võrrelnud elu laevas kinnipidamisasutusega. Kui oled vahipostil – samad näod, puhkehetk – samad näod, lähed magama – samad näod, ärkad üles – ikka samad näod. Sõidujagamise juures on meeletult lahe see, et inimesed vahelduvad. Täiesti erinevad ellusuhtumised, elust arusaamised ja inimesetüübid.»

Reisijad ongi igasugused: on nii neid, kes on eriti kõrgendatud meeleolus, neid, kes tahavad lihtsalt vaikuses sõita, aga ka neid, kes tahavad peatäit välja nutta. Igaühel neist on Toomase sõnul oma lugu. «Kui sul on mure, siis selle murega leiab ikka lahenduse,» märkis ta.

Taxify roolis on ta näinud nii mõndagi. «On olnud ka üllatusmomente. Õnneks sünnitust vastu võtma ei pidanud hakkama, jõudsime viimasel hetkel sünnitusmajja,» muigas Toomas. Ette on tulnud ka reisija, kellel oli vaja Tallinna lennujaamast Riia lennujaama sõita. Pikal teel selgus jutu käigus, et autosviibijad on varasemalt naabrid olnud.

Klientidele Toomasel kiidusõnu jagub. «Kliendid on väga lahedad,» kinnitas ta. «Mis on aga taksoteenuse ja sõidujagamise erinevus, on see, et see ei ole lihtsalt taksojuht ja klient vaid koostöö, kus mõlemad saavad juba tellimise ajal teada, kellega nad koos sõidavad.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles