TS Laevad kaalub Saaremaa ja Hiiumaa liinidele uue parvlaeva omandamist (1)

Jaano Martin Ots
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Valdo Kalm parvlaeva Piret ristimisel Tallinna Vanasadamas 2017. aastal
Valdo Kalm parvlaeva Piret ristimisel Tallinna Vanasadamas 2017. aastal Foto: LIIS TREIMANN / PM/SCANPIX BALTICS
  • Saaremaa parvlaevaliiklus kasvas peamiselt lisareiside ja sõidukite arvelt
  • Hiiumaa liinil suurenesid nii reisijate kui sõidukite arv, reise oli sama palju

TS Laevad võib Saaremaa ja Hiiumaa mandriühenduste teenindamiseks osta uue parvlaeva, teatas AS Tallinna Sadam juhatuse esimees Valdo Kalm.

TS Laevad võib lisa- või varulaevaks osta uue parvlaeva, teatas AS Tallinna Sadam juhatuse esimees Valdo Kalm Kuku Raadio jõuluaegses Meretunnis. 
(Kuula Meretundi alates 24. minutist!)

Kommenteerides Tallinna Sadama tütarettevõtte TS Laevad tulemusi 2018. aastal, ütles Kalm, et üldjoontes sai ettevõte väga hästi hakkama ka tipphooaegadel, kuid oli väikseid tehnilisi probleeme. 

«Mõned tehnilised teemad olid, paar reisi jäi ära,» tunnistas Kalm. Ta kinnitas, et TS Laevad arutab tellijaga ka pikemat perspektiivi. 

«Meil on kaheksa aastat veel minna lepingu lõpuni. Kas meil on mõtet prahtida lisalaev või leida mõni alalisem lahendus, seda just tellijaga arutame. Kui oleks alalisem lahendus, oleks meie paindlikkus veel suurem, saaksime lisada laeva kohe. See suvi näitas, et prahitud varulaev jäi kai äärde ja tööd tegi tegelikult Regula, mis sõitis liini. Meil on vaja niiöelda lisalaeva. Või liinilaeva ja Regula oleks lisalaev,» rääkis Kalm ja lisas, et prahtimine ei ole ka lihtne ega odav teenus.

«Praegu arutame, pikaajalist lahendust hetkel laual ei ole. Võibolla mõistlikum oleks omada laeva,» ütles Kalm. Küsimusele, et kas võimaliku oma laeva hankimisega oleks vaja praegustega sarnast või teistsugust, vastas Kalm, et küsimus on selles, mida üldse turul saada on. 

Kalm kinnitas, et pigem tundub mõistlikum osta valmis laev, mitte tellida uue ehitamist, kuna prahiturg ei ole lihtne, kuid ei välistanud, et jätkatakse prahtimisega. 

TS Laevad teatas aasta algul, et 2018. aastal teenindati rekordarv reisijaid

AS Saarte Liinid juhatuse esimees Villu Vatsfeld ütles 2018. aasta suursaarte reisistatistikat kommenteerides, et oluline osa kasvust ei ole seotud turismi, vaid tavapärase ettevõtlusega. 

Villu Vatsfeld
Villu Vatsfeld Foto: Saarte Hääl

"On kuid, kus sõidukite arv on kasvanud rohkem kui reisijate arv, mis tähendab et ülevedudes suureneb ainult juhiga sõidukite osakaal. Sõidukite ja veokite arvu kiirem kasv võrreldes inimeste arvu kasvuga on kindel trend," teatas Vatsfeld ning lisas, et kuigi sellekohane täpsem statistika puudub, on eelmisel aastal varasemaga võrreldes hinnanguliselt suurenenud näiteks palgiveoautode ja pakke kohale toimetavate kullerite sõidukite osakaal. Päris kindlasti on tema hinnangul oma osa ka sellel, et saartelt käiakse lihtsalt mandril tööl.

"Turismi puhul torkab silma see, et inimesed rihivad rohkem reise pikematele pühadele ja nädalavahetustele ning on olemas korrelatsioon Saaremaa suuremate hotellide sooduspakettide ja ülevedude vahel." seletas AS Saarte Liinid juhatuse esimees Vatsfelt Saaremaa ja mandri liinil suurenenud reisijate ja sõidukite hulka 2018. aastal.

Reisijate ja sõidukite vedu Saaremaa ja Hiiumaa liinidel 2018 

Valdo Kalm rõhutas oma Meretunnile antud intervjuus, et TS Laevad tegi kokkuleppel tellijaga 2018. aastal Saaremaa liinil ka lisareise, näiteks Saaremaa Ralli ajal. 

Hiidlastele tellija ehk Maanteeamet lisareiside võimalust ei leidnud, kuigi Heltermaa - Kärdla liinil oli koormuse kasv märgatavalt suurem kui Saaremaa liinil.  

Reiside, sõidukite ja reisijate arvu muuts %-des võrreldes 2017. aastaga

2018 vs 2017Virtsu-KuivastuRohuküla-Heltermaa
Reisid+ 5 % 0 % (jäi samaks)
Sõidukid+ 4 %+ 9 %
Reisijad+ 3 %+ 4 %
   

Jaak Kaabel, TS Laevad juhatuse esimees, täpsustas Valdo Kalmu intervjuus välja öeldud seisukohti järgmiselt: 

"Viimaste aastate nõudlus ja kogemus Virtsu - Kuivastu liinil on näidanud, et suvisel perioodil on selle liini teenindamiseks vaja kolme parvlaeva. Vastavalt opereerimislepingu tingimustele peab TS Laevadel igal hetkel olema varulaev ehk suveperioodil on vajalik kuue laeva olemasolu meie laevastikus.

Täiendavat laeva on vaja tippkoormuste teenindamiseks, mis on küll luksuslik lahendus, sest seda on vaja vaid tihedamal perioodil. Eelmisel aastal tegi kolmanda laeva reisid Regula ja varulaevaks prahtisime Mercandia.

Valdo Kalm pidas silmas, et mõistlik oleks teha pikemaajaline lahendus, kas siis osta või prahtida laev. Selline lahendus oleks kokkuvõttes kindlam ja odavam nii tellijale kui operaatorile. Meie näeme seda, et reisijate ja sõidukite arv on mõõdukas tõusus ja suvisel populaarsemal perioodil ei ole võimalik kahe laevaga nõudlust rahuldada ehk kui on pidevalt vaja kolmandat laeva, siis võiks olla pikemaajaline lahendus. Kas pikaajalisem lahendus tuleb, siis see on eelkõige tellija otsus.

Oma laevastikku võimaliku  kuuenda laeva hankimisel eelistaksime pigem valmis laeva kui uue ehitamist. See laev peaks olema 100-150 autokohaga, meile sobiva süvisega ja suutma hoida kiiruse mõttes graafikut ning olema sobiva hinnaga. Keskkonnasäästlikkus on meile muidugi oluline, aga kahjuks ei ole selliste laevade osas väga suurt valikut. Kui uue täiendava laeva hankimine kunagi teemaks tuleb, siis katsume valida nende seast, mis saadaval on.

2019. aasta suveks on tellija näinud ette ajutist lahendust ehk ühekordset laevaprahtimist. Selle laeva otsingutele asume lähiajal.

Meie loodame edasise osas jõuda koostöös tellijaga pikemaajalise lahenduseni. Võimaluste kaardistamine ja arutelu  koostöös tellijaga käib, aga millise lahenduseni see jõuab, on täna veel vara rääkida."

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles