Eesti disainmajad võtavad sihikule maailma

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

ÖÖD maja

FOTO: ÖÖD

Kuula artiklit

Eesti ÖÖD disainmajade vastu tuntakse huvi juba pea igas maailmanurgas, viimati pöördus eestlaste poole isegi kuulus autofirma Porsche.

«Läheb väga hästi, väga tormiliselt. Purjetame täistuules!» vastab ÖÖD juht Andreas Tiik, kui talt küsida, kuidas disainmajade tootjal viimasel ajal läinud on.

Uueks aastaks on peegelduvast klaasist disainmaju tootev firma allkirjastanud projektid näiteks Austraalias, Californias, Ghanas ja Islandil. Edasimüüjad on eestlaste asutatud firmal olemas Inglismaal, Iirimaal, Prantsusmaal, Saksamaal, Austraalias ja Ghanas.

«Kõik edasimüüjasuhted on võrdlemisi noored,» räägib Tiik. Kõige rohkem huvi on toote vastu tegelikult Ameerikast ja seda kahest osariigist - California ja New Yorki osariigist. Huvi poolest järgnevad päringud Austraalia turult.

Kuidas aga majade tootmine alguse sai? Tiik meenutab, et idee kui selline sai alguse vajaduspõhiselt - ise täheldati, et valikus on minna kas RMK väikestesse majadesse või mõisadesse-SPAdesse, aga glamping-tüüpi maja, kus oled keset loodust väikses luksuslikus hotellitoas, polnud meie turul olemas.

«Sealt me hakkasime lahti mõtestama, milline see maja olla võiks oma olemuselt. Esmapilgul nägimegi teda looduskeskkonda sobituma - ükskõik, kas siis keset sügavat metsa või ranniku ääres, saartel. Sealt me jõudsimegi sulandumise ja peegelklaasini,» räägib Tiik. «Enda olemuselt on selle võlu lihtsas vormis - minimalistlik risttahukas. Maja detailid toetavad seda lihtsat vormi.»

Hind pole ainus müügiargument

Eesti turul ÖÖD tegijate jaoks konkurendid väga muret ei valmista. Tiik tõdes, et Eestis on kuskil 35-40 ettevõtet, kes teevad väikemaju. Küll aga mängib enamik neist tema sõnul odavamas hinnaklassis, mitte disainmajade kategoorias. «Tehakse hästi lihtsaid asju. Eesmärk on teha ka võimalikult soodsalt, konkureeritakse hinnas, aga tegelikult on ju veel mitmeid kategooriaid, kus võib konkureerida,» lisas ÖÖD juht.

Tiigi sõnul on nende peamised päringud ja turg business-to-business – ka ÖÖD disainmaja sai esialgu tehtud hotellitoaks majutusasutustele. «Seal meil on hoopis teised konkurentsieelised. Me räägime pigem täituvusest, ööhinnast, mida on võimalik saavutada meie majaga versus tavapärase traditsioonilise puit-väikemajaga. Kui üks on eristuv ja teistsugune, siis ilmselt saab küsida kõrgemat ööhinda ja oodata paremat täituvust,» räägib Tiik.

Enamjaolt ongi firma kliendid majutusasutused, kas täiesti uued või olemasolevad. Samas, kui majutusasutuste poolt on 70 protsenti tellimustest, siis 30 protsenti on kõikvõimalikke muid ideid, mida siia majja teha. «Prantsusmaale tegime näiteks veinidegusteerimise showroomi samasse vormi,» toob Tiik näite.

Huvi Porschest lossideni

Näiteks Rootsis oli üks idee kunstigalerii, eriprojektide seas on olnud veel surfilaenutus, käekotibutiik, tooteesitlusteks kasutamine, toodet on müüdud ka arendustesse showroomina, kus tutvustatakse mingi tulevikuarenduse projekti. «Eelmisel nädalal olime Saksamaal. Porsche kutsus meid, et arutada, kuidas teha sellest Porsche showroomi,» räägib Tiik.

Erilahendusi saab mõistagi teha ka hotellitubade vallas. Praegu hinnastab firma näiteks projekti, mis on Prantsusmaal ühe lossi lähedal metsasalus. ÖÖD majad läheks sinna nelja meetri kõrgusele posti otsa hotellitubadeks.

«Mõisade ja losside puhul ei ole võimalik lisatube saada, sa ei saa ehitada lossi suuremaks, nii et on nõudlus lisamajutuse järgi ja tekib küsimus, et mis siis sobituks sinna vana ehitise vahetusse lähedusse. Mitmed arhitektid ja ka muinsuskaitse teinekord soovitab klaasi, meie maja oma peegeldustega justkui austab seda vana arhitektuuri. Ta on kõige isetum hoone ja vorm. Ta ei paista ise üldse silma, vaid sulandub,» toob Tiik esile.

Olemasolevaid tooteid katsub ÖÖD pidevalt täiendada. «Oleme teinud siia sisse nüüd ka sauna, arutleme ja töötame off-grid lahenduse peal. Lisaks on meil mõtteid teha suuremat ning veel väiksemat maja täiesti teistele kliendisegmentidele – jätkates mõistagi ka olemasoleva toote ja kliendisegmendiga,» ütleb TIik.

Eesti disaini üle kogu maailma

Lisaks sai ÖÖD hiljuti EAS-ilt toetust minemaks ehitusmessile Saksamaal. «Üks mõte, mis meil on sellele messile minekuga, läheb ka kokku disainiauhindadega, mis me saime. Kaasame alati erinevaid Eesti disainereid kui messile läheme. Oleme loonud ühe väikemaja vormi, aga see vorm on vaja sisustada nii seest kui ka väljast,» räägib Tiik.

Vaja on sisustada terrass, välimööbel ning tarvis on ka valgusteid. «See on tegelikult hästi hea võimalus, kaasamaks ka teisi Eesti disainereid. Ta on meie silmis ka omamoodi värav teistele Eesti disaineritele väljapoole liikumiseks,» ütleb ta. ÖÖD kasutabki enda majades sisuliselt ainult Eesti disaini, nii väljas kui ka sees.

Tulevikuplaanidest rääkides ütleb Tiik, et praegu on selge, et järgmisel aastal on majad püsti Austraalias Sydneys ja Tasmaanias ning Californias on allkirjastatud esimene leping, kuhu läheb neli maja. Lisaks on allkirjastatud hotelliprojektide lepingud Islandil ning Ghanas.

«Kaugemad plaanid - ütleme nii, et USA ja Austraalia on hästi huvitavad turud. Just eriti USA. Kuigi see on ka väga raske turg. Seal on tohutult karmid regulatsioonid. Me oleme nüüd loonud partnerluse kohaliku California inseneribürooga,» räägib ta. Mõnevõrra lihtsamaks teeb asja see, et Tiik ajab ettevõtmist koos venna Jaaguga, kes tegi umbes 15 aastat oma ehitusettevõtet Californias San Franciscos, tal on USA turul ka varasemast kontaktid olemas.

«Selle inseneribüroo insenerid käisid siis Eestis, vaatasid maja üle, vaatasid meie tootmist, materjale, tarnijaid ja panid siis selle mudeli enda inseneriprogrammi. Ja kuna seal on palju maavärinaid ja hoopis teised regulatsioonid, siis katsetasid ja testisid meie maja enda seadusandluses,» räägib Tiik.

Tagasi üles