Riigikogu hakkab arutama seadustepaketti laevade Eesti lipu alla toomiseks

  • Valitsus loodab seadustepaketiga meelitada laevu taas Eesti lipu alla
  • Eesti Laevajuhtide Liit peab eelnõu pakutavaid meetmeid ebapiisavaks
  • Meremeeste ametiühing kardab meremeeste sotsiaalsete tagatiste vähenemist

24. jaanuaril 2014 saabus Viking XPRS esimest korda Eesti lipu all Tallinna

FOTO: PEETER LANGOVITS / PM/SCANPIX

Täna tuleb Riigikogus I lugemisele seadustepakett, millega valitsus tahab asuda laevu Eesti lipu alla meelitama. Vastuoluline teema on põhjustanud palju vaidlusi, täna ei ole Eesti lipu all ühtki tegelikult kaubalaevana töötavat laeva. 

Esimesele lugemisele tuleva laeva lipuõiguse ja laevaregistrite seaduse muutmise ning tulumaksuseaduse ja seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (722 SE) eesmärk on suurendada Eesti lipu all sõitvat laevastikku ja kasvatada kaldal asuvat laevandussektorit, teatas riigikogu pressiteenistus.

Valitsuse kinnitusel suureneb selle eelnõu tulemusel Eesti laevastik, aidates nii kaasa Eesti majanduse kasvule ja kaldasektori tekkele. Laevade registritasude laekumise kaudu loodetakse riigi maksutulude suurenemist. Eesti meremeestel tekib eelnõu koostajate kinnitusel võimalus asuda tööle Eesti lipu alla lisandunud või Eesti reederite laevadel ja saada erirežiimiga Eesti pensionikindlustus. Ravikindlustuse saavad Eesti meremehed valitsuse kinnitusel, kui neil on haigekassaga sõlmitud vabatahtlik leping.

Lember: «Laevaomaniku maksusoodustused tulevad otseselt laevapere liikme sotsiaalkindlustuse arvelt. Selline lähenemine on vastuvõetamatu!»

Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühingu juht Jüri Lember nende väidetega ei nõustunud ning tõdes eile seaduseelnõu kohta antud hinnangus, et paraku on eelnõus lähtutud printsiibist, et laevaomaniku maksusoodustused tulevad otseselt laevapere liikme sotsiaalkindlustuse arvelt. «Selline lähenemine on vastuvõetamatu,» kirjutas Lember oma arvamuses.

Seaduseelnõu kriitikutega on ühinenud ka Eesti Laevajuhtide Liit. «Eelnõu eesmärgid on saavutatavad ainult juhul, kui üleliigsed piirangud vaadatakse üle ning eemaldatakse, sest vastasel juhul pole võimalik eelnõu eemärki täita ning Eesti residentidest meremehed jäävad ka edaspidi Eesti maksusüsteemist välja, samas kui kolmandate riikide meremehed sõidavad Eesti lipu all mitmeti soodsamatel tingimustel. Tunnustame senist riigi initsiatiivi tuua kaubalaevad tagasi Eesti lipu alla ning plaani teenida merendussektori arendamisega tulu, kuid siinjuures leiame, et ära ei tohi unustada ca 6000 meremeest, kes sõidavad täna olude sunnil Eesti residentidena väliriigi lippude all,» kirjutatakse laevajuhtide liidu arvamuses. 

Tagasi üles