Venemaa ülirikka varjatud tehingud Swedbankis

Iskander Makhmudov 19. detsembril 2014 toimunud suurärimeeste kohtumisel Venemaa presidendi Vladimir Putiniga.

FOTO: DMITRY DUKHANIN / AFP

Swedbank Eesti suurklient oli aastate jooksul maailma suurimaid söekauplejaid, Küprosel registreeritud ettevõte Carbo One. Andmelekke järgmine peatükk näitab, et Carbo One ning ettevõttega ametlikult mitte seotud Venemaa üks rikkamaid mehi Iskander Mahmudov liigutasid mitmekümne varikonto vahel üüratuid rahasummasid.

Rootsi rahvusringhäälingu SVT ajakirjanike poolt avalikustatud andmekogu järgi oli Carbo One aastate jooksul Swedbank Eesti üks olulisemaid korporatiivkliente. Carbo One'i kontode võrgustikust liikus ühtekokku läbi vähemalt 1,4 miljardi euro jagu ülekandeid. Ametlikult nimetatakse Carbo One omanikuks Dovronbek Ibragimovit, aga SVT uurimine näitas, et samal ajal liigutati ettevõtte kontodelt suures koguses raha miljardär Iskander Mahmudoviga seotud kontodele.

Usbekistanis Buhhaaras sündinud tadžikk Iskander Mahmudov (55) kuulub viimased 15 aastat Venemaa rikkamate inimeste hulka. Forbes´i Venemaa väljaanne hindas mullu tema varandust 7,3 miljardile dollarile. 1980ndatel aastatel Liibüas ja Iraagis Nõukogude Liidu relvaekspordiga tegelenud ettevõtte juures araabia keele tõlgina töötanud Mahmudovi peamine varandus tuleb vase- ja söetööstusest ning rongi- ja metroovagunite tootmisest. Viimati mainitud alal on tema kontrollitav Transmašholding Venemaal sisuliselt monopolist.

Avalikkuse ees väga harva esinev ning veel harvem ajakirjandusega suhtlev Mahmudov on alates 1990ndate keskpaigast ajanud äri või konkureerinud peaaegu kõigi tänase Venemaa rikkaimate ja mõjukaimate ärimeestega: alates Nõukogude Liidu lagunemise järgsetest esimestest metallimagnaatidest vendadest Tšernoidest kuni Gennadi Timtšenko, Vladimir Jakunini, Oleg Deripaska ja Ališer Ušmanovini.

Mängus Mossack Fonseca

Andmeleke näitab, et Mahmudov ja Carbo One liigutasid suuri summasid vähemalt 20 Swedbanki konto kaudu. SVT hinnangul esinevad iga konto puhul selged ohumärgid, et tegu võib olla rahapesuga. Näiteks on konto omanikettevõtted registreeritud maksuparadiisidesse nagu Briti Neitsisaared või Belize. Mitut ettevõtet esindas kurikuulus Panama advokaadibüroo Mossack Fonseca. Ning mitmel puhul puudub neil ettevõtetel igasugune nähtav äriline tegevus, nende aadressid on klassikalised «postkastiaadressid» - kohad, kuhu ettevõtteid massiliselt sisse kirjutatakse.

Ülekanded liikusid enamasti Swedbanki kontodelt Danske pangas asuvatele kontodele ning seda igal aastal, alates 2007. kuni andmelekkes viimasena sisalduva 2015. aastani. Selliste tehingute mahud ulatuvad kokku vähemalt paarisaja miljoni euroni.

Postimehe andmetel võttis Swedbank mitteresidentide äri Eestis 2009. aasta lõpus luubi alla. Kolme aasta jooksul vaadati läbi kõigi selliste klientide dokumentatsioon ning auditi järel loobuti rohkem kui 350 kliendist, ent Carbo One kui toorainega kauplev ettevõte jäeti alles. Suur osa Carbo One'iga seotud ülekannetest toimusidki reaalselt tegutsevate ettevõtete vahel ja olid tegeliku sisuga.

Sellele järgnenud aastatel aga keskenduski panga mitteresidentide ärisuund klientidele, kelle tegevus oli seotud Venemaa ja teiste SRÜ riikidega. Uusi kliente värvati muuhulgas olemasolevate klientide soovituste alusel ning nende seos Eestiga oli nõrk kui mitte olematu. Majandusuudiste kanal Bloomberg kirjutas eile anonüümsele allikale tuginedes, et näiteks veel 2015. aastal võttis Swedbank üle vähemalt 75 mitteresidendist klienti, kes Danske Eesti filiaalist nii-öelda tänavale jäid.

Kaks meetodit: korruptsioon ja vägivald

Mis hetkel Mahmudovi, Carbo One'i ja nendega seotud ettevõtete äri Swedbankis otsa sai, pank eile ei avaldanud, kuid Postimehe andmetel on see kliendisuhe tänaseks lõppenud.

Hispaania prokurör Jose Grinda Gonzales tõi intervjuus SVT-le välja Mahmudovi võimalikud sidemed organiseeritud kuritegevuse ja rahapesurühmitustega. «Mahmudov kasutas eduka äri loomiseks peamiselt kahte erinevat meetodit: korruptsioon ja vägivald,» ütles ta. Korruptsiooniprokurör Gonzales on viimased kümme aastat elanud ihukaitsjate valve all, sest väidetavalt on sealne politsei korduvalt saanud jälile Vene maffia plaanile tema elu kallale minna.

Vene organiseeritud kuritegevuse tegevust Hispaanias uurinud Gonzales jõudis oma uurimisega ka Mahmudovini. Uurimisandmete järgi võis Venemaa üks mõjukamaid kuritegelikke grupeeringuid Izmailovo pesta raha just Mahmudovi kontrollitud Uurali Mäemetallurgia Kombinaadi (UGMK) kaudu. Uurimisandmed edastati Venemaa prokuratuurile, ent seal sai uurimine lõpu ilma süüdistuseni jõudmata.

Mahmudovi pressiesindajad ütlesid SVT päringu peale, et ärimehel ei ole kunagi olnud seoseid organiseeritud kuritegevusega ning eitasid ka igasuguseid sidemeid Carbo One'iga.

Swedbanki kommunikatsioonijuht Gabriel Francke Rodau ei soovinud SVT-le Carbo One'i ja Iskander Mahmudoviga seonduvaid üksikasju kommenteerida, viidates pangasaladusele.

"Rahapesu tõkestamine on justkui mosaiigi kokku panemine. Me otsime riskiindikaatoreid. Mõne puhul näeme, et oleksime võinud reageerida juba esimeste mosaiigitükkide peale. Aga seda on lihtne öelda tagantjärgi, kui me oleme juba kogu puzzle kokku saanud."

 

Mahmudovi sidemed Eestiga

Mahmudovil on Venemaa ülirikaste seast olnud ilmselt ühed tihedamad sidemed Eestiga. Seda tänu ühistele äridele Sergei Glinka ja Maksim Liksutoviga, kes said 2005. aasta Andrus Ansipi valitsuselt eriliste teenete eest Eesti kodakondsuse. Koostöös kavatseti avada Muuga sadamas söeterminal Kuzbassi söe eksportimiseks Venemaalt, kuid suurejoonelise äri rikkus 2007. aasta Pronksiöö.

Sellest hoolimata sai Liksutovist Mahmudovile väga kasulik partner. Liksutov osales noorema partnerina (koos Glinkaga) mitme Venemaa vagunitehase ostmisel ning koos lõid nad siiani Moskvas edukalt tegutseva lennujaamu teenindava rongifirma Aeroxpress. Tõeliselt kasulikuks sai Liksutov Mahmudovile aga pärast seda, kui temast sai Moskva transpordijuht ja hiljem aselinnapea (mistõttu ta loobus ka 2012. aastal Eesti kodakondsusest).

Venemaa suurima metroovagunite tootjana lõikab Mahmutovi Transmašholding prisket kasu Liksutovi tulekuga alanud ulatuslikust metrooehitusest Moskvas, mis nõuab järjest rohkem ronge. Koos Moskva linna ja oblastiga opereerib Mahmutovi firma (üheks osanikuks jällegi ka Glinka) Moskva ümbruse raudteerongiliiklust ning ümber Moskva kesklinna loodud raudteeliini. Kokku on see vähemalt 750 miljonit reisijat aastas.

 

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles